Grinx skrev:Hej!
Min fråga har varit min följeslagare under 30 års tid.
-Varför finns det någonting alls, istället för ingenting?-
Med detta menar jag det fysiska alltet. Universum och allt vad det innehåller.
Även om det så bara fanns ett sandkorn í universum samt ett medvetande som uppfattade detta så står frågan fast.
Vilka filosofer och andra människor har behandlat frågan lite djupare?
Jag har förstås hunnit med att "forska" en hel del bland filosofer, vetenskapsmän osv. Men jag skulle vilja ha era funderingar kring lämpliga bidragsgivare i denna eviga debatt.
Kanske till och med någon har svaret :D
Tack på förhand!
Hej, detta är den absolut "roligaste" eller mest "utmanande" frågan av alla filosofiska frågor enligt min mening, dels därför att den är så fundamental, dels därför att den sätter all abstraktion, allt intellekt och all analysförmåga på prov. Det som gör frågan så otroligt intressant är ju den totala frånvaron till referenser. Man kan varken använda sig av logiken, religionen, matematiken, naturvetenskapen eller något annat känt "verktyg för tänkande" för att (om möjligt) ens tangera något som skulle kunna påminna om ett svar på frågan.
Jag ska dock komma med en liten tanke som är knuten till detta, men som absolut inte besvarar frågan. Tanken lyder som följer:
Om vi tänker oss in i att absolut ingenting finns. Ingenting. Något som kanske egentligen inte går att tänka sig in i. Men om vi försker så långt det går. Vad kommer vi fram till då. Jo, om ingenting existerar så existera ju inte heller logiken, "a priori-sanningar" eller något annat vi kan knyta till eller koppla till världen, varat, upplevelsen, livet, tillvaron etc. Ingenting! Det känns väl ok?????
Ok, Om så är fallet (humm . . . ) att ingenting existerar, ja då existerar ju inte heller omöjligheten att något kan bli till - eller hur? Den värld som du ser omkring dig nu, den värld som du känner, det du refererar till i tankar och upplevelser kan ju inte vara hindrat att tillkomma (obs, ett märkligt ord i sammanhanget), om ingenting finns som kan sägas vara motsägelsefullt i detta . . .
Hopps att du (ni) hänger med på resonemanget.
Fredrik