förstår mig själv skrev:Här kan man ta fram Jesus tex eller själv göra experiment.
Vad innebär det att man kan "ta fram Jesus"? Hur gör du då?
Moderator: Moderatorgruppen
förstår mig själv skrev:Här kan man ta fram Jesus tex eller själv göra experiment.
förstår mig själv skrev:Med detta synsätt blir självmordet fel (av egoistiska skäl) så länge man kan bidra med något gott till mänskligheten.
När jag kom "ur kroppen" kände jag att det var "fel", ville fortsätta att leva.
Pilatus skrev:förstår mig själv skrev:Här kan man ta fram Jesus tex eller själv göra experiment.
Vad innebär det att man kan "ta fram Jesus"? Hur gör du då?
lynx skrev:Verkar det som Jesus bryr sig om pengar?
Plattfot skrev:Medvetandets ljus är solguden Ra. Namnet kanske bör stavas Re. Hur transkriberas hieroglyfer egentligen? "Ligare" är den latinska formen av en indoeuropeisk ordstam med betydelsen binda. Re + ligare. Religion betyder alltså det bundna medvetandet. Bundet vid materien. Livet är alltså ett fängelse.
Jfr. ordet livlig. "Lig" är ett morfem, som knyter egenskapen liv till ett följande substantiv: Ett livligt barn. "Lig" är alltså mycket gammalt, liksom "Ra/Re". Kung (den/det styrande) = rej (latin), raja (Indien), ras (Etiopien) m.m.
lynx skrev:Ja.. jag kan bara hoppas att du förstår det absurda och tragiska i detta skeende och inte begår samma misstag som din mer kände namne om du nu skulle hamna i den prekära situationen, Pilatus.

lynx skrev:Den historiske Pilatus kan man diskutera en hel del kring. Här har vi en dokumentär: http://www.svtplay.se/video/36345/manne ... dade-jesus
Plattfot skrev:förstår mig själv skrev:Med detta synsätt blir självmordet fel (av egoistiska skäl) så länge man kan bidra med något gott till mänskligheten.
När jag kom "ur kroppen" kände jag att det var "fel", ville fortsätta att leva.
Den där upplevelsen är visst vanlig. Jag hade den en gång för snart femtio år sedan. Jag tänkte bland mycket annat: Jag hallucinerar/drömmer och går i sömnen. Där är sovrumsfönstret och jag är på femte våningen! Hjälp! Säkrast att försöka vakna så fort som möjligt! Och så återvände jag med ett våldsamt ryck. Jag vaknade av ett liggande hopp någon decimeter upp i luften. Borde kanske ha utforskat upplevelsen i stället.
Det är ju möjligt, att upplevelsen var verklig, men skeptikern i mig tillåter mig inte någon övertygelse, bara intresse för fenomenet och viljan att spekulera kring saken. Jag tror att upplevelsen är och har varit så vanlig, att den har haft stor kulturhistorisk betydelse.
Medvetandets ljus är solguden Ra. Namnet kanske bör stavas Re. Hur transkriberas hieroglyfer egentligen? "Ligare" är den latinska formen av en indoeuropeisk ordstam med betydelsen binda. Re + ligare. Religion betyder alltså det bundna medvetandet. Bundet vid materien. Livet är alltså ett fängelse.
Jfr. ordet livlig. "Lig" är ett morfem, som knyter egenskapen liv till ett följande substantiv: Ett livligt barn. "Lig" är alltså mycket gammalt, liksom "Ra/Re". Kung (den/det styrande) = rej (latin), raja (Indien), ras (Etiopien) m.m.
Länken https://christerbroden.wordpress.com/20 ... varldsarv/ leder till ett inlägg om hur just denna upplevelse kan vara formulerad i en biblisk text. Det är givetvis spekulativt, men det är kring en upplevelse, som tycks empirisk.
Algotezza skrev:De flesta tycker livet är OK - om vi betänker alternativet.
Självmord är alltid en möjlighet.
förstår mig själv skrev:Förresten så säger många som varit döda att de upplevt att de lämnade kroppen.
Zokrates skrev:Spelar det någon roll om det är Ra eller Re? Vokalen a, är sannolikt mer ursprungligt sett till spridningen av ordet,
men man bör se till hur de tänkt när de namngav solen ...
holoteist skrev:Algotezza skrev:De flesta tycker livet är OK - om vi betänker alternativet.
Självmord är alltid en möjlighet.
Har du själv kontemplerat självmord, Algotezza?
Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster