Orsak - eller bara som det verkar?
Moderator: Moderatorgruppen
-
förstår mig själv
Kraftbegreppet kan förstås genom en känsla på Newtons maneer. Kraft är en Idee om ORSAK. Kraft behövs inte som begrepp utan fysiken kan beskrivas med fysik/kinesisk. Bättre att tänka iform av samband. Då kan man finna den högre ordningen. Man skulle i ett steg på vägen kunna ersätta kraft med tex ordet vilja.
förstår mig själv skrev:Kraftbegreppet kan förstås genom en känsla på Newtons maneer.
Nu har du allt blandat ihop begreppen!
(maner stavas det, det är i franskan det stavas manière)
Moderator
holoteist skrev: Får jag fråga, brukar du se på klockan i samlag?
Jo det har hänt
-
förstår mig själv
Pilatus skrev:förstår mig själv skrev:Kraftbegreppet kan förstås genom en känsla på Newtons maneer.
Nu har du allt blandat ihop begreppen!
(maner stavas det, det är i franskan det stavas manière)
Ja ja. Men kraft kan vi känna tex när vi lyfter.
förstår mig själv skrev:Ja ja. Men kraft kan vi känna tex när vi lyfter.
Dina musklers kraft kanske du känner. Muskelkraften som verkar på den sten du försöker lyfta. Stenen ligger lugnt kvar så länge dina krafter inte räcker för att lyfta den, enligt Newtons första lag.
Moderator
Orsak är sin egen orsak.
Kan man kanske säga.
Kan man kanske säga.
Ibland vill man tänka nya tankar men hittar bara dumheter...holoteist skrev:Orsak är sin egen orsak.
Kan man kanske säga.
holoteist skrev:Orsak är sin egen orsak.
Kan man kanske säga.
Frågan är väl om det finns någon verkan som kan vara sin egen orsak. I ett kretslopp då kanske. Flerledad kausalkedja. Vattnets kretslopp kanske?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Nej jag tror inte tid kan loopas.Algotezza skrev:holoteist skrev:Orsak är sin egen orsak.
Kan man kanske säga.
Frågan är väl om det finns någon verkan som kan vara sin egen orsak. I ett kretslopp då kanske. Flerledad kausalkedja. Vattnets kretslopp kanske?
/Algotezza
SigurdV skrev:Algotezza skrev:Frågan är väl om det finns någon verkan som kan vara sin egen orsak. I ett kretslopp då kanske. Flerledad kausalkedja. Vattnets kretslopp kanske?
Nej jag tror inte tid kan loopas.
loop quantum gravity
Teorin säger att rumtiden är kvantiserad. Det innebär att rummet och tiden finns i form av en minsta diskret struktur. Och varför inte? Hur små tidsinkrement kan det finnas? Hur litet är naturens minsta avstånd mellan två punkter?
Moderator
Pilatus skrev:SigurdV skrev:Algotezza skrev:Frågan är väl om det finns någon verkan som kan vara sin egen orsak. I ett kretslopp då kanske. Flerledad kausalkedja. Vattnets kretslopp kanske?
Nej jag tror inte tid kan loopas.
loop quantum gravity
Teorin säger att rumtiden är kvantiserad. Det innebär att rummet och tiden finns i form av en minsta diskret struktur. Och varför inte? Hur små tidsinkrement kan det finnas? Hur litet är naturens minsta avstånd mellan två punkter?
Jepp. Det där motsvarar min intuitiva bild av verkligheten.
Men jag är inte fysiker så mina tankar leder just ingen vart.
Jag har väldigt svårt att förstå att naturen skulle vara det minsta intresserad av att mäta avstånd,
det är däremot något vi människor gör, det är tyvärr en abstrakt sysselsättning, så det jag menar
är att avstånd i egentlig mening inte existerar i naturen, ej heller tid, allt är ett enda nu och med
största sannolikhet förenat i ett.
det är däremot något vi människor gör, det är tyvärr en abstrakt sysselsättning, så det jag menar
är att avstånd i egentlig mening inte existerar i naturen, ej heller tid, allt är ett enda nu och med
Inte särskilt vilset. Men det där med tiden tvivlar jag på att du fått till det rätt.Zokrates skrev:Jag har väldigt svårt att förstå att naturen skulle vara det minsta intresserad av att mäta avstånd,
Algotezza skrev:Hur ska man definiera orsak resp. verkan?
Kommer alltid orsak före i kronologin? Kan orsak och verkan ligga parallellt, vara synkrona? Kan orsak komma efter verkan? Kan något orsaka sig själv? Finns det sådant utan orsak?
Blir alla nya verkningar i sin tur nya orsaker?
Kolla t.ex. Humes kritik av orsaksbegreppet (hemläxa)!
/Algotezza
Enligt Wikipedia:
"Causality (also referred to as causation[1]) is the relation between an event (the cause) and a second event (the effect), where the second event is understood as a consequence of the first.[2]"
https://en.wikipedia.org/wiki/Causality
Med andra ord handlar det inte om definitioner av ord, utan snarare iden om att vissa saker orsakar andra saker. Om du vill kalla det som orsakar för "orsak" eller "effekt" eller "kukring" är helt upp dig, men förändrar inte sanningen, det vill säga att det finns saker som orsakar andra saker...och i de flesta fall är det en viss tidperiod emellan orsaken och resultatet. Kalla det vad du vill, orsak och effekt, eller effekt och orsak, det spelar ingen roll. Grundtanken är dock att vissa fenomen orsakar konsekvenser som vid ett senare tillfälle uppenbarar sig.