iris skrev:ingen svarar ingen och därmed är tråden självkörande - alla kör i egen riktning som vore alla förprogrammerade och ingen nappar på tandlösa män utan konstgjorda fkinnor ...![]()
mycket filosofiskt
Frågan är väldigt mycket vardagsfilosofisk och ytterst aktuell, och öppnar för olika associationsbanor. Ja ser en klar tendens i svaren att vi alla väljer den väg som ligger oss varmt en hjärtat. Och inte är det så konstigt i sig.
Om vi nu tittar på detta från ett tekniskt perspektiv med långtgående konsekvenser för oss världsmedborgare. Så har vi redan gett mycket av beslutanderätten till primitiva AI som lär sig vilka vi är och hur vi agerar i olika situationer. Dessa AI korsbefruktar varandra med den information de har. Och investerarna lämnar sedan makten till kommersiella betingade AIn att påverka oss världsmedborgare att optimera vinsten av deras investeringen.
Vad gäller just självkörande bilar så är den klara tanken att de i varje fordon inbyggda AI skall hjälpa dig att undvika olyckor, därav trådbörjan, därutöver så håller denna AI koll på var du befinner dig världen, oftast tillsammans med den kraftfulla ande så härbärgerar i din mobiltelefon.
Skulle parkera vid Västerås Centralstation i Torsdags. Aktiverade parkeringsappen, som det visade sig redan hade koll på var jag befann mig och försynt frågade hur länge jag tänkte mig stå just här. och talade om för mig att det kommer att kosta 15 kr. Vi förfasas över Kinesernas användning av övervakningsteknik, samtidigt som vi frivilligt och tillsynes obemärkt själva fångas upp av denna teknikens AI ande.
Så den allmänna tekniska frågan är, har vi redan lämnat ifrån oss makten över de simpla tingen i tillvaron, och hur långt är vi villiga att gå, och kan vi överhuvudtaget backa bandet.