Programmering av en självkörande bil

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Marksa

Re: Programmering av en självkörande bil

Inläggav Marksa » 29 maj 2021 11:18

iris skrev:ingen svarar ingen och därmed är tråden självkörande - alla kör i egen riktning som vore alla förprogrammerade och ingen nappar på tandlösa män utan konstgjorda fkinnor ... :shock:
mycket filosofiskt

Frågan är väldigt mycket vardagsfilosofisk och ytterst aktuell, och öppnar för olika associationsbanor. Ja ser en klar tendens i svaren att vi alla väljer den väg som ligger oss varmt en hjärtat. Och inte är det så konstigt i sig.
Om vi nu tittar på detta från ett tekniskt perspektiv med långtgående konsekvenser för oss världsmedborgare. Så har vi redan gett mycket av beslutanderätten till primitiva AI som lär sig vilka vi är och hur vi agerar i olika situationer. Dessa AI korsbefruktar varandra med den information de har. Och investerarna lämnar sedan makten till kommersiella betingade AIn att påverka oss världsmedborgare att optimera vinsten av deras investeringen.
Vad gäller just självkörande bilar så är den klara tanken att de i varje fordon inbyggda AI skall hjälpa dig att undvika olyckor, därav trådbörjan, därutöver så håller denna AI koll på var du befinner dig världen, oftast tillsammans med den kraftfulla ande så härbärgerar i din mobiltelefon.
Skulle parkera vid Västerås Centralstation i Torsdags. Aktiverade parkeringsappen, som det visade sig redan hade koll på var jag befann mig och försynt frågade hur länge jag tänkte mig stå just här. och talade om för mig att det kommer att kosta 15 kr. Vi förfasas över Kinesernas användning av övervakningsteknik, samtidigt som vi frivilligt och tillsynes obemärkt själva fångas upp av denna teknikens AI ande.
Så den allmänna tekniska frågan är, har vi redan lämnat ifrån oss makten över de simpla tingen i tillvaron, och hur långt är vi villiga att gå, och kan vi överhuvudtaget backa bandet.
Varje dag är en resa.

iris

Inläggav iris » 29 maj 2021 11:33

Marksa skrev:
iris skrev:ingen svarar ingen och därmed är tråden självkörande - alla kör i egen riktning som vore alla förprogrammerade och ingen nappar på tandlösa män utan konstgjorda fkinnor ... :shock:
mycket filosofiskt

Frågan är väldigt mycket vardagsfilosofisk och ytterst aktuell, och öppnar för olika associationsbanor. Ja ser en klar tendens i svaren att vi alla väljer den väg som ligger oss varmt en hjärtat. Och inte är det så konstigt i sig.
Om vi nu tittar på detta från ett tekniskt perspektiv med långtgående konsekvenser för oss världsmedborgare. Så har vi redan gett mycket av beslutanderätten till primitiva AI som lär sig vilka vi är och hur vi agerar i olika situationer. Dessa AI korsbefruktar varandra med den information de har. Och investerarna lämnar sedan makten till kommersiella betingade AIn att påverka oss världsmedborgare att optimera vinsten av deras investeringen.
Vad gäller just självkörande bilar så är den klara tanken att de i varje fordon inbyggda AI skall hjälpa dig att undvika olyckor, därav trådbörjan, därutöver så håller denna AI koll på var du befinner dig världen, oftast tillsammans med den kraftfulla ande så härbärgerar i din mobiltelefon.
Skulle parkera vid Västerås Centralstation i Torsdags. Aktiverade parkeringsappen, som det visade sig redan hade koll på var jag befann mig och försynt frågade hur länge jag tänkte mig stå just här. och talade om för mig att det kommer att kosta 15 kr. Vi förfasas över Kinesernas användning av övervakningsteknik, samtidigt som vi frivilligt och tillsynes obemärkt själva fångas upp av denna teknikens AI ande.
Så den allmänna tekniska frågan är, har vi redan lämnat ifrån oss makten över de simpla tingen i tillvaron, och hur långt är vi villiga att gå, och kan vi överhuvudtaget backa bandet.

mmm... den var en mycket intressant (för ovanlighetens även filosofisk fråga) sak ... jag ska faktiskt ta mig en funderare på detta men rent intuitivt framgår ju redan i din fråga och sin formulering av den att själviskheten/bekvämlighet är den morot som västerlänningen tuggar på helst och därmed utan att blinka säljer sin själ på... :lol:
Lite metaforiskt uttryckt.
Själva frågeställningen är lättar att besvara. Eftersom all reklam och all politik (vilket är två sidor av samma mynt) bygger på retoriken av "what is in it for YOU" --- och kan du visa på föreställningar av sex, pengar eller något som gör att människor slipper jobba på att tänka eller göra mycket - slår alla till.
Vi vet ju detta --- om och när vi kan den typen av mekaniser. Det är som hundar som juckar på allt. De kan helt enkelt inte hjälpa det tills man tar bort driften via att skära bort kulorna. Människan är inte annorlunda.
Bakom vårt agerande - förutom primitiva drifter som fly/fäkta och sex - ligger självhävdelse, ego. Alltid och ofelbart.
Kan du mata dessa med sked - gapar alla.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 maj 2021 09:07

Marksa skrev:
mycket filosofiskt

Det simpla tinget cigarett ger onekligen en skön stund, men kostaterades hälsovådlig och nu röker få. Bilen konstaterades ge utsläpp av giftiga ämnen, dessa har reducerats. Sonen grejar med AI inom medicin, man skulle ju kunna tänka sig att läkaren för blint litar på slutsatser som en AI-bedömning ger. Men att en robotdammsugare som verkligen var värd namnet togs fram... den värsta konsekvensen av de är väl att ytterligare ett yrke utan krav på hög utbildning försvann.

Om nu de här AI-bilarna faktiskt medför färre olyckor...

Skall vi backa till att alla sitter på tunnelbanan och stirrar på betongväggen utanför, eller bara sitter och ser, rädda för att möta någons blick? Är det verkligen”bra för ungarna att ha det rejält tråkigt”?

Övervakningskamerorna... om ungdomar i utanförskapsområden på glid kunde fångas upp tidigt, om mobbing på skolor skulle kunna upptäckas. Visst storebror skulle kunna se dig, men det är rätt bra att de fick tag på den labile göken som dödade Lindh. Och en övervakningskamera där Palme sköts hade sparat rätt många miljoner och lidande för människor.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

iris

Inläggav iris » 30 maj 2021 09:17

Anders skrev:
Övervakningskamerorna... om ungdomar i utanförskapsområden på glid kunde fångas upp tidigt, om mobbing på skolor skulle kunna upptäckas. Visst storebror skulle kunna se dig, men det är rätt bra att de fick tag på den labile göken som dödade Lindh. Och en övervakningskamera här Palme sköts hade spatat rätt många miljoner och lidande för människor.

Berätta för mig Anders.
Vilka är konsekvenserna av att ingen dör, ingen blir sjuk, ingen lider och alla bara lever = existerar utan att anstränga sig?

Smisk

Inläggav Smisk » 30 maj 2021 10:26

Algotezza skrev:Självprogrammerande och självskapande...

Vad kom först, självkapandet eller självskaparen?

Smisk

Inläggav Smisk » 30 maj 2021 10:34

Så... bilarna skall bli myndiga och självprogramerande?

En bil kanske kommer välja pensionären och en annan katten, precis som en människa om den kunnat välja?

De kanske bör ges ett kollektivt ansvar. Alla bilar får ett straff om en som programmerar sig själv gör något olagligt.
Alla kan vara kopplade till varandra och lära sig av varandra och straffen kollektivet får om någon gör fel.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 maj 2021 10:44

iris skrev:
Anders skrev:Övervakningskamerorna... om ungdomar i utanförskapsområden på glid kunde fångas upp tidigt, om mobbing på skolor skulle kunna upptäckas. Visst storebror skulle kunna se dig, men det är rätt bra att de fick tag på den labile göken som dödade Lindh. Och en övervakningskamera här Palme sköts hade sparat rätt många miljoner och lidande för människor.

Berätta för mig Anders. Vilka är konsekvenserna av att ingen dör, ingen blir sjuk, ingen lider och alla bara lever = existerar utan att anstränga sig?

Kunde vi inte vara nöjda med att reducera lidandet, sjukdomarna, den okontrollerade utvecklingen i våra förorter, trångboddhet, fattigdom? Varför har Sverige upphört att fungera?
Moderator

Smisk

Inläggav Smisk » 30 maj 2021 11:04

iris skrev:Berätta för mig Anders.
Vilka är konsekvenserna av att ingen dör, ingen blir sjuk, ingen lider och alla bara lever = existerar utan att anstränga sig?

Att alla får delta i olika spel där man själv styr över vilka och vilken svårighetsgrad och risk/belöning man vill ha såklart :)

Om man vill kan man spela ett där man väljer att risken är död och där sjukdommar ingår som en del i det.

Helt valfritt!

iris

Inläggav iris » 30 maj 2021 14:44

Smisk skrev:
iris skrev:Berätta för mig Anders.

Att alla får delta i olika spel där man själv styr över vilka och vilken svårighetsgrad och risk/belöning man vill ha såklart :)

Om man vill kan man spela ett där man väljer att risken är död och där sjukdommar ingår som en del i det.

