Euklides skrev:Den som kan ange en handling som inte handlar om egoism, SKRIV!
Om x ger 100:- till en uteliggare, gör x det för att x’s samvete skulle må bättre av det, och därigenom skulle x skulle må bättre av det, därför är det en egoistisk handling.
Den vardagliga åsikten varför det inte är en egoistisk handling går väl ungefär så här, tror jag;
Om man hamnar i en situation då man vinner 50.000:- på en lott man fått av en god vän,
A: iom att det faktist var kompisen som köpte lotten åt en, tänker jag skänka en liten summa av pengarna till honom
B: Jag tar alla pengarna själv
Anhängare till argumentationen som vi läste ovan skulle säga att både alternativen är egoistiska, för att man alltid i slutändan gör vad som man själv skulle må bäst av, man skulle få dåligt samvete av alternativ B, och man skulle alltså i slutändan må bäst av att välja alternativ A, därav är även alternativ A ett egoistiskt alternativ, hävdar dom.
Om vi slår upp ordet ”egoism” i SAOL, står det ”själviskhet”, självisk – tänker på sig själv och hejdar sig inte från att undvika att ge personerna/personen som är medverkande i det specifika scenariot, välbehag. -
Alternativ B, är ett egoistiskt alternativ, i det alternativet tänker den moraliske agenten inte på att öka glädjen för personen som är medverkande i scenariot, han agerar egoistist i sin handling att ta alla pengarna själv, och enbart öka sitt eget välbefinnande.
Alternativ A är inte egoistiskt, i det alternativet tänker den moraliske agenten på sin gode vän, i den bemärkelsen att han vill öka välbefinnandet för honom.
Slutsats:
Om man utför en handling som man har som avsikt att inte enbart öka välbefinnandet för sig själv, men även för personen/personerna i scenariot, är det inte en egoistisk handling, även om man om gör handlingen för att man vet att man skulle få bättre samvete av den, och därav må bättre av den handlingen, - än av den eventuella andra handlingen då man får ökat, direkt, välbehag till sig själv, men ignorerar/försämrar de andra person/en/arna’s välbefinnande, vilket är då är en egoistisk handling.
Håller ni med om den uppfattningen?