Mohini skrev:visst låter det bra... men varför måste det vara ett sunt sinne?
Jag tolkar det snarare som "ett ärligt sinne", alltså att man är ärlig mot sig själv och sina innersta känslor. Helt enkelt att man strävar mot vad man egentligen vill snarare än att skapa sig massa falska föreställningar om sina känslor.
Mohini skrev:- om något som jag älskar att göra är osunt, måste jag då välja mellan att vara healthy och att vara happy? det blir ju svårt om det ena (happy) bygger på det andra (healthy).
Jo, det är ju inte alltid lätt, men jag tänker mig att man får väga olika, med målet att bli så lycklig som möjligt på sikt. Om nu det viktigaste för en är att hålla på med en extremsport så får man väl göra det, och acceptera att man väljer att utsätta sig för riskerna. Samma med rökning. Visst blir man glad av det kortsiktigt, men som med allt får man fundera på om det är värt det, eller rättare sagt om det kanske är värt att ta sig ur det för att det egentligen skulle få en att må bättre både fysiskt och mentalt.
Ibland kan ett kortsiktigt lidande vara nödvändigt för ett långsiktigt välmående, och ibland kan det säkert vara värt att vara "ohälsosam" för att må bra, som du säger. Dock brukar hälsa och lycka oftast gå hand i hand, så några extremt svåra avvägningar borde man inte behöva göra, så länge man accepterar det beslut man också tar.