Utformningen av medborgarlönen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Stefan

Inläggav Stefan » 01 apr 2005 14:52

J R Auk skrev:
Var finns min mark. Var finns min skog. Var finns den kunskap som jag genom födsloarv borde fått?

Du har lika rätt till detta arv som vem som helst. Ingen har tillverkat solen, marken, guldet, vattnet. Dvs du har rätt till en lika stor andel av de obearbetade naturresurserna som vem som helst. Det du skulle kunna göra är att ringa Vattenfall och berätta för dem att du inte har blivit tillfrågad om du vill sälja eller hyra ut din andel av de obearbetade naturresurserna. De kanske har glömt bort att fråga dig. Det kan vara så enkelt. Alla gör vi våra misstag ibland.

Hur kan du ha rätt till "kunskap" som "födsloarv"?

Jag vet inte vad inlägg av dessa typer syftar till. Skulle Vattenfall ringa och fråga alla svenskar varje gång de ska göra något? Kom med konkreta förslag, inte drömmerier och propaganda.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 01 apr 2005 15:43

Stefan skrev:Kom med konkreta förslag, inte drömmerier och propaganda.

Jo, snälla, kom med konkreta förslag OCH drömmerier. De konkreta förslagen är sprungna ur drömmarna. Men naturligtvis bör alla inlägg syfta till att vara begripliga.

Världen är inte idel projektbeskrivningar, åtgärdsplaner och att-göra-listor. För att kunna åstadkomma något riktigt bra krävs ibland att man tänker utanför det uppenbara ramverket och får respons på drömmarna - en impressionistisk verklighet, innan man gör upp en plan och skrider till verket.

/deiner Blöthering

Mats33

Inläggav Mats33 » 05 apr 2005 10:17

Stefan skrev:Skulle Vattenfall ringa och fråga alla svenskar varje gång de ska göra något?

Frågan är följande:

Har alla lika rätt till den obearbetade naturen och dess resurser? Om svaret är ja så betyder det att skogen, vattnet, sjöarna, bergen etc tillhör folket. Men folket är inte någon effektiv utnyttjare av den obearbetade naturen och dess resurser. Det blir mer effektivt om statliga och privata firmor bearbetar naturen och dess resurser. Hur kan man då göra för att överföra rätten att hugga ned skog, omvandla vattendrag till energi, omvandla naturliga berg till gruvor etc - från folket till statliga och privata firmor. Jo, ett sätt är att folket säger följande: Ni får göra allt detta och sälja resultatet av verksamheten på den öppna marknaden. Men då skall ni också varje månad betala in en summa pengar på vart och ett av de svenska medborgarnas konto. Och ni skall skriva på ett papper där det står att skogen, vattnet, sjöarna, bergen etc är och förblir folkets egendom. Det ni har är endast rätten att nyttja naturresurserna, efter bestämda riktlinjer, och sälja produkterna och tjänsterna. Vad det handlar om är naturligtvis att ingen har skapat naturen, och därför har alla lika rätt till densamma (i dess obearbetade form). Det är ett sätt att legitimera medborgarlön som man använder sig av i t.ex. Alaskas Permanenta Fond.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 apr 2005 01:10

Hovnarr vad skönt att du klev in. Här satt jag som bäst och tänkte på bitska komentarer, men nu e dom som borta.

Väl uttryckt.

Och jag hoppas min blyga rad gick att begripa :shock:
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 apr 2005 01:20

Rätt till kunskap som födsloarv.
Eftersom vi föds av människor, förut alla utom en nu oftare utan en och kanske snart utan två, låter det mig rimligt att vi också skulle få äran att uppleva en tid tillsammans med dessa skapare av oss själva.

Annars dör vi, och vad spelar kunskap eller födslorätt för roll då?

Så därför om vi föds av tvenne och fostras av demsamma får vi kunskap om hur livet behandlat dessa båda. Erfarenhet och attityder förmedlas oss och ger oss kunskap om hur vi uti naturen skall överleva.

