Vad skulle du personligen fråga en upplyst person?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Vad skulle du personligen fråga en upplyst person?

Inläggav PopJimmy » 26 nov 2004 01:38

Hej alla filosofer därute!

Jag undrar i denna tråd vad just du personligen skulle vilja fråga en person som är medveten om varför (och hur) människans lidande skapas?

Fråga på! :D

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 26 nov 2004 12:17

Jag tror att jag skulle fråga vederbörande, vad vederbörande skulle fråga en upplyst person.

Tyvärr är det så att om jag (som inte är upplyst) skulle konversera med en "upplyst" person så blir ju min behållning ändå inte större än vad jag kan begripa. Det kanske skulle ge mig mer om denna Upplysta spelade ett stycke musik eller läste en dikt. Det är meningslöst att fråga eftersom jag bara får svar som jag frågar. Mer intressant är därför att veta vad vederbörande skulle fråga.

En kontringsfråga (klassiker): Om du fick önska dig en sak i världen, vad skulle det vara?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 26 nov 2004 23:35

Jag tror att jag skulle fråga vederbörande, vad vederbörande skulle fråga en upplyst person.

En upplyst person har inga frågor (om mänskligt lidande alltså). Det är därför han är upplyst. :)

Tyvärr är det så att om jag (som inte är upplyst) skulle konversera med en "upplyst" person så blir ju min behållning ändå inte större än vad jag kan begripa. Det kanske skulle ge mig mer om denna Upplysta spelade ett stycke musik eller läste en dikt. Det är meningslöst att fråga eftersom jag bara får svar som jag frågar. Mer intressant är därför att veta vad vederbörande skulle fråga.

Det var ett väldigt korrekt formulerat och träffsäkert svar. Spela mig ett stycke musik eller läs en dikt för mig så kommer jag med frågor. :wink:

En kontringsfråga (klassiker): Om du fick önska dig en sak i världen, vad skulle det vara?

Jag önskar mig inget. En önskning medför lidande eftersom den sätter en mig i ett tillstånd då jag inte längre är komplett.

Jag kan iofs ha en medveten önskning om jag vill. Men då måste jag med hela mitt levande se till att, allt jag gör är riktat mot önskingen, och att min process mot önskningen skänker mig konstant helhet, och skänker konstant helhet för allt jag stöter på under vägen.

Är du nöjd med svaren? :)

MArtinlundgren
Kontakt:

Inläggav MArtinlundgren » 28 nov 2004 02:19

Att inte önska sig något, kan vara den största önskningen av dem alla.

nån lär ha frågat; Är du Gud?

Och han svarade; Ja , precis som du, men skillnaden är att jag vet det.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 28 nov 2004 02:27

Att inte önska sig något, kan vara den största önskningen av dem alla.

Det är korrekt.
Se då:
PopJimmy skrev:Jag kan iofs ha en medveten önskning om jag vill. Men då måste jag med hela mitt levande se till att, allt jag gör är riktat mot önskingen, och att min process mot önskningen skänker mig konstant helhet, och skänker konstant helhet för allt jag stöter på under vägen.

Jag tror du förstår!

nån lär ha frågat; Är du Gud?

Jag är gud. Men jag vill egenligen inte uttrycka det så eftersom folk blir rädda för mig då. Det är för att dom inte förstår att: dom, jag, vi tillsammans är gud. Vi är universum. Gud och Universum är samma sak. Eller helheten. Eller sanningen. Eller kärleken. Allt är ett annat ord för det. Vi ser bara allt utifrån ett eget relativt perspektiv. Vi är alla relaterade till varandra utifrån universum. I ett oändligt antal dimensioner.

Angelina

Inläggav Angelina » 28 nov 2004 04:17

PopJimmy skrev:Jag är gud. .....vi tillsammans är gud. Vi är universum. Gud och Universum är samma sak. Eller helheten. Eller sanningen. Eller kärleken. Allt är ett annat ord för det. Vi ser bara allt utifrån ett eget relativt perspektiv. Vi är alla relaterade till varandra utifrån universum. I ett oändligt antal dimensioner.

Tack Gud...äntligen får man lite medhåll här. :lol:

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 28 nov 2004 18:01

Är du medveten om varför och hur gorillans lidande skapas?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 28 nov 2004 18:37

db skrev:Är du medveten om varför och hur gorillans lidande skapas?

Jag är inte säker eftersom jag inte är gorilla, men jag antar att det fungerar som mänskligt lidande.
Genom betingning.
Att en fysisk smärta associeras med en visst mönster i hjärnan (situation).

Användarvisningsbild
db

Inläggav db » 29 nov 2004 00:05

Kvinnors och mexikaners lidande då?

zilv3r
Kontakt:

Re: Vad skulle du personligen fråga en upplyst person?

Inläggav zilv3r » 29 nov 2004 01:22

PopJimmy skrev:Hej alla filosofer därute!

Jag undrar i denna tråd vad just du personligen skulle vilja fråga en person som är medveten om varför (och hur) människans lidande skapas?

Om jag har tolkat ditt inlägg rätt så anser du dig ha svar på människans lidande?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Re: Vad skulle du personligen fråga en upplyst person?

Inläggav PopJimmy » 29 nov 2004 03:55

db skrev:Kvinnors och mexikaners lidande då?

Kvinnor och mexikaner är människor. Jag förstår människors lidande.

zilv3r skrev:
PopJimmy skrev:Hej alla filosofer därute!

Om jag har tolkat ditt inlägg rätt så anser du dig ha svar på människans lidande?

Det är helt korrekt. Det är bara att fråga om du vill veta.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 29 nov 2004 04:17

Skulle vilja fråga varför överhuvudtaget lidande skapades om vi inte kan förstå det självt?
Varför är det några få "upplysta" personer som skall förstå varför jag lider och inte jag själv?
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 29 nov 2004 06:30

Tatjana skrev:Skulle vilja fråga varför överhuvudtaget lidande skapades om vi inte kan förstå det självt?
Varför är det några få "upplysta" personer som skall förstå varför jag lider och inte jag själv?

Jag säger såhära: Förstår du varför du lider - då lider du inte längre. Det säger sig själv eller hur?

Lidandet skapas när du har en uppfattning på hur du vill att världen eller DU SKA VARA, alla uppfattningar är samma sak som tro, vilket är den totala motsatsen till att förstå – den totala motsatsen till det DU ÄR. TRO är motstats till FÖRSTÅ.

För att förstå måste du alltså - sluta tro, alltså att sluta ha uppfattningar (som är samma sak som missuppfattningar).

Du förstår hela tiden så länge du inte försöker förstå, när du försöker förstå så skapas ett energimönster i din hjärna, det vi kallar för förrvirring.

Så länge du håller kvar detta mönster och försöker associerar mönstret (vilket leder till en oändligt lång associations-kedja) med ett annat mönster för att bygga ihop dom till ett sammanslaget mönster så kommer din hjärna vara upptagen med att arbeta. Men eftersom du inte får ihop dom båda mönstrerna så fortsätter du hela tiden att försöka.

Det är detta som gör att vi upplever tiden sakta när vi har tråkigt. Du associerar allt fram och tillbaka mellan dina uppfattningar i all oändlighet.

Att vara förvirrad är alltså att arbeta med (lura) hjärnan, en analogi är hunden som hela tiden springer runt för att få tag i sin egen svans. Varje gång han rör sig så förljer ju svansen med!

Och hjärnan kräver väldigt mycket energi för att arbeta, istället för att lägga denna energi i mönster i hjärnan så kan du använda energin till kroppen. Det är därför barn är så energiska.

Tatjana

Inläggav Tatjana » 29 nov 2004 06:53

PopJimmy skrev:Förstår du varför du lider - då lider du inte längre. Det säger sig själv eller hur?

Jag kanske missuppfattat vad lidande är. men för mig är det svältande barn i Afrika, krigsdrabbade länder och folk som drabbas av obotliga sjukdomar som Aids eller cancer.
Jag lider inte för att jag inte är "upplyst" om varför jag är här på jorden. Jag ser inte mig själv som någon hörnsten i värdlsaltet utan snarare som en gruspartikel i utkanten av universum. Men jag lider med de människor som är olyckliga. Människor som inte kan göra något åt sina fruktansvärda situation. Som de ofta har blivit födda att leva i.

Lidandet skapas när du har en uppfattning på hur du vill att världen, eller du SKA VARA, alla uppfattningar är samma sak som tro, vilket är den totala motsatsen till att förstå.

Troligtvis hade jag inte lidit om jag inte tyckt att alla människor har ett lika värde, en plats på jorden och rättighet till mat och rent vatten. Troligen hade jag inte lidit av att folk dödar varandra dagligen för att de har olika uppfattningar om vad som är rätt/fel.
Det finns många människor som blundar för de faktum att världen ser ut som den gör, kansek har en teori om hur man bäst kan blunda för problemen. Men sanningen är att jag tror att just dessa personer lider ännu mer.
För att förstå måste du alltså - sluta tro, alltså att sluta ha uppfattningar (som är samma sak som missuppfattningar).

