Smisk skrev:Algotezza skrev:Oavsett vad vi är säkra på eller ej på ett teoretiskt plan är det viktigt för ens överlevnad att vara rätt säker på det vi möter i vardagen. Där möts "vara säker på" med tillit, tillit till andra, till samhället, ens egna förmågor att uppleva och tänka, lösa problem, till kausaliteten...
Ja det är ett psykologiskt behov att ha tillit till en stabil värld. Det krävs för att trygghetssystemet skall fungera. Intrycken som bekräftar läget med världen behöver landa. Fladdrar den runt eller om uppfattningen fladdrar (efter rödvinet på Fredag) så vill systemet kalibrera sig oavsett vad man själv tycker om det
Den pragmatiska kompromissen blir att testa sig fram och ta det som fungerar i praktiken. Överlevnadsvärdet ligger inte i att veta om saker "faktiskt" är sanna utan om saker verkar fungera så länge.
Känner igen det där. Vad vet jag, men. Folk brukar inte tro att jag är så pålitlig. När de upptäcker att jag hade rätt så är vi långt ifrån varandra. En störande grej är att ingen litar på den som verkligen försöker hjälpa... För de tolkar det som desperation.