Men nu med stater istället för statare och dagis, med 2 fröknar per 30 barn, blir det inte orimligt att vissa missar den kunskap, om hur man överlever, som behövs.

Och varför det är en födslorättskunskap som samhället förvägrar oss ska jag nu förklara utförligt.

Förut levde vi i familjen, med familjen. Vi följdes åt genom dagens och nattens gång. Kunskap gick i arv.
Nu när vi jobbar för vår försörjning indirekt har möjligheterna att förmedla dessa kunskaper begränsats (inte så länge sen vi fick 8 timmars arbetsdag).

Märk väl att jag säger inte det onda samhället, det tolkar ni in (om ni gör det) jag säger bara att det är en effekt som man måste se för vad den är och ta ansvar för.

Summa kardemum utan förmedlare av kunskap förut = döden.

Idag tar det sociala skyddsnätet hand om oss men garanterar oss inte den kunskapen som vi behöver. Och om vissa fick bestämma skulle vi slänga ut dessa i den natur som dom inte får bruka, med en lapp beskriven "lat" på ryggen, och hävda att vi alla har vår chans och det är bara att ta den.

Men här uppstår problemet, den som är väldigt bra på att stjäla och mörda för att få som han vill, han ska inte få det. Annat blir det dock för den som är väldigt bra på att få andra att stjäla och mörda, för att få som han vill, det blir ett bra och framgångsrikt liv.

Och tur är väl det för vad skulle alla stackars arbetare göra när fabrikerna läggs ner, om inte Securitas och Falk stod men famnen öppen.

:mrgreen:
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Stefan

Inläggav Stefan » 06 apr 2005 01:56

Världen är inte idel projektbeskrivningar, åtgärdsplaner och att-göra-listor.

Som om jag någonsin påstått det.

Jo, snälla, kom med konkreta förslag OCH drömmerier. De konkreta förslagen är sprungna ur drömmarna.

I denna tråd försökte vi bedriva nån form av debatt där vi mätte olika konkreta förslag mot varandra. Då tycker jag att det är ganska oartigt att helt plötsligt komma med bombastiska inlägg som de två ovan.

Självklart behöver man visioner och stora mål. Dessa ska man sedan försöka realisera på bästa sätt. Men det var inte det det var frågan om här, utan snack om att man ska ringa Vattenfall och fråga "vad är mitt vatten?". Det tyckte jag bröt av en annars intressant diskussion. Om folk vill skriva såna saker, kan de göra det i andra trådar.

Mats33

Inläggav Mats33 » 06 apr 2005 15:47

Stefan skrev:Självklart behöver man visioner och stora mål. Dessa ska man sedan försöka realisera på bästa sätt. Men det var inte det det var frågan om här, utan snack om att man ska ringa Vattenfall och fråga "vad är mitt vatten?". Det tyckte jag bröt av en annars intressant diskussion. Om folk vill skriva såna saker, kan de göra det i andra trådar.

Saken är ju den att en del envisas med att kalla medborgarinkomsten för medborgarbidrag och andra tilläter sig friheten att, ibland, kalla den för medborgarlön. Vad jag ville med de små inläggen om naturresurser, vattenfall, skog, Alaskas Permanenta Fond mm, var att peka på det faktum att det inte är självklart att människor INTE HAR RÄTT TILL en medborgarinkomst. När det är frågan om en RÄTT, så är det inte längre ett BIDRAG. Men håller med om att det var ett avstick från huvuddiskussionen. Avstick är dock trevliga.

Fundra

Inläggav Fundra » 23 dec 2009 22:02

Folkrörelsen för medborgarlön: http://www.xn--medborgarln-0fb.nu
Jag vet inte hur aktiva de är där, men på deras webbsida finns en del att läsa, bland annat om hur en medborgarlön skulle kunna finansieras.

Vad tror ni, eller hur skulle du göra? Skulle du välja medborgarlön om du hade möjlighet till det?

Återgå till "Politik och samhälle"