rekoj skrev:Jag upplever att så här långt är vi tre i princip överens (när jag tolkar enligt uppfattad andemening, och inte enstaka formuleringar). Och svårare än så borde det egentligen.inte behöva vara. Men så kan det också finnas en del komplicerande faktorer som jag tror kan göra så att olika typer av förvirring kan uppstå. T ex detta om hur det kan existera ett formellt språk inom ramen för ett naturligt språk, är det ens möjligt? Jag tror man får ha i åtanke att vi argumenterar utifrån en metafysisk position, och kan det kan förefalla något paradoxalt - om jag får citera Wittgenstein igen "My propositions serve as elucidations in the following way: anyone who understands me eventually recognizes them as nonsensical, when he has used them—as steps—to climb beyond them. (He must, so to speak, throw away the ladder after he has climbed up it.)"
Annars, om jag ska "peta" i det du skriver ställer jag mig frågande till hur du använder begreppet "sanning". Blir det inte enklare att istället skriva att man "stoppar in antaganden" utan att göra något ställningstagande huruvida dessa antaganden är sanna eller inte? Logiken har inget att göra med premissernas sanningsvärde, t ex kan en utsaga som "om alla hundar är katter och Lady och Lufsen är hundar så är Lady och Lufsen katter" anses vara logiskt giltig, men däremot betyder det inte att det är sant, i betydelsen att det ska vara i överensstämmelse med verkligheten.
Analytiska sanningar talar jag om. Alltså saker som är sanna per definition. Vi kan kalla dem för antaganden bara vi vet vad vi talar om. De är dock antaganden vi definierat som "antagligen sanna", så det är sanningsvärdet hos dem vi jobbar med inom logiken.
Det är irrelevant om de är empiriska sanningar inom logiken såklart men helt 100% nödvändigt att de är analytiskt sanna. Alltså att vi valt att definiera dem som fakta inom systemet vi använder för att analysera dem med logiska regler och härledning.
Det är viktigt att man är med på att något som givet definierats som ett tillstånd inte kan få det tillståndet ändrat utan att följa koherenta regler. Gör man det går "stegen sönder" och man kan inte "klättra på den"

Fundamentet för stegen är definierade tillstånd, regler och koherens. Tar man bort något av dem tar man bort hela stegen.
Du verkar sedan vara inne på något som har med skillnaden mellan ett "naturligt språk" och ett "formellt språk".
Kan du utveckla det?
Vi kan ju förstå saker på flera sätt och ett sätt är symboliskt/representativt. Om jag säger "stege" eller "vägskylt" vår vi upp två olika bilder om innehåller ett gäng associationer. En stege kan användas för att klättra från en plats till en annan och en vägskylt pekar på något vi med den kan veta har en plats.
Logik följer regler som tar oss från ett steg till nästa men språk kan fungera som en vägskylt som i vilken ordning som helst kan peka på olika platser som inte hänger ihop med några regler alls.
Ett formellt språk kräver regler men det gör inte kommunikation som sådant.