Avantgardet skrev:Men jag håller inte med om att upplevelser kan kvantifieras. De är kvalitativt olika, samtliga.
Men vad menar du? Varför envisas du med att använda begrepp då ö.h.t.?
Skillnaden du gör mellan upplevande och en upplevelse ser jag som uppdiktad, inte verklig.
Skojar du eller? Jag ser din uppdelning mellan inte verklig och (din motsats till detta) som uppdiktad.... Nej men för att vara lite seriösa - kan du nyansera och fördjupa dig lite?
Vad är "uppdiktat" och vad är motsatsen till "inte verklig"?
För mig finns det (konventionellt sätt) två eller tre verkligheter: Absolut verklighet, Relativ verklighet och Konventionell verklighet. Den absoluta verkligheten är inte bunden av orsak och verkan, utan föregår kausalitet, den relativa verkligheten ramas in genom kausalitet. Den relativa verklighten består av ett antal strata, och deras "grad av verklighet" innebär hur "stabila" de är. Den relativa verkligheten är alltså samsara eller maya, och detta innebär att den är temporal, den konstrueras och dekonstrueras ständigt. Det absoluta är inte bundet av kausalitet, det har aldrig trätt in i tiden, tiden är en relativ produkt utifrån det absoluta.
Den konventionella verkligheten är då vårat sätt att tala om den relativa verkligheten.
Menar du att den "inte verklighet" jag talar om är en "inte verklighet" som är av absolut artskillnad eller relativ gradskillnad?
Eller vad menar du egentligen? Det är klart att
en upplevelse inte existerar i någon absolut bemärkelse - det jag säger är att en upplevelse, säg, en "olycka" är ett sätt att "rama in" ett flöde som i mer strikt mening inte går att kvantifiera i diskret mening.
Men likväll använder både du och jag begrepp som "olycka", "verklig", "kontext", "medvetande" även, fast ingen av dessa - i strikt mening är "verkliga" (bortom en konventionell verklighet).
Så vad försöker du säga?
Det jag försöker säga är att vi ändå upplever att vi kan "rama in" upplevelser på liknande sätt och då funderar jag på vad det är som får oss att rama in och uppmärksamma vissa aspekter snarare än andra. Vi upplever att vi kan prata och att vi på något sätt får ut något av att göra det.
Avantgardet skrev:Ska jag vara ärlig förstod jag alls ingenting av inlägget Skrivet: 22 Feb 2007 15:34 (jag är nyvaken)
Det står att det är skriven 14:34 på min dator (notis: kanske bra att du citerar i fortsättningen?) Nej, men det är flumsnack. Bjud över mig på en lsd session så kan jag klargöra detaljer.