Homosexuella giftemål

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

ayatolla

Inläggav ayatolla » 12 jul 2007 17:09

Sökande skrev:Om homosexuella ska få gifta sig i kyrkan är uteslutande kyrkans
angelägenhet. Det är inget beslut som ska tvingas på dem.

om mc-donalds inte vill anställa araber, är det då uteslutande mc-donalