Livet är ett fängelse

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Livet är ett fängelse

Inläggav Pilatus » 18 jan 2014 18:52

förstår mig själv skrev:Här kan man ta fram Jesus tex eller själv göra experiment.

Vad innebär det att man kan "ta fram Jesus"? Hur gör du då?
Moderator

Användarvisningsbild
Plattfot

Livet är ett fängelse

Inläggav Plattfot » 18 jan 2014 21:03

förstår mig själv skrev:Med detta synsätt blir självmordet fel (av egoistiska skäl) så länge man kan bidra med något gott till mänskligheten.
När jag kom "ur kroppen" kände jag att det var "fel", ville fortsätta att leva.

Den där upplevelsen är visst vanlig. Jag hade den en gång för snart femtio år sedan. Jag tänkte bland mycket annat: Jag hallucinerar/drömmer och går i sömnen. Där är sovrumsfönstret och jag är på femte våningen! Hjälp! Säkrast att försöka vakna så fort som möjligt! Och så återvände jag med ett våldsamt ryck. Jag vaknade av ett liggande hopp någon decimeter upp i luften. Borde kanske ha utforskat upplevelsen i stället.

Det är ju möjligt, att upplevelsen var verklig, men skeptikern i mig tillåter mig inte någon övertygelse, bara intresse för fenomenet och viljan att spekulera kring saken. Jag tror att upplevelsen är och har varit så vanlig, att den har haft stor kulturhistorisk betydelse.

Medvetandets ljus är solguden Ra. Namnet kanske bör stavas Re. Hur transkriberas hieroglyfer egentligen? "Ligare" är den latinska formen av en indoeuropeisk ordstam med betydelsen binda. Re + ligare. Religion betyder alltså det bundna medvetandet. Bundet vid materien. Livet är alltså ett fängelse.

Jfr. ordet livlig. "Lig" är ett morfem, som knyter egenskapen liv till ett följande substantiv: Ett livligt barn. "Lig" är alltså mycket gammalt, liksom "Ra/Re". Kung (den/det styrande) = rej (latin), raja (Indien), ras (Etiopien) m.m.

Länken https://christerbroden.wordpress.com/20 ... varldsarv/ leder till ett inlägg om hur just denna upplevelse kan vara formulerad i en biblisk text. Det är givetvis spekulativt, men det är kring en upplevelse, som tycks empirisk.

Anne

Livet är ett fängelse

Inläggav Anne » 18 jan 2014 21:21

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Här kan man ta fram Jesus tex eller själv göra experiment.

Vad innebär det att man kan "ta fram Jesus"? Hur gör du då?

Jesus är ingen konstant soptunna som kontinuerligt sväljer all skit. En stor uppoffring skedde enligt tron - har man mage att begära mer liksom? Pröjsa för dåligt samvete pga vad man vet med sig är dåliga handlingar för förlåtelse och därefter må bra och i många fall upprepa det hela... Ja, vad ska man kalla sånt? Verkar det som Jesus bryr sig om pengar? :roll:

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Livet är ett fängelse

Inläggav dokido » 18 jan 2014 22:12

kan man döpa papperskorgen på skrivbordet till då

apropå det, ni som är bevandrade i kristen terminologi, 2 uttryck jag hört o läst, vet ni vad dessa betyder?

KAVGUDEN KOMMER

JESUSFART

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Livet är ett fängelse

Inläggav Pilatus » 19 jan 2014 01:51

lynx skrev:Verkar det som Jesus bryr sig om pengar?

Ja visst, inte för egen del, men händelsen då han gick till attack mot dem som växlade olika myntslag mot lokal valuta (växling­en behövdes därför att tem­pelskat­ten skul­le erläggas i ju­diskt mynt) fick till konsekvens att Jesus blev dödad. Jesus vände sig mot myntväxlingen och försäljningen av offerdjur och yttrade att "ni har gjort det till ett rövarnäste"

Jesus syftade på Jes 56:6 ff

Främlingar som sluter sig till Herren och vill göra tjänst hos honom, älska Herrens namn och vara hans tjänare,
ja, alla som iakttar sabbaten och inte vanhelgar den och håller fast vid mitt förbund får komma till mitt heliga berg
och glädjas i mitt bönehus, och deras brännoffer och slaktoffer skall jag ta emot på mitt altare. Mitt hus skall
kallas ett bönens hus för alla folk.

