Vad är kreativitet och fantasi för något?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skyline

Vad är kreativitet och fantasi för något?

Inläggav Skyline » 29 jan 2008 01:02

Vill gärna ha lite funderingar kring detta intressanta ämne. Jag kompononerar mycket musik under min fritid och behöver då ofta vara "kreativ" och ha "fantasi" för att åstakomma något bra. Kommentera och berätta hur ni ser på vad kreativitet och fantasi är för något.

-Vad är en kreativ människa?
-Kan alla vara det?
-Kan man öva och bli bättre?
osv..

Jag återkommer med mina egna teorier. :)

Mvh

Skyline

Banana tree

Inläggav Banana tree » 29 jan 2008 08:44

En kreativ människa skulle jag säga är någon som kan ändra sitt sätt att tänka. Du kanske alltid brukar sätta en sextondelsnot efter en viss takt, för att du tycker det passar bra. Den kreative skulle se något annat sätt att lösa det på. Äsch, rätt dåligt exempel. Men någon som varierar sitt sätt att lösa problem skulle jag kalla kreativ.

Med tanke på hur flexibel vår hjärna är så tror jag alla kan vara det och utveckla det, vissa lättare än andra.

A

Inläggav A » 29 jan 2008 10:21

Den kreative är den som gör ett misstag och studerar det. Kanske till och med gör en "stor" och ny upptäckt (ofta är det så den så kallade intelligensen arbetar, den gör "misstag" efter "misstag", och sen tar "man" åt sig äran för den stora upptäckten).
Den kreative är den som istället för att hånskratta åt ett misstag direkt ser det värdefulla i det, och kanske till och med är så kreativ så att han/hon berättar om det stora i det (som han/hon upptäckt) för de hånskrattande.
Så egentligen är det inte du som är kreativ, det är när "du" "råkar" snubbla från din vardagliga gång som råkar vara kreativ, kanske ser saker i en ny vinkel där, från marken.

Sen är det ju en definitionsfråga, vad är kreativitet?
Eller snarare, vad är INTE kreativitet?

Minded

Inläggav Minded » 29 jan 2008 10:28

De sant kreativa är de små barnen som leker i sandlådan utan att bry sig om några uppställda regelverk.

Dvs, alla är potentiellt kreativa. Slappna av och var dig själv 'bara'. Barnen är leken, de ser inte på den utifrån med ögon som är beredda att döma efter regler. Om det handlar om komponering, var instrumentet, känn det. Njut av det. I svärdskonst säger de att svärdet ska vara en förlängning av min kropp. Samma överallt. Detta stadium, om man har tränat in tekniker till en bra nivå, är sann kreativitet och därför också sann effektivitet. Carpe diem. Fast med ögonblicket istället för dagen.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 jan 2008 10:29

Skulle det gälla för målare och skulptörer såväl som musiker? Det verkar konstigt då att misstagen sammantaget liknar ett fotografi av ett motiv.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

A

Inläggav A » 29 jan 2008 10:33

J R Auk skrev:Skulle det gälla för målare och skulptörer såväl som musiker? Det verkar konstigt då att misstagen sammantaget liknar ett fotografi av ett motiv.

Tänk lite längre då istället för att använda din snabbaste kritik-tanke!

Misstaget kan vara att man råkar sammanblanda två färger.

A

Inläggav A » 29 jan 2008 10:41

Tänk lite längre då istället för att använda din snabbaste kritik-tanke!

Så får du en annan tanke, som kanske inte upplevs så konstig.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 jan 2008 10:51

Det är inte så att jag inte vill att du skall ha rätt. Jag kommer med invändningar för din såväl som min skull.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 jan 2008 10:54

Vad händer om jag har en medveten idé och en färdig skiss, eller mall, för hur jag skall gå tillväga för att skapa det. Är det inte kreativt? Måste det ha skett misstag i själva skapandet av skissen, eller finns det fortfarande utrymme för misstag även om skissen följs till punkt och pricka.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 29 jan 2008 11:02

Ett exempel på fantasi är att man tänker intensivt, sådär så att man kan känna vibbar i varenda kroppsdel hur det pirrar, att en specifik person ska komma och ta en härligt och vilt, man kan nästan känna hur han sliter kläderna av en för att sedan kunna tränga in, fastän han är minst 60 mil ifrån exempelvis. Jag skulle även vilja kalla det för kreativitet.
Är det samma sak?

A

Inläggav A » 29 jan 2008 11:09

Jr Auk, jag tror att det finns utrymme för misstag. Tror det alltid gör det. Det kan ju vara kreativt att bortse från misstagen också, och göra allt för att hålla sig på samma bana.

Jag är Gurun på just detta område.  :shock:

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 jan 2008 11:10

Hehe visst låter det kreativt, du skapar förhoppningsvis en situation som är dig tillfredställande. Något skönt, likt konstnärens sköna duk eller klump med lera.

Men då är frågan är det genom misstaget?

A

Inläggav A » 29 jan 2008 11:13

Ja, vars började misstaget? Det kanske (tydligen) var när jag kallade mig själv för "Gurun på detta område".

Visst är det skönt och tillfredsställande med lite mer smärta? (Som att denna dialog skulle leda någonvart??) Menar, det är inte till för något annat än att försöka besegra varandra på arenan "fantasivärlden". Det är inte heller "konstruktivt".

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 jan 2008 11:17

A skrev:Jr Auk, jag tror att det finns utrymme för misstag. Tror det alltid gör det. Det kan ju vara kreativt att bortse från misstagen också, och göra allt för att hålla sig på samma bana.

Jag är Gurun på just detta område.  :shock:

Själv så upplever jag mig trancendera tid (subjektiv sådan) och rum när jag går in riktigt kreativa processer. Min hjärna har slutat behandla rummet och är helt upptagen med att genom intuition se och utröna hur jag kan manipulera det materiell som jag har till hands. Det är en form av medvetenhet som är extremt inriktad i stunden.

Befriande vill jag säga när man lyfter huvudet och är klar, 7-8 timmar har gått och det skulle lika gärna kunnat varit 2-3 timmar.

Fast det är klart sen kan folk säga att det jag har gjort på 5 minuter också är kreativt.

Men om man skall se till det gemensamma i detta så ser jag det som att man lämnar denna världen, ideellt, för att i andra världar inte vara låsta av de begränsningar som finns här. Begränsningar i språk, fysiken naturen lever efter, begränsningar i traditioner.

Så om jag får föreslå så föreslår jag abstraktionen som kreativitetens fundament. Det handlar om att kunna göra sig abstrakta idéer om vad som kunde ha varit eller vad som kan vara. Och genom att det från denna abstraktion produceras något "konstverket" eller "det nya" så kan andra ta del av det som de inte riktigt nådde på egen hand. Nu finns det skapade objektet som utgångspunkt för sinnet och abstraktionen är grundad i ett konkret.

A

Inläggav A » 29 jan 2008 11:28

Så om jag får föreslå så föreslår jag abstraktionen som kreativitetens fundament.

Jag slickar lite röv istället.
(Med andra ord: jag håller med.)

Återgå till "Filosofi"