Anne skrev:Jag vill helst också höra med källhänvisning vem som sa det, helst också i vilket sammanhang. Det här inte sagt med uppsåt med att stena någon. Jag vill... ja, det här är nog att begära för mycket - att vi har en sansad, vänskaplig, med både huvud och hjärta, förstående diskussion om detta.
Några exempel:
I 1 Samuel 15:2-3 befaller Gud Saul att döda alla amalekiter, inklusive barn och spädbarn: "Gå nu och slå Amalek och ge allt de äger till spillo. Visa ingen skosamhet, utan döda både män och kvinnor, barn och spädbarn". Vidare säger Gud i 1 Samuel 15:18: "Gå och ge amalekiterna till spillo, syndarna, och strid mot dem tills de är utrotade". 2 Mosebok 17:14-16 säger "Jag skall helt utplåna minnet av Amalek under himlen" och "Herren för krig mot Amalek från släkte till släkte".
I 4 Mosebok 31:17-18 befaller Moses att alla midjanitiska män och kvinnor ska dödas, men han ändrar sig när det gäller jungfrur, som ska sparas. I 1 Samuel 18:27 dödar David 200 filisteer och tar deras förhudar som hemgift. I Josua 6:21 förstörs Jeriko och alla invånare dödas.
I Domarboken 19:22-29 skildras den fruktansvärda våldtäkten och styckningen av en bihustru. I 2 Konungaboken 2:23-24 förbannar profeten Elisa barn som hånar honom, och björnar dödar 42 av dem. Psaltaren 137:9 säger: "Salig den som griper dina spädbarn och krossar dem mot klippan".
Kriget mot Ai beskrivs i Josua kapitel 8. Alla invånare i Ai dödas, totalt 12 000 män och kvinnor. Kungen av Ai tas levande och hängdes upp på en påle till aftonen. (Det kan tyckas märkligt, med tanke på att han inte hade gjort något fel. Han hade bara försvarat sitt folk.)
Enligt de så kallade "herem-krigen" i Josuas bok är det Guds befallning att alla fiendestäder ska förstöras totalt. Problemet är att arkeologer inte har funnit några bevis för att en sådan massiv förstörelse har ägt rum. Jeriko förstördes visserligen, men allt tyder på att det skedde i en jordbävning långt innan israeliterna enligt traditionen kom in i landet.