Är logiken allt?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Är logiken allt?

Inläggav Pilatus » 07 mar 2015 02:52

Strålöga skrev:Så sant. Men ändå är tanken spännande. Hur bra hjärnan är på att skapa en fysisk värld i drömmarna som egentligen inte är fysisk.

I drömmen uppehåller jag mig ofta i någon byggnad med många rum, hur dessa relaterar till varann är inte alltid så klart. Ibland kan jag identifiera lokalerna, jag har någon relation till dem. Personerna är ibland bekanta genom yrkeslivet. Om just dessa drömmar har något innehåll är jag oklar över, kanske är drömmar mer stämningar än verbala. Kommunikationen blir stum men inte utan tolkningsbara känslor.

Det hände när jag var helt ung att jag måste förvissa mig om att det jag drömde inte var något som höll på att hända på riktigt.

En teori om varför vi drömmer är att aktiviteter i hjärnan, brus, i efterhand kommer att tolkas som något meningsbärande, ett innehåll som vi gärna tolkar som undermedvetna symboler. Freud skrev en hel bok om Drömtydning. Jag läste den för åtskilliga år sedan och tyckte den var spännande. I dag har jag en neutral inställning till drömmar. De kan stimulera till analys, men de har inte i sig själva något budskap. De är fragment som blandas till något vi ibland känner igen. Återkommande mönster.
Moderator

Användarvisningsbild
Strålöga

Är logiken allt?

Inläggav Strålöga » 07 mar 2015 21:37

Pilatus skrev:
Strålöga skrev:Så sant. Men ändå är tanken spännande. Hur bra hjärnan är på att skapa en fysisk värld i drömmarna som egentligen inte är fysisk.

I drömmen uppehåller jag mig ofta i någon byggnad med många rum, hur dessa relaterar till varann är inte alltid så klart. Ibland kan jag identifiera lokalerna, jag har någon relation till dem. Personerna är ibland bekanta genom yrkeslivet. Om just dessa drömmar har något innehåll är jag oklar över, kanske är drömmar mer stämningar än verbala. Kommunikationen blir stum men inte utan tolkningsbara känslor.

Det hände när jag var helt ung att jag måste förvissa mig om att det jag drömde inte var något som höll på att hända på riktigt.

En teori om varför vi drömmer är att aktiviteter i hjärnan, brus, i efterhand kommer att tolkas som något meningsbärande, ett innehåll som vi gärna tolkar som undermedvetna symboler. Freud skrev en hel bok om Drömtydning. Jag läste den för åtskilliga år sedan och tyckte den var spännande. I dag har jag en neutral inställning till drömmar. De kan stimulera till analys, men de har inte i sig själva något budskap. De är fragment som blandas till något vi ibland känner igen. Återkommande mönster.

Om sanndrömmar är sanndrömmar eller bara tillfälligheter att de slår in ska låta va osagt. Men handlingen du talar om som vag varierar ju mellan drömmar. Endel drömmar är mer upplevelser som du skrev. Men sen finns också de drömmar med både lång och intresant handling. Iallafall för mig även om det inte är ofta det inträffar.,

Användarvisningsbild
Zokrates

Är logiken allt?

Inläggav Zokrates » 07 mar 2015 21:52

EN ANNAN TEORI ÄR JU ATT DRÖMMAR HANDLAR OM ATT SKAPA LÖSNINGAR PÅ PROBLEM, FAROR SOM VI
STÖTER PÅ I VAKET TILLSTÅND. HJÄRNAN SKAPAR ALTERNATIV, RÄKNAR UT OLIKA LÖSNINGAR SOM SEDAN
LIGGER KVAR SOM EN HANDLINGSMALL SOM KAN KOMMA TILL ANVÄNDNING. FAST DET ÄR KLART, EN DEL AV
ER HAR SÄKERT BARA BRUS I HJÄRNAN ÄVEN NÄR NI SOVER.

Användarvisningsbild
Zokrates

Är logiken allt?

Inläggav Zokrates » 07 mar 2015 21:55

CAPS LOCK:..

Vad var det nu brorsan tipsade om, jo, håll för ena näsborren och andas in, därefter den andra,
om ni andades lättast genom den högra så har ni även en bättre logiskt utvecklad tankeförmåga,
om det var den vänstra är ni mer känslomässigt lagda. :wink:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Är logiken allt?

Inläggav Pilatus » 07 mar 2015 23:37

Zokrates skrev:EN ANNAN TEORI ÄR JU ATT DRÖMMAR HANDLAR OM ATT SKAPA LÖSNINGAR PÅ PROBLEM, FAROR SOM VI STÖTER PÅ I VAKET TILLSTÅND. HJÄRNAN SKAPAR ALTERNATIV, RÄKNAR UT OLIKA LÖSNINGAR SOM SEDAN LIGGER KVAR SOM EN HANDLINGSMALL SOM KAN KOMMA TILL ANVÄNDNING.

Visst, det finns många idéer om varför vi drömmar. Censuren minskar drastiskt under sömnen och kanske kan man få en viss insyn i undermedvetna önskningar. Freud trodde att drömmar kan vara ett slags önskeuppfyllelse.
Zokrates skrev:FAST DET ÄR KLART, EN DEL AV ER HAR SÄKERT BARA BRUS I HJÄRNAN ÄVEN NÄR NI SOVER.

Är du säker på att ditt blodtryck är som det skall vara? Du framstår som du befinner dig på kokpunkten, konstant. Sköt om dig Zokrates!
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates

Är logiken allt?

