Vad är sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 jun 2012 16:44

Marko skrev:En av de mest vanliga saker vi 'luger' om är väl vår identitet på nätet.
Vi använder nicknames, avatarer och fejkar adresser och personlig data.

Varför?

Ger det makt? frihet?

Är det en kul lek?

Är det av rädsla?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 11 jun 2012 17:03

Algotezza skrev:
Marko skrev:En av de mest vanliga saker vi 'luger' om är väl vår identitet på nätet.

Varför?

Ger det makt? frihet?

Är det en kul lek?

Är det av rädsla?

/Algotezza

Nej,
Det är för att idioter inte ska börja beställa saker i mitt namn, för att pedofiler inte ska komma åt mina barn.
För att minimera risker för stalking (vissa blir förföljda)

Det är lättare att byta nät identitet än att byta riktig identitet.

Vanligaste brottet på nätet är väl identitets stöld..

Helt plötsligt kan vem som hellst ta din idntitet och skapa en blogg eller göra inlägg i ditt namn.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 jun 2012 17:10

Marko skrev:
Algotezza skrev:

Varför?

Ger det makt? frihet?

Är det en kul lek?

Är det av rädsla?

/Algotezza

Nej,
Det är för att idioter inte ska börja beställa saker i mitt namn, för att pedofiler inte ska komma åt mina barn.
För att minimera risker för stalking (vissa blir förföljda)

Det är lättare att byta nät identitet än att byta riktig identitet.

Då är det väl inget negativt att vi gör så, för att skydda oss... Det lät som det i sig var något dåligt.
Fast. Ja, det är ju trist att vi ibland måste ljuga på det sättet men världen är full av troll både på nätet och utanför.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Marko
Avstängd

Vad är sanning?

Inläggav Marko » 11 jun 2012 17:12

jag skrev aldrig att det var negativt,
jag har aldrig påstått att det är negativt att ljuga.

jag har ifrågasatt om det är att ljuga när man skyddar sig själv eller andra.
därför ramade jag in "ljuga"

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 jun 2012 17:31

Marko skrev:jag skrev aldrig att det var negativt,
jag har aldrig påstått att det är negativt att ljuga.

jag har ifrågasatt om det är att ljuga när man skyddar sig själv eller andra.
därför ramade jag in "ljuga"

OK.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Re:

Inläggav David H » 25 mar 2022 15:40

Harald Davidsson skrev:Det är bara i den djupaste lögnen

du kan se den klaraste sanningen

Nog ligger det något i det. Det är ofta först i ljuset av lögnen eller det falska som sanningen blir begriplig.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Vad är sanning?

Inläggav Pilatus » 27 mar 2022 10:52

rekoj skrev:
Harald Davidsson skrev:Det är bara i den djupaste lögnen du kan se den klaraste sanningen

Nog ligger det något i det. Det är ofta först i ljuset av lögnen eller det falska som sanningen blir begriplig.

Då det gäller existentiella frågor och sådana som har med värden att göra (estetik, politik, ekonomi), är jag böjd att hålla med.
Moderator

hakkapeliitta

Re: Vad är sanning?

Inläggav hakkapeliitta » 27 mar 2022 11:54

Värsta lögnen är den som har en del sanning i sig, s.k. halvsanning. Folk i gemen tar lätt till sej lögnen, ingen rök utan eld. Mycket effektiv i opportunistiskt propagandasyfte.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 27 mar 2022 12:04

Det här med nick är lite intressant. Ju mer jag är anonym ju mer säger jag ofriserad sanning. Och på fejan, där alla är ”riktiga” inte fan får de inlägg som är sannast mest likes, direkt. Det som stryker gruppen medhårs upskattas mest.

Men allmänt - åtmistone jag borde sträva att mer säga sanningen, hela sanningen och inte annat än sanningen.

(de sista två är lite kul. Om man är lite osäker, vad skall man säga då?)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 27 mar 2022 17:17

Anders skrev:Det här med nick är lite intressant. Ju mer jag är anonym ju mer säger jag ofriserad sanning. Och på fejan, där alla är ”riktiga” inte fan får de inlägg som är sannast mest likes, direkt. Det som stryker gruppen medhårs upskattas mest.

Men allmänt - åtmistone jag borde sträva att mer säga sanningen, hela sanningen och inte annat än sanningen.

Men menar du då att dina ofriserade sanningar än sannare än dina friserade sanningar?

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 27 mar 2022 17:54

rekoj skrev:
Anders skrev:Det här med nick är lite intressant. Ju mer jag är anonym ju mer säger jag ofriserad sanning. Och på fejan, där alla är ”riktiga” inte fan får de inlägg som är sannast mest likes, direkt. Det som stryker gruppen medhårs upskattas mest.

Men menar du då att dina ofriserade sanningar än sannare än dina friserade sanningar?

Själv upplever jag det är lätt hänt att jag förenklar när jag uttalar mig anonymt. Också att jag lätt förenklar i skrift jämfört med om jag står öga mot öga med personen jag pratar med. Även om jag tänkt ut nåt på förhand om vad jag ska säga, inser jag ofta att det inte riktigt funkar att säga när jag står inför andra personen - att jag måste uttrycka mig på annorlunda sätt för att upprätta fungerande kommunikationslänk.
Ibland kan det leda till viss självcensur som inte gynnar sanningen, men ofta upplever jag att det blir sannare i den mer direkta personliga kontakten. Och det kan vara något värt att sträva efter, tänker jag, att inte självcensurera sig så mycket när jag har direkt personlig kontakt med andra personer

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 27 mar 2022 22:55

rekoj skrev:Ibland kan det leda till viss självcensur som inte gynnar sanningen, men ofta upplever jag att det blir sannare i den mer direkta personliga kontakten. Och det kan vara något värt att sträva efter, tänker jag, att inte självcensurera sig så mycket när jag har direkt personlig kontakt med andra personer

Efter hand utvecklar man en identitet i det sammanhang man ingår i. Skillnaden är inte så stor jämfört med att inte vara anonym. Men jag känner mig litet friare att uttrycka mig som jag vant mig. Det är inte mer anonymt för flertalet här än namnet i mitt körkort. Och om någon verkligen behöver komma i kontakt med mig så har jag aldrig sagt nej. En moderator är inte anonym, han är kontaktbar och känd av administratör och annan moderator.

Självcensuren här skiljer sig inte från andra media. Möjligen kan det vara så att jag inte vill att det jag skriver här skall vara ett samtalsämne i sammanhang där jag inte har möjlighet att replikera. Det är kanske en viss slags censur, men i så fall trivs jag bra med den.
Moderator

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 30 mar 2022 18:40

Vad är sanningen om mig som person och på nätet.
En intressant iaktagelse är nog att det man skriver på nätet fastnar på nätet sas. Jag är inte samma person som jag var för 15 år sedan. Men om någon söker på mitt Nick kan denne finna att sådar tyckte han inte då. Så vad är då sanningen om mig, ja inte är det mitt Nick för 15 år sedan, men risken finns att den Marksa som fanns då kan (för)följa mig på gott och på ont (kanska lite ont i och för sig)

Världen och förutsättningarna förändras och vi med det. Och trågigt vore det annars.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 30 mar 2022 18:47

Pollen skrev:Nu kommer tråkiga jag och säger att det beror på vad vi menar med sanning och i vilket sammanhang.

Att du är tråkig Pollen är inte sant.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 30 mar 2022 19:02

Pollen skrev:Nu kommer tråkiga jag och säger att det beror på vad vi menar med sanning och i vilket sammanhang.
Är "A=A" sant?
Är "Om A så B" sant?
Är "Gud skapade världen" sant?
Är "Vaccination skyddar mot COVID-19" sant?
Är "Jag har ont i benet" sant?
Är "F=mA" sann?
Är "Whisky gör mig glad!" sant?
osv

Har vi ett begrepp Sanning som täcker alla dessa frågeställningar?
Nej! Vi har inte det.
På samma sätt har vi inte heller ett begrepp Gott som täcker allt från glass till filantropi.

Törs jag säga att frågan Vad är sanning? är en dum fråga ...

Sanning är väll då motsatsen till löng och förbannad dikt. Detta är då en sanning.
Varje dag är en resa.

Återgå till "Filosofi"