Melasu skrev:I egots trancendens (och även varat och intet) tar Sartre upp Cogito ergo sum och menar att det betraktande jaget är
ett annat jag än det betraktade. Det betraktande jaget kan inte betraktas och är trancendent om jag förstår det rätt. Även om det inte är samma slutsats som Sartre drar kan man väl sluta sig till att jagets eller medvetandets existens närmast förutsätts i sig i Cogito ergo sum
och att
det är fullt möjligt att tvivla på dess existens. Tänkte bara nämna det även om jagets trancendens diskuterats tidigare.
Nu har jag i princip dumpat mitt medvetande här på filosofiforum och vet inte om jag har fler påpekanden i detta läge

En fundering är att kanske behandla spekulationer om subjektets existens och dess betydelse till de nära och kära, vem annars bryr sig egentligen?
Descartes uppmärksammade problemet med det okända sambandet mellan det materiella och icke materiella.
Problemet anses, ur ett filosofiskt perspektiv, fortfarande vara olöst, om jag tolkat litteraturen rätt.
Citat A och B i mina senaste inlägg kan betraktas som en sammanfattande motivering till mitt koncept.
Intressant här är att de slutsatser Descartes drar förefaller överensstämma med dessa citats budskap.
Även citat, ”Det betraktande jaget kan inte betraktas och är trancendent om jag förstår det rätt”
(befinner sig m a o bortom den förnimbara verkligheten), är i linje med min redovisade uppfattning.
Förenklat kan problemet du antyder kanske (?) formuleras som, ”
Existerar relativt vad ?”.
Vad gäller sökandet efter svar, finns det skillnader i tillvägagångssätt, som har betydelse när svar söks
på vad det undflyende begreppet
EXISTENS skall anses representera, beroende av det
okända sambandet
mellan det materiella och icke materiella som är involverat. I väntan på ett slutgiltigt svar, som kanske aldrig
kommer, är det således ant rätt, att som du gör, hävda att ”det är fullt möjligt att tvivla på dess existens”.
Notera dock att detta avser det atomära perspektiv våra sinnen förmedlar.
Det jag visar i mitt koncept är att principerna MP och DRP, via tillämpning av ömsesidiga referensberoende (MP)
och referensoberoende (DRP) inom växelverkan, placerar det förnimbara på en av MP och DRP beroende
”komplexitetsnivå”. Det medför att den förnimbara atomen representerar en typ av strukturell ”medelnivå”,
vilket i förlängningen resulterar i ett, via medelnivån, ”internt” och ett ”externt” perspektiv. Det interna
perspektivet motsvarar sannolikt Kants ”tinget i sig”, och har troligen även en (p g a vxv) viktig roll i ”jaget”.
/Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscum.https://www.youtube.com/watch?v=SAZ7euewPTk