Söker filmer med avstamp i filosofi.

Moderator: Moderatorgruppen

Undertecknamn
Inlägg: 51
Blev medlem: 01 nov 2004 11:34
Ort: Uppsala (den akademiska kvarten)
Kontakt:

Söker filmer med avstamp i filosofi.

Inläggav Undertecknamn » 01 nov 2004 12:01

Jag behöver filmer att visa för folk som jag vill ska bli mer intresserade av filosofi.

Jag har redan koll på följande:
Cube
Hypercube.

Matrix Trilogin

Pi

Donnie Darko.

Har ni några fler tips var snälla "räck upp en hand"
"Niggaz get organizational skills
Cus’ organizational skills
Kill more devils than bullets"

- Jeru the Damaja (folkbildare)

Advocate

Inläggav Advocate » 01 nov 2004 14:51

De du nämnde är bra, de är mera påtagligt kopplade till filosofi än filmerna nedan. Dessa vet jag inte om har avstamp i filosofin på samma sätt som de du nämnde, men de har en koppling till filosofin och de får en att tänka till och bli förundrad.

Bruce Almighty - Jim Carrey :) Jag kan också rekommendera True Man Show
Slingblade - Mycket sevärt drama om en efterbliven man som just sluppit ut ur ett mental sukhus där han spenderat hela sitt liv.
Frequency - Sci-Fi film som fokuserar på tiden, framtiden...
Sphere - Bra Sci-Fi film
Hellraiser - Något gammal men bra rysare, uppföljarna är också bra
Alien - I rymden kan ingen höra dej skrika :twisted:
Fight Club - Bra film med filosofisk anknytning
Pulp Fiction - En samling kort filmer med lite dolda meningar och grejjer i
Twilight Zone, The Movie - Filmen som gjordes av den klassiska rysar-serien. Innehåller ca 4 kortfilmer. Mycket sevärd.
Fanny och Alexander - Klassik svensk film.

Skräckfilmer i allmänhet kan jag rekommendera, också många sci-fi filmer. South Park(både serien och filmen) kan också vara av intresse...

Detta är allt jag kommer på såhär på rak arm. Det finns en koppling till filosofi i nästan alla filmer, men vissa mer än andra förståss.

Användarvisningsbild
Iller
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 nov 2004 12:42

mer matrix

Inläggav Iller » 01 nov 2004 17:20

Har du kollat något på animatrix. De tar ju upp bla skeedet där maskinerna blev mäktiga och självförsörjande. En del tänkvärda kommentarer som människornas dialog när de besegrat en robot i Matriculated:
- Do you think we ought to reprogramme it?
- No we can't make slaves of them.
- Beacuse that would be simpler
- We won't beat the machines by making them our slaves. It's better to let them join us by choice.
- But we make them belive that the right choice is the one we want them to make.
- Yes, alright, machines are tools. They're made to be used. It's in they're nature.
- ...to be slaves.

XeoX
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 okt 2004 17:32

Inläggav XeoX » 01 nov 2004 23:21

Jag skulle vilja rekommendera "Lola rennt". Tysk independent-film.
Fargo kanske. Oh brother where art thou definitivt. Faktum är att det mesta av bröderna Cohen passar.

Teaterlovisa
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 sep 2004 12:48
Ort: Sthlm

Film

Inläggav Teaterlovisa » 04 nov 2004 13:30

"The Mothman Prophecies" är en ilm man kan grubbla ihjäl sig över. Grymt sevärd, om så bara för själva klipptekniken!
In vino veritas

Deuce Deceptor
Inlägg: 318
Blev medlem: 23 maj 2004 23:12

Inläggav Deuce Deceptor » 04 nov 2004 15:17

För de redan frälsta kan jag reckommendera:
Resurection of the little matchstick girl
Sånger från andra våningen

Hade/DD

Användarvisningsbild
archaxe
Inlägg: 1353
Blev medlem: 15 nov 2003 01:35

Inläggav archaxe » 04 nov 2004 15:42

Waking Life tar väl upp en del existentiella och samhälleliga frågor, om jag inte missminner mig, Fight Club likaså (men den var visst redan rekommenderad).

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 04 nov 2004 17:26

Härligt att se dig tillbaka DD!

Sånger från andra våningen är en otrolig film som ingen annan. Jag kan också rekommendera den varmt.

Archaxe: Varför inte ha en filmkväll med Waking Life istället för filosofiträff på café någon gång?

"Han har skrivit dikter och blivit snurrig. Det är fruktansvärt."
- Sånger från andra våningen

Användarvisningsbild
Druiden
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 okt 2004 13:52
Ort: Stockholm (ursprungligen uppsala)
Kontakt:

Inläggav Druiden » 05 nov 2004 02:10

Tänkte föreslå Waking Life jag också...

Och föresten.... filosofiträff med Waking Life verkar givet! :)

Rieux
Inlägg: 4
Blev medlem: 07 nov 2004 20:50
Ort: sthlm

Inläggav Rieux » 07 nov 2004 21:08

Jahapp, då var det dags att göra entré i detta forum, var snälla :) .

Jag tycker att många filmer av Stanley Kubrick är mycket filosofiska, eller har som trådskaparen uttryckte sig - har avstamp i filosofi.

En film som jag verkligen kan rekommendera är Lolita; den tar upp mycket av det förbjuda, olika moraliska värderingar, lust och andra ämnen som kan tänkas locka till en filosofisk diskussion.

Angelina
Inlägg: 1666
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 08 nov 2004 16:26

En ny film, som jag tror än så länge bara visas i usa och som blivit kultförklarad redan i spirituella kretsar är "What the bleep do we know!?".
Har inte sett den själv än...

axel
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 nov 2004 22:43
Ort: ett stressigt stockholm

Inläggav axel » 14 nov 2004 17:42

Min favorit är ju 2001, visserligen mer intressant rent symboliskt men ämnet maskinerna som våra verktyg respektive överhuvuden behandlas mycket bra där.

/axel

Användarvisningsbild
Conocimiento
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 jul 2004 19:10

Inläggav Conocimiento » 15 nov 2004 23:36

Den bästa är helt klart Waking Life.

Andra tips är, med inte nödvändigtvis filosofiska inslag, men ändå moderna tankeställarfilmer…

A Beautiful Mind (matematik och schizofreni)
I Huvudet På John Malkovich/Being John Malkovich (tänk att få vara en annan person)
Good Will Hunting (härliga dialoger)
Memento (hur lever du utan långtidsminne?)
The Big Lebowski
The Butterfly Effect (du har ett val…)

Användarvisningsbild
Conocimiento
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 jul 2004 19:10

Inläggav Conocimiento » 16 nov 2004 01:07

Höll på att glömma favoritfilmen Donnie Darko.

Rogue
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 nov 2004 22:00
Kontakt:

Inläggav Rogue » 20 nov 2004 22:14

Hero var en mycket intressant film med lite kinesiskt taoismiskt budskap. Kändes rätt filosofisk ändå, men mycket annorlunda.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster