Algotezza skrev:Men för mig innehåller begreppet slump ingen förklaringspotential.
Det kan jag hålla med om. Därför ställde jag frågan i en annan tråd vad religiösa personer kan tänkas mena, när de säger att livet inte kan ha uppstått av en slump.
Moderator: Moderatorgruppen
Algotezza skrev:Men för mig innehåller begreppet slump ingen förklaringspotential.
Grottis skrev:Algotezza skrev:Men för mig innehåller begreppet slump ingen förklaringspotential.
Det kan jag hålla med om. Därför ställde jag frågan i en annan tråd vad religiösa personer kan tänkas mena, när de säger att livet inte kan ha uppstått av en slump.
Grottis skrev:Varför tala om kausalitet, när kvantsystemen inte bär på någon information, som tillåter exakta förutsägelser (utom i en del triviala fall)?
amy skrev:Grottis skrev:Varför tala om kausalitet, när kvantsystemen inte bär på någon information, som tillåter exakta förutsägelser (utom i en del triviala fall)?
Det är inte heller lätt att förutsäga vad en människa kommer göra, men det betyder inte att det inte är förutbestämt.
Partiklar är bara lika oförutsägbara som våra tankar. Våra tankar är nog inte slumpmässiga heller, men man kan inte observera dom eftersom observation är en tanke.
Våra imperfekta observationer kan inte användas för att förstå världen, vi behöver använda hjärnan.
Grottis skrev:Algotezza skrev:Men för mig innehåller begreppet slump ingen förklaringspotential.
Grottis skrev:Jag kan inte se att den fria viljan skulle vara förenlig med slumpartat beteende.
Algotezza skrev:Slump = en "förklaring" som innebär att vi inte hittat någon relevant förkalring till det som har hänt. T.ex. "Livet uppkom av en slump. Big Bang kom till av en slump"
När det gäller framtiden
Slump = när det enskilda utfallet inte kan förutsägas men väl procenttalen när det gäller ett tillräckligt stort antal utfall; slumpen kan ringas in med statistik. Detta gäller t.ex. inom de slumpberoende spelens värld.
Grottis skrev:Om inte kausalitet existerade, hur skulle man då kunna lära sig något om naturen?
Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster