Tore skrev:Om man handlar i enlighet med sina önskemål så handlar man av fri vilja, helt enkelt.
Poängen med en fri vilja är att även önskemålen väljs. En fri vilja är en vilja som föregår allt annat, den bara är. Vi föds som oskrivna blad och på dessa blad skriver viljan sin text.
Dock är liknelsen missvisande då alla inte föds med samma förutsättningar. I vår analogi kan man kanske tänka sig att både pappret och pennan man skriver med varierar från liv till liv. Dock är viljan oberoende av detta. Den är fri att göra vad den "vill" med det som står till buds.
Dessutom så impliceras i begreppet att förutsättningarna dessutom kan tolkas; och tolkning kommer ur erfarenhet som kommer ur vilja. Dvs. återigen: viljan föregår allt.
Naturligtvis förnekas inte naturens kausalitet. Det är traditionellt bara människan som kan göra anspråk på sådan trots. Just pga att hon anses fri från dessa kausala lagar.
Men exempelvis erfarenheten (eller tolkningen) att saker man släpper faller nedåt, är ju mer eller mindre helt dominerad av gravitationslagen. Man måste vara väldigt viljestark för att motsätta sig denna generalisering (även om man lätt inser att det enbart är genom erfarenhet jag skapat mig denna föreställning och att det motsatta mycket väl skulle kunna inträffa. Det är i vart fall ingen absolut logisk omöjlighet)
Däremot finns det ju andra tolkningar, så som att mirakel sker varje dag, eller att tunnelbanan alltid är sen osv som mer har med vilja att göra.
Summa kardemumma: Viljan är världen (inkl vi själva) för-oss och metafysisk, världen (inkl. vi själva) är i-sig och fysisk.