Detta hörde översteprästerna och de skriftlärda, och de sökte efter ett sätt att röja honom ur vägen. Mark 11:18

Konspirationen mot Jesus startar med denna händelse som uppenbarligen handlade om pengar (pengar som något orent och som inte hörde hemma på tempelgården). Givetvis kunde det uppfattas som ett hot av prästerskapet att någon bråkade om deras inkomstkälla. Men hur skulle folk som färdats lång väg kunna skaffa sig en duva att offra om de inte fick tillfälle att växla sina mynt för att kunna köpa ett offerdjur?
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Livet är ett fängelse

Inläggav Zokrates » 19 jan 2014 02:00

Plattfot skrev:Medvetandets ljus är solguden Ra. Namnet kanske bör stavas Re. Hur transkriberas hieroglyfer egentligen? "Ligare" är den latinska formen av en indoeuropeisk ordstam med betydelsen binda. Re + ligare. Religion betyder alltså det bundna medvetandet. Bundet vid materien. Livet är alltså ett fängelse.

Jfr. ordet livlig. "Lig" är ett morfem, som knyter egenskapen liv till ett följande substantiv: Ett livligt barn. "Lig" är alltså mycket gammalt, liksom "Ra/Re". Kung (den/det styrande) = rej (latin), raja (Indien), ras (Etiopien) m.m.

Spelar det någon roll om det är Ra eller Re? Vokalen a, är sannolikt mer ursprungligt sett till spridningen av ordet,
men man bör se till hur de tänkt när de namngav solen, det är kanske en mix av vandra, samt himmel,
ser man på några av världens ord för sol, stjärna, himmel och gå, vandra, så finns det ett visst samband.
Sol, stjärna
stri stra, star, ravi, sUrya, arev, astgh, izarra, tärakä, sürya, araw, aura, asteri, stära, rãnã, Sitārā, sutâ, naksatra,
Sūrya, tara, hae, dav, ra (maori), nar, zerua (baskiska) cielo, ouranós, grek, sora jap, seukai kor, rangi, maori.
Gå, vandra
space, rymd, spatsera, gå, vandra, ( haere, maori, walk, (heaven), sanchaeg, kor,
Zǒu, kina, Zǒulù, Aruku, jap, siúl irl, Calanā, (uttalas, tsuna) hindi.
Ifall så är, är alla kopplingar Rey, Ra en senare konstruktion.

Anne

Livet är ett fängelse

Inläggav Anne » 19 jan 2014 02:02

Ja.. jag kan bara hoppas att du förstår det absurda och tragiska i detta skeende och inte begår samma misstag som din mer kände namne om du nu skulle hamna i den prekära situationen, Pilatus.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Livet är ett fängelse

Inläggav Pilatus » 19 jan 2014 02:23

lynx skrev:Ja.. jag kan bara hoppas att du förstår det absurda och tragiska i detta skeende och inte begår samma misstag som din mer kände namne om du nu skulle hamna i den prekära situationen, Pilatus.

Njea, berättelsen handlar om en konflikt som inte hade behövt inträffa. Onekligen så var seden sådan att man skulle bära med sig ett djur att offra vid den stora påskhögtiden. Så långt kan det ju knappast vara något som strider mot sin tids uppfattning. Vad som kan synas mer stötande var prästerskapets sätt att tjäna pengar, växlingskursen var säkert förmånlig för prästerna. Jesus trampade på denna verksamhet och det kunde inte accepteras av dem som hade makten i Jerusalems tempel. Pilatus roll i det hela är antagligen inte så kontroversiell. Det fanns gott om seloter (knivmän) som oroade romarna och man var säkert less på alla uppror. Snart nog, år 70, inträffade ju ett större uppror och templet förstördes.

Bild
Moderator

Anne

Livet är ett fängelse

Inläggav Anne » 19 jan 2014 02:43

Den historiske Pilatus kan man diskutera en hel del kring. Här har vi en dokumentär: http://www.svtplay.se/video/36345/manne ... dade-jesus

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Livet är ett fängelse

Inläggav Pilatus » 19 jan 2014 14:23

lynx skrev:Den historiske Pilatus kan man diskutera en hel del kring. Här har vi en dokumentär: http://www.svtplay.se/video/36345/manne ... dade-jesus

Pilatus utmärkte sig inte mer än andra prefekter. Han var utsänd av Tiberius. Pilatus ansvarade för ordningen i Judeen och såg dessutom till att skatten kom in. De judiska domstolarna tog hand om fall som rörde vardagliga ärenden, men fall som krävde dödsstraff hänvisades till prefekten, som var den högsta rättsliga myndigheten. Om han var svag har det ordats mycket om. Kanske var han följsam, han gjorde vad som krävdes, misstag ledde ofta till upproriska scener som kunde kosta många livet. Att rapportera om sådant till Rom var inte alltför muntert.

Nyckelscenen är därför Jesus uppträdande på tempelgården och hans predikningar om att han är Messias.

Se, din konung kommer till dig.
Rättfärdig är han, seger är honom given.
I ringhet kommer han, ridande på en åsna,
på en ung åsnehingst. Sak 9:9

De som verkligen konspirerar mot Jesus är prästerskapet som inte tål bråkmakare som predikar om den yttersta tiden och att de är Messias.
Moderator

förstår mig själv

Livet är ett fängelse

Inläggav förstår mig själv » 19 jan 2014 15:05

Plattfot skrev:
förstår mig själv skrev:Med detta synsätt blir självmordet fel (av egoistiska skäl) så länge man kan bidra med något gott till mänskligheten.
När jag kom "ur kroppen" kände jag att det var "fel", ville fortsätta att leva.

Den där upplevelsen är visst vanlig. Jag hade den en gång för snart femtio år sedan. Jag tänkte bland mycket annat: Jag hallucinerar/drömmer och går i sömnen. Där är sovrumsfönstret och jag är på femte våningen! Hjälp! Säkrast att försöka vakna så fort som möjligt! Och så återvände jag med ett våldsamt ryck. Jag vaknade av ett liggande hopp någon decimeter upp i luften. Borde kanske ha utforskat upplevelsen i stället.

Det är ju möjligt, att upplevelsen var verklig, men skeptikern i mig tillåter mig inte någon övertygelse, bara intresse för fenomenet och viljan att spekulera kring saken. Jag tror att upplevelsen är och har varit så vanlig, att den har haft stor kulturhistorisk betydelse.

Medvetandets ljus är solguden Ra. Namnet kanske bör stavas Re. Hur transkriberas hieroglyfer egentligen? "Ligare" är den latinska formen av en indoeuropeisk ordstam med betydelsen binda. Re + ligare. Religion betyder alltså det bundna medvetandet. Bundet vid materien. Livet är alltså ett fängelse.

Länken https://christerbroden.wordpress.com/20 ... varldsarv/ leder till ett inlägg om hur just denna upplevelse kan vara formulerad i en biblisk text. Det är givetvis spekulativt, men det är kring en upplevelse, som tycks empirisk.

Varför ska du sluta lita på dina sinnen? Rummet är en dimension, kan ses symboliskt också.
Det var nog bra att du kom tillbaka till kroppen.
Förresten så säger många som varit döda att de upplevt att de lämnade kroppen. Deras påståenden är en teori om naturen. Nu har du testat/bekräftat den. Så skulle jag nog se på det.

holoteist

Livet är ett fängelse

Inläggav holoteist » 19 jan 2014 16:09

Algotezza skrev:De flesta tycker livet är OK - om vi betänker alternativet.

Självmord är alltid en möjlighet.

Har du själv kontemplerat självmord, Algotezza?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Livet är ett fängelse

Inläggav Pilatus » 19 jan 2014 16:20

förstår mig själv skrev:Förresten så säger många som varit döda att de upplevt att de lämnade kroppen.

Brukar det vara så att folk som förklarats döda plötsligt är på benen igen? Har du själv sett någon död som lämnat sin kropp och kommit tillbaks till livet? Rigor mortis upphör, blicken klarnar och färgen på kinderna blir åter rosig? Jag har läst ett antal rapporter om fenomenet och de har i samtliga fall förklarats bero tillstånd i hjärnan som uppkommer vid medvetslöshet. Syrebrist kan jag tänka mig. Det är ett hisnande påstående du gör.
Moderator

Användarvisningsbild
Plattfot

Livet är ett fängelse

Inläggav Plattfot » 19 jan 2014 17:53

Zokrates skrev:Spelar det någon roll om det är Ra eller Re? Vokalen a, är sannolikt mer ursprungligt sett till spridningen av ordet,
men man bör se till hur de tänkt när de namngav solen ...

Nej. Ursprunget till ordet ligger förmodligen tillbaka i istiden. Sannolikt inget som egyptierna uppfann. Arkeologiska spår antyder en nomadiserande tillvaro hos de homo sapiens, som från Afrika spreds över Asien och Europa. Vi rörde på oss över stora ytor.

Har i Europa samlades vi troligen regelbundet på ett fåtal viktiga kultplatser, t.ex. i Dordognedalen (där Lascauxgrottorna finns). Människans språk kan därför antas ha varit mer sammanhållna på den tiden.

Senare, när vi blev bofasta, isolerade vi oss, och språken divergerade. Medvetande heter "rig" på sanskrit. Re, ra, ri representerar en språkutveckling. Rig var f.ö. ett annat namn på guden Heimdall, som ibland beskrivs som en solgud från bronsåldern, vilken överlevde som asagud ända in i vikingatiden.

Det är inte omöjligt att Ri är ursprungligare än Ra och Re. Men det kan även vara så, att stavningen är ett problem, som uppstod först då alfabeten uppfanns. Vi har egentligen ingen aning alls om hur orden lät flera tusen år före det första skrivtecknet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Livet är ett fängelse

Inläggav Algotezza » 19 jan 2014 18:25

holoteist skrev:
Algotezza skrev:De flesta tycker livet är OK - om vi betänker alternativet.

Självmord är alltid en möjlighet.

Har du själv kontemplerat självmord, Algotezza?

Inte för egen hand. Men det finns stunder där jag bett Gud att få dö.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"