Helt valfritt!

:shock: usch (ja du är inte bara en trevlig typ) du verkar vara en typ som också --- tänker. Det kan ju bli svårt detta!!! Alla vill så klart frysas ner och återuppväckas när de kan njuta mer... 8) när de har spelat klart och är feta som hus för de sitter i sina blöjor och äter hela dagarna för att inte komma efter i alla spel...

iris

Inläggav iris » 30 maj 2021 14:47

Pilatus skrev:
iris skrev:
Anders skrev:Övervakningskamerorna... om ungdomar i utanförskapsområden på glid kunde fångas upp tidigt, om mobbing på skolor skulle kunna upptäckas. Visst storebror skulle kunna se dig, men det är rätt bra att de fick tag på den labile göken som dödade Lindh. Och en övervakningskamera här Palme sköts hade sparat rätt många miljoner och lidande för människor.

Berätta för mig Anders. Vilka är konsekvenserna av att ingen dör, ingen blir sjuk, ingen lider och alla bara lever = existerar utan att anstränga sig?

Kunde vi inte vara nöjda med att reducera lidandet, sjukdomarna, den okontrollerade utvecklingen i våra förorter, trångboddhet, fattigdom? Varför har Sverige upphört att fungera?

Sverige har aldrig haft det bättre än idag - bilar eldas upp överallt och dödsskjutningar i alla småorter där folk varit trygga och inbrott överallt -- det har blivit som alla andra har det överallt.
Sverige var ett slags undantag där folk var så himla korkade att de lämnade in allt de hittade och var ärliga.
Det är long gone och det beror självklar alltid på----- Israel :lol: :lol: :lol:

iris

Inläggav iris » 30 maj 2021 20:09

Smisk skrev:
Algotezza skrev:Självprogrammerande och självskapande...

Vad kom först, självkapandet eller självskaparen?

BENKAPAREN no 1

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 maj 2021 21:20

iris skrev:
Pilatus skrev:Kunde vi inte vara nöjda med att reducera lidandet, sjukdomarna, den okontrollerade utvecklingen i våra förorter, trångboddhet, fattigdom? Varför har Sverige upphört att fungera?

Sverige har aldrig haft det bättre än idag - bilar eldas upp överallt och dödsskjutningar i alla småorter där folk varit trygga och inbrott överallt -- det har blivit som alla andra har det överallt.

Aningslösheten, tron om att alla älskar oss och vår litet svala välfärdskultur. Det blev inte så men vi kan ju låtsas. Många lever kvar i föreställningen att allt kommer ordnas till det bästa.
Moderator

iris

Inläggav iris » 30 maj 2021 22:47

Pilatus skrev:
iris skrev:
Pilatus skrev:Kunde vi inte vara nöjda med att reducera lidandet, sjukdomarna, den okontrollerade utvecklingen i våra förorter, trångboddhet, fattigdom? Varför har Sverige upphört att fungera?

Aningslösheten, tron om att alla älskar oss och vår litet svala välfärdskultur. Det blev inte så men vi kan ju låtsas. Många lever kvar i föreställningen att allt kommer ordnas till det bästa.

jaja men SÄG INTE HUR DET ÄR... det är huvudsaken --- att låssas som det regnar fast det inte gör det för de som gör alla inbrott och slaktar är de som röstar in de som ställde till det - även nästa gång och till kingdom come

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 31 maj 2021 12:30

Smisk skrev:Så... bilarna skall bli myndiga och självprogramerande?

En bil kanske kommer välja pensionären och en annan katten, precis som en människa om den kunnat välja?

De kanske bör ges ett kollektivt ansvar. Alla bilar får ett straff om en som programmerar sig själv gör något olagligt.
Alla kan vara kopplade till varandra och lära sig av varandra och straffen kollektivet får om någon gör fel.

Det är väll tanken i och för sig att bilarna SKALL kommunicera för att på bäst och effektivast sätt hitta fram till den förbestämda destinationen. Att de skulle vara bekänt av ett straff, nja då skall det nog utvecklas ett antal generationer av AIn med ett högre mått av medvetande. Och dit är det en lång väg att vandra.
Däremot kan jag tänka mig att din hälsoapp parat med bilens AI kan owerrida ditt val av destination och i vissa fall välja närmaste sjukhus, detta scenario är nog inte så långt borta.
Varje dag är en resa.

iris

Inläggav iris » 31 maj 2021 12:41

Marksa skrev:Däremot kan jag tänka mig att din hälsoapp parat med bilens AI kan owerrida ditt val av destination och i vissa fall välja närmaste sjukhus, detta scenario är nog inte så långt borta.

rymmer den också om någon tänker elda upp den?

Återgå till "Filosofi"