Sluta bry mig?
Låter väldigt egoistiskt och oempatiskt för mig.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 29 nov 2004 07:06

Jag kanske missuppfattat vad lidande är. men för mig är det svältande barn i Afrika, krigsdrabbade länder och folk som drabbas av obotliga sjukdomar som Aids eller cancer.
Jag lider inte för att jag inte är "upplyst" om varför jag är här på jorden. Jag ser inte mig själv som någon hörnsten i värdlsaltet utan snarare som en gruspartikel i utkanten av universum. Men jag lider med de människor som är olyckliga. Människor som inte kan göra något åt sina fruktansvärda situation. Som de ofta har blivit födda att leva i.

Det här säger du bara för att du TROR att det är hemskt att människor i afrika lider. Jag säger såhär: Det är hemskt att människor lider eftersom alla människor är samma sak vi är universum.

Troligtvis hade jag inte lidit om jag inte tyckt att alla människor har ett lika värde, en plats på jorden och rättighet till mat och rent vatten. Troligen hade jag inte lidit av att folk dödar varandra dagligen för att de har olika uppfattningar om vad som är rätt/fel.
Det finns många människor som blundar för de faktum att världen ser ut som den gör, kansek har en teori om hur man bäst kan blunda för problemen. Men sanningen är att jag tror att just dessa personer lider ännu mer.

Jag håller med dig om: "Det finns många människor som blundar för de faktum att världen ser ut som den gör, kansek har en teori om hur man bäst kan blunda för problemen. Men sanningen är att jag tror att just dessa personer lider ännu mer". Detta är den högsta sanningen. Det är faktiskt därför lidande uppstår, vilket jag hela tiden försöker förklara för dig. Lyssna nu så kanske du FÖRSTÅR.

I din hjärna TROR du att dom lider mera. När andra människor lider är det egenligen DU som lider, eftersom du ÄR alla andra människor vilket jag förklarat tidigare. Det är DU som blundar för sanningen. Jag ser sanningen tydligt - DU ÄR JAG. Du tror att vi är två olika personer, det är du som blundar. Du blundar eftersom du har BEGRÄNSAT DIG SJÄLV TILL ATT VARA DEN FYSISKA MÄNNISKAN du upplever UNIVERSUM genom. Du tror att du är dina ögon och din hud. Du tror att du är beröringen du intar via ditt sinne känseln när någon smeker dig. Men du tror inte att du är synen du intar via dtt sinne synen. Det är ditt misstag. DU ÄR ALLT DU SER, precis som du ÄR ALLT DU KÄNNER och ALLT DU TÄNKER.

Sluta bry mig?
Låter väldigt egoistiskt och oempatiskt för mig.

Du FÖRSTÅR fortfarande inte. Du TROR. Anledningen att du TROR att människor lider är för att du har en UPPFATTNING. Anledningen att du TROR att man inte ska vara egoistisk är för att det är VÅRAN MORAL som sagt åt oss vad vi ska TRO.

Jag har aldrig sagt att du ska sluta bry dig! Jag säger precis tvärtom! Du ska börja bry dig. Orderntligt. På riktigit. Du ska göra allt du kan. Just nu tycker du bara synd om människor, du GÖR INGET ÅT DET. Du TROR att du bryr dig. Men i själva verket har du bara LURAT DIG SJÄLV.

Det enda du KAN göra åt människors lidande är att I VARJE SITUATUION BRY DIG OM MÄNNISKORNA DU MÖTER. Du kan inte göra något åt människorna i afrika, för att hjälpa dom måste du möta dom. Du MÅSTE träffa dom och ge dom mat.

Just nu ignorerar du att hjälpa alla människor i afrika. Det är SANNINGEN. Du kan först börja bry dig om människorna i afrika PÅRIKTIGT - NÄR DU BÖRJAT BRY DIG OM ALLA MÄNNISKOR. Du måste bry dig om alla du någonsin möter, eftersom det kommer att leda till att dom människorna du möter kommer att bryr sig om alla människor dom någonsin möter. En kedjereaktion. DU KAN INTE MÖTA ALLA MÄNNISKOR PÅ HELA JORDEN. Det är ett faktum. Det ENDA du KAN och SKA är att hjälpa ALLA MÄNNISKOR DU NÅGONSIN TRÄFFAR, och när du gör det, så hjälper du hela mänskligheten, hela världen - som egenterligen är DU.

Du ÄR en kedjereaktion.

Återgå till "Filosofi"