xion skrev:Existens är mer grundläggande för vad som kan rymmas inom ordet och de villkor som vi ställer.
Det där är ju en helt ny tråd.
Finns det en absolut existens, som inte går att ifrågasätta.
Moderator: Moderatorgruppen
xion skrev:Existens är mer grundläggande för vad som kan rymmas inom ordet och de villkor som vi ställer.
Marksa skrev:xion skrev:Existens är mer grundläggande för vad som kan rymmas inom ordet och de villkor som vi ställer.
Det där är ju en helt ny tråd.
Finns det en absolut existens, som inte går att ifrågasätta.
Hubert skrev:Jaja, ditt begrepp sanning finns "där ute" och kan bara upplevas och inte beskrivas eller förklaras i propositioner(påståenden).
Du avvisar grunden för allt det som fört civilisationer framåt: begreppsbildning och kommunikation.
xion skrev:Man bör nog hålla isär begrepp som sanning och existens.
Sanning är föremål för en värdering.
Existens är mer grundläggande för vad som kan rymmas inom ordet och de villkor som vi ställer.
Pilatus skrev:Alfred Tarski (1901-1983) ansåg att sanning är ett objektivt och formellt definierbart begrepp. Tarski ansåg att en sats är sann om och endast om den korresponderar med verkligheten.
Jag tror att detta är en bra och tillräcklig beskrivning av sanning. Därmed behövs inte någon förstärkning eller relativisering av sanningsbegreppet. Sanningsbegreppet är dessutom objektivt, vilket innebär att det inte är beroende av subjektiva uppfattningar eller tolkningar.
Marksa skrev:Inresant samtal om vad som är absolut sanning.
Nyss var jag ute mellan regskurarna och fixade till ett rangliggt satket.
Använde Kramper som jag slog i med en hammare. Råkade träffa mitt pekfinger som tillsammans med tummen höll i krampen.
Så där ute slog jag i mitt finger. och där inne i mitt medvetande signalerades det om att detta gjorde för dj...ligt ont. Budskapet var tydliggt. gör inte om detta.
Jag lovar detta var absolut sannt.
Pilatus skrev:Alfred Tarski (1901-1983) ansåg att sanning är ett objektivt och formellt definierbart begrepp. Tarski ansåg att en sats är sann om och endast om den korresponderar med verkligheten.
Jag tror att detta är en bra och tillräcklig beskrivning av sanning. Därmed behövs inte någon förstärkning eller relativisering av sanningsbegreppet. Sanningsbegreppet är dessutom objektivt, vilket innebär att det inte är beroende av subjektiva uppfattningar eller tolkningar.
xion skrev:Pilatus skrev:Alfred Tarski (1901-1983) ansåg att sanning är ett objektivt och formellt definierbart begrepp. Tarski ansåg att en sats är sann om och endast om den korresponderar med verkligheten.
Sanning kan aldrig bli objektivt.
xion skrev:Det krävs alltid ett subjekt som hävdar att något är sant. Sanningen kan aldrig "stå för sig själv".
Smisk skrev:Jag sökte lite på detta och hittar endast att han för cirkelresonemang.
Sanningar är sanna som beskriver verkligheten och verkligheten är sakerna sanningarna beskriver.
Pilatus skrev:xion skrev:Pilatus skrev:Alfred Tarski (1901-1983) ansåg att sanning är ett objektivt och formellt definierbart begrepp. Tarski ansåg att en sats är sann om och endast om den korresponderar med verkligheten.
Att man kan tala om sanningens objektivitet innebär att en sats är sann om och endast om den korresponderar med verkligheten, oavsett om någon säger att den är sann eller inte. T ex svenska flaggans färger är blå och gul. Det finns en fastslagen färgstandard som dess kulörer skall motsvara. Om så verkligen är fallet, är det en objektiv sats.xion skrev:Det krävs alltid ett subjekt som hävdar att något är sant. Sanningen kan aldrig "stå för sig själv".
Men ingen hävdar en åsikt om hur något är. Tarski säger endast att om och endast om något är så beskaffat att det motsvarar utsagan så är det objektivt och sant.
Exempel "En figur är en triangel om och endast om den har tre sidor." Detta innebär att en figur måste ha tre sidor för att vara en triangel (nödvändigt villkor) och att en figur med tre sidor alltid är en triangel (tillräcklig villkor).
xion skrev:Men om det inte finns en utsaga så kan vi inte pröva sanningshalten vare sig mot verkligheten eller något annat.
xion skrev:Pilatus skrev:Alfred Tarski (1901-1983) ansåg att sanning är ett objektivt och formellt definierbart begrepp. Tarski ansåg att en sats är sann om och endast om den korresponderar med verkligheten.
Det krävs alltid ett subjekt som hävdar att något är sant.
Sanningen kan aldrig "stå för sig själv".
Pilatus skrev:Smisk skrev:Jag sökte lite på detta och hittar endast att han för cirkelresonemang.
Sanningar är sanna som beskriver verkligheten och verkligheten är sakerna sanningarna beskriver.
Korrespondensprincipen är inte något cirkelbevis. Den säger endast att om propositionen motsvarar verkligheten så är den sann. Ett sådant resonemang använder inte sitt eget påstående för att bevisa sin validitet.
xion skrev:Men om det inte finns en utsaga så kan vi inte pröva sanningshalten vare sig mot verkligheten eller något annat.
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster