Söker filmer med avstamp i filosofi.
Moderator: Moderatorgruppen
-
Undertecknamn
- Kontakt:
Söker filmer med avstamp i filosofi.
Jag behöver filmer att visa för folk som jag vill ska bli mer intresserade av filosofi.
Jag har redan koll på följande:
Cube
Hypercube.
Matrix Trilogin
Pi
Donnie Darko.
Har ni några fler tips var snälla "räck upp en hand"
Jag har redan koll på följande:
Cube
Hypercube.
Matrix Trilogin
Pi
Donnie Darko.
Har ni några fler tips var snälla "räck upp en hand"
"Niggaz get organizational skills
Cus’ organizational skills
Kill more devils than bullets"
- Jeru the Damaja (folkbildare)
Cus’ organizational skills
Kill more devils than bullets"
- Jeru the Damaja (folkbildare)
-
Advocate
De du nämnde är bra, de är mera påtagligt kopplade till filosofi än filmerna nedan. Dessa vet jag inte om har avstamp i filosofin på samma sätt som de du nämnde, men de har en koppling till filosofin och de får en att tänka till och bli förundrad.
Bruce Almighty - Jim Carrey
Jag kan också rekommendera True Man Show
Slingblade - Mycket sevärt drama om en efterbliven man som just sluppit ut ur ett mental sukhus där han spenderat hela sitt liv.
Frequency - Sci-Fi film som fokuserar på tiden, framtiden...
Sphere - Bra Sci-Fi film
Hellraiser - Något gammal men bra rysare, uppföljarna är också bra
Alien - I rymden kan ingen höra dej skrika
Fight Club - Bra film med filosofisk anknytning
Pulp Fiction - En samling kort filmer med lite dolda meningar och grejjer i
Twilight Zone, The Movie - Filmen som gjordes av den klassiska rysar-serien. Innehåller ca 4 kortfilmer. Mycket sevärd.
Fanny och Alexander - Klassik svensk film.
Skräckfilmer i allmänhet kan jag rekommendera, också många sci-fi filmer. South Park(både serien och filmen) kan också vara av intresse...
Detta är allt jag kommer på såhär på rak arm. Det finns en koppling till filosofi i nästan alla filmer, men vissa mer än andra förståss.
Bruce Almighty - Jim Carrey
Slingblade - Mycket sevärt drama om en efterbliven man som just sluppit ut ur ett mental sukhus där han spenderat hela sitt liv.
Frequency - Sci-Fi film som fokuserar på tiden, framtiden...
Sphere - Bra Sci-Fi film
Hellraiser - Något gammal men bra rysare, uppföljarna är också bra
Alien - I rymden kan ingen höra dej skrika
Fight Club - Bra film med filosofisk anknytning
Pulp Fiction - En samling kort filmer med lite dolda meningar och grejjer i
Twilight Zone, The Movie - Filmen som gjordes av den klassiska rysar-serien. Innehåller ca 4 kortfilmer. Mycket sevärd.
Fanny och Alexander - Klassik svensk film.
Skräckfilmer i allmänhet kan jag rekommendera, också många sci-fi filmer. South Park(både serien och filmen) kan också vara av intresse...
Detta är allt jag kommer på såhär på rak arm. Det finns en koppling till filosofi i nästan alla filmer, men vissa mer än andra förståss.
mer matrix
Har du kollat något på animatrix. De tar ju upp bla skeedet där maskinerna blev mäktiga och självförsörjande. En del tänkvärda kommentarer som människornas dialog när de besegrat en robot i Matriculated:
- Do you think we ought to reprogramme it?
- No we can't make slaves of them.
- Beacuse that would be simpler
- We won't beat the machines by making them our slaves. It's better to let them join us by choice.
- But we make them belive that the right choice is the one we want them to make.
- Yes, alright, machines are tools. They're made to be used. It's in they're nature.
- ...to be slaves.
- Do you think we ought to reprogramme it?
- No we can't make slaves of them.
- Beacuse that would be simpler
- We won't beat the machines by making them our slaves. It's better to let them join us by choice.
- But we make them belive that the right choice is the one we want them to make.
- Yes, alright, machines are tools. They're made to be used. It's in they're nature.
- ...to be slaves.
-
Teaterlovisa
Film
"The Mothman Prophecies" är en ilm man kan grubbla ihjäl sig över. Grymt sevärd, om så bara för själva klipptekniken!
In vino veritas
-
Deuce Deceptor
Härligt att se dig tillbaka DD!
Sånger från andra våningen är en otrolig film som ingen annan. Jag kan också rekommendera den varmt.
Archaxe: Varför inte ha en filmkväll med Waking Life istället för filosofiträff på café någon gång?
"Han har skrivit dikter och blivit snurrig. Det är fruktansvärt."
- Sånger från andra våningen
Sånger från andra våningen är en otrolig film som ingen annan. Jag kan också rekommendera den varmt.
Archaxe: Varför inte ha en filmkväll med Waking Life istället för filosofiträff på café någon gång?
"Han har skrivit dikter och blivit snurrig. Det är fruktansvärt."
- Sånger från andra våningen
Jahapp, då var det dags att göra entré i detta forum, var snälla
.
Jag tycker att många filmer av Stanley Kubrick är mycket filosofiska, eller har som trådskaparen uttryckte sig - har avstamp i filosofi.
En film som jag verkligen kan rekommendera är Lolita; den tar upp mycket av det förbjuda, olika moraliska värderingar, lust och andra ämnen som kan tänkas locka till en filosofisk diskussion.
Jag tycker att många filmer av Stanley Kubrick är mycket filosofiska, eller har som trådskaparen uttryckte sig - har avstamp i filosofi.
En film som jag verkligen kan rekommendera är Lolita; den tar upp mycket av det förbjuda, olika moraliska värderingar, lust och andra ämnen som kan tänkas locka till en filosofisk diskussion.
- Conocimiento
Den bästa är helt klart Waking Life.
Andra tips är, med inte nödvändigtvis filosofiska inslag, men ändå moderna tankeställarfilmer…
A Beautiful Mind (matematik och schizofreni)
I Huvudet På John Malkovich/Being John Malkovich (tänk att få vara en annan person)
Good Will Hunting (härliga dialoger)
Memento (hur lever du utan långtidsminne?)
The Big Lebowski
The Butterfly Effect (du har ett val…)
Andra tips är, med inte nödvändigtvis filosofiska inslag, men ändå moderna tankeställarfilmer…
A Beautiful Mind (matematik och schizofreni)
I Huvudet På John Malkovich/Being John Malkovich (tänk att få vara en annan person)
Good Will Hunting (härliga dialoger)
Memento (hur lever du utan långtidsminne?)
The Big Lebowski
The Butterfly Effect (du har ett val…)
- Conocimiento