Inläggav Zokrates » 08 mar 2015 07:10

En samvetsfull person tappar inte moralen i sina nattliga drömmar, där tror jag du har helt fel Pilatus,
det i varje fall jag inte mäktar med att begå i vaket tillstånd blir inte begånget när jag sover, men
jag kan tydligen inte utgå från mig själv när det gäller er andra rent generellt, har ni spärrar?

Vad gäller mitt blodtryck som du oroar dig över så är det konstant för lågt, det är inte heller bra.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Är logiken allt?

Inläggav Algotezza » 08 mar 2015 17:49

Strålöga skrev:Upplevelsen finns även i drömmarna. När vi sover tror vi att vi går springer känner sakers tyngd osv. Men egentligen finns inte det där. När vi är vakna är allt också en upplevelse. Tänk om allt är en lång dröm och i drömmen drömmer vi att vi sover och drömmer varje natt ????

Och...?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Är logiken allt?

Inläggav Algotezza » 08 mar 2015 17:51

Zokrates skrev:EN ANNAN TEORI ÄR JU ATT DRÖMMAR HANDLAR OM ATT SKAPA LÖSNINGAR PÅ PROBLEM, FAROR SOM VI
STÖTER PÅ I VAKET TILLSTÅND. HJÄRNAN SKAPAR ALTERNATIV, RÄKNAR UT OLIKA LÖSNINGAR SOM SEDAN
LIGGER KVAR SOM EN HANDLINGSMALL SOM KAN KOMMA TILL ANVÄNDNING. FAST DET ÄR KLART, EN DEL AV
ER HAR SÄKERT BARA BRUS I HJÄRNAN ÄVEN NÄR NI SOVER.

Jag har inte ens brus. Mörker. Tomhet. Tyst. Riktigt skönt. das Nichts. Jag använder mitt undermedvetna när jag är vaken. Under natten reparerar jag bara nervsystemet. Behöver inte köra någon virtuell suggestion då för reparerandets skull.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Är logiken allt?

Inläggav Zokrates » 08 mar 2015 20:08

Om möss attackeras av t.ex en orm så finns det två sätt de agerar på, det ena är att fly, går inte det
går de till angrepp, det andra är att bli paralyserad, det är möjligt att de möss som väljer det senare
alternativet faktiskt inte heller har några drömmar, det är även fullt möjligt att människor fungerar
liknande. :roll:

Antic

Är logiken allt?

Inläggav Antic » 08 mar 2015 20:18

Zokrates skrev:Om möss attackeras av t.ex en orm så finns det två sätt de agerar på, det ena är att fly, går inte det
går de till angrepp, det andra är att bli paralyserad, det är möjligt att de möss som väljer det senare
alternativet faktiskt inte heller har några drömmar, det är även fullt möjligt att människor fungerar

Man brukar ofta drömma om problem och situationer man hamnat i eller funderar över så drömmar kan nog till en del handla om problemlösning skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Är logiken allt?

Inläggav Algotezza » 08 mar 2015 20:55

Zokrates skrev:Om möss attackeras av t.ex en orm så finns det två sätt de agerar på, det ena är att fly, går inte det

Ja, livet är fullt av ormar i alla möjliga skepnader.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Är logiken allt?

Inläggav Algotezza » 09 mar 2015 08:18

Fast, å andra sidan, bara för att man inte minns något av sina drömmar, behöver det ju inte innebära att man inte drömt, man minns bara inte.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Är logiken allt?

Inläggav Zokrates » 09 mar 2015 08:20

Ja, någon kan ju ha ett extremt stort undermedvetet lager där det är lätt att tappa bort innehållet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Är logiken allt?

Inläggav Algotezza » 09 mar 2015 08:35

Zokrates skrev:Ja, någon kan ju ha ett extremt stort undermedvetet lager där det är lätt att tappa bort innehållet.

Däremot har jag lärt mig att "drömma vaket", dock ej direkt dagdrömma. Jag sitter ner och sluter ögonen, sjunker in i mitt medvetande. Omvärlden släcks ner, vanligt tid och rum likaså, och jag glider in i ett inre rum eller teater, där det undermedvetna skapar små tablåer, med olika miljöer och aktörer. Jag styr delvis och delvis styr det undermedvetna i ett slags dialektik. Ibland minns jag vad jag upplevt, ibland inte. Ett slags meditation. Först behövde jag musik till, nu går det utan. Mycket vilsamt.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Är logiken allt?

Inläggav Pilatus » 10 mar 2015 02:02

Algotezza skrev:Däremot har jag lärt mig att "drömma vaket", dock ej direkt dagdrömma. Jag sitter ner och sluter ögonen, sjunker in i mitt medvetande. Omvärlden släcks ner, vanligt tid och rum likaså, och jag glider in i ett inre rum eller teater, där det undermedvetna skapar små tablåer, med olika miljöer och aktörer. Jag styr delvis och delvis styr det undermedvetna i ett slags dialektik. Ibland minns jag vad jag upplevt, ibland inte. Ett slags meditation. Först behövde jag musik till, nu går det utan. Mycket vilsamt.

Halvt sovande, halvt vaken är inte ovanligt och ger många Google-träffar. När jag var ung var det inte ovanligt att jag hamnade i dessa tillstånd. Man är inte helt borta från sitt vakna medvetande, men gör långa glidningar in i en drömvärld - som om det rörde sig om ett morfinrus.
Moderator

Återgå till "Filosofi"