Johan Ågren skrev:Det är ju tydligt att du inte respekterar andras sätt att resonera, så det där stämmer väl inte?
Nej. Det förekom inget resonemang.
I stället för att komma med saklig kritik så slår du ner på inlägg och kallar dem "flummiga", och talar om "ordbajseri". Detta är värdeladdade ord som avser att förringa andra personer deras självkänsla, och används i alla hetsjakter. Man angriper inte en text med sådana ord, utan människor.
Nej. Ordbajesri och flum är två ord som beskriver en texts värde och inte dess skribent. Jag resonerade, jag hade argument för min kritik och den var konstruktiv till den filosofiska diskussionen som jag anser blir bättre om man reducerar flum och ordbajseri.
Hur ska du kunna angripa en text på annat sätt en genom analys och ifrågasättande? Min uppmaning till dig är att inte bemöta sådana inlägg du inte kan komma med saklig kritik till, och i stället föra trevliga diskussioner med människor du får ut något av att diskutera med.
Hänvisa gärna till min avsagnad av saklig kritik innan du slänger ur dig sådana osanningar.
Att tala om det de flesta har vardagliga referenser till är lätt men att tala om erfarenheter inte andra har låter mystiskt.
För att det skall finnas anledning att tro på påståenden behövs det empiriska bevis till att det du påstår stämmer och faktiskt förekommer. I annat fall kan man blott spekulera och göra diffusa antaganden. Vilket inte är fy skam det heller, men det är klart att det du säger kommer mötas med tvivel om det låter befängt eller helt enkelt strider emot logiken. Ifall du till exempel påstår att du åt en tårta och samtidigt hade kvar den eller att B finns samtidigt som A trots att A betyder avsaknaden av B.
Det förringar inte det faktum att en människa kan komma över rationell kunskap genom erfarenheter som andra inte kan tillgå på annat sätt än genom historier.
Du uppfattas säkert som jättetrovärdig när du påstår att du erfarit något för att sedan legitimera alla andras avsaknad av dessa påstådda erfarenheter med att bara du kan uppfatta det.
Värdet existerar dock och kan genom poesi och konst hjälpa andra människor i deras livsutveckling. Fakta kräver gemensamma referenssystem, och när dessa saknas av flera parter ställs det unika krav på kommunikation, en kommunikation som kan kallas konst eller poesi.
Nej, när andra saknar empiriska kunskaper om det du säger dig äga empiriska kunskaper om uppstår inget annat än ett krav på din sida att kunna referera till det du har empiriska kunskaper om och dokumentera eller på annat sätt bevisa vad du säger. Att påstå att du kan sväva när alla andra blundar eller något liknande blir inte lättare att förstå med vare sig konst eller poesi är jag rädd.
Fritänkare Malm