Marko skrev:En av de mest vanliga saker vi 'luger' om är väl vår identitet på nätet.
Vi använder nicknames, avatarer och fejkar adresser och personlig data.
Varför?
Ger det makt? frihet?
Är det en kul lek?
Är det av rädsla?
/Algotezza
Moderator: Moderatorgruppen
Algotezza skrev:Marko skrev:En av de mest vanliga saker vi 'luger' om är väl vår identitet på nätet.
Varför?
Ger det makt? frihet?
Är det en kul lek?
Är det av rädsla?
/Algotezza
Marko skrev:Algotezza skrev:Marko skrev:En av de mest vanliga saker vi 'luger' om är väl vår identitet på nätet.
Varför?
Ger det makt? frihet?
Är det en kul lek?
Är det av rädsla?
/Algotezza
Nej,
Det är för att idioter inte ska börja beställa saker i mitt namn, för att pedofiler inte ska komma åt mina barn.
För att minimera risker för stalking (vissa blir förföljda)
Det är lättare att byta nät identitet än att byta riktig identitet.
Harald Davidsson skrev:Det är bara i den djupaste lögnen
du kan se den klaraste sanningen
rekoj skrev:Harald Davidsson skrev:Det är bara i den djupaste lögnen du kan se den klaraste sanningen
Nog ligger det något i det. Det är ofta först i ljuset av lögnen eller det falska som sanningen blir begriplig.
Anders skrev:Det här med nick är lite intressant. Ju mer jag är anonym ju mer säger jag ofriserad sanning. Och på fejan, där alla är ”riktiga” inte fan får de inlägg som är sannast mest likes, direkt. Det som stryker gruppen medhårs upskattas mest.
Men allmänt - åtmistone jag borde sträva att mer säga sanningen, hela sanningen och inte annat än sanningen.
(de sista två är lite kul. Om man är lite osäker, vad skall man säga då?)
rekoj skrev:Anders skrev:Det här med nick är lite intressant. Ju mer jag är anonym ju mer säger jag ofriserad sanning. Och på fejan, där alla är ”riktiga” inte fan får de inlägg som är sannast mest likes, direkt. Det som stryker gruppen medhårs upskattas mest.
Men allmänt - åtmistone jag borde sträva att mer säga sanningen, hela sanningen och inte annat än sanningen.
(de sista två är lite kul. Om man är lite osäker, vad skall man säga då?)
Men menar du då att dina ofriserade sanningar än sannare än dina friserade sanningar?
rekoj skrev:Ibland kan det leda till viss självcensur som inte gynnar sanningen, men ofta upplever jag att det blir sannare i den mer direkta personliga kontakten. Och det kan vara något värt att sträva efter, tänker jag, att inte självcensurera sig så mycket när jag har direkt personlig kontakt med andra personer
Pollen skrev:Nu kommer tråkiga jag och säger att det beror på vad vi menar med sanning och i vilket sammanhang.
Pollen skrev:Nu kommer tråkiga jag och säger att det beror på vad vi menar med sanning och i vilket sammanhang.
Är "A=A" sant?
Är "Om A så B" sant?
Är "Gud skapade världen" sant?
Är "Vaccination skyddar mot COVID-19" sant?
Är "Jag har ont i benet" sant?
Är "F=mA" sann?
Är "Whisky gör mig glad!" sant?
osv
Har vi ett begrepp Sanning som täcker alla dessa frågeställningar?
Nej! Vi har inte det.
På samma sätt har vi inte heller ett begrepp Gott som täcker allt från glass till filantropi.
Törs jag säga att frågan Vad är sanning? är en dum fråga ...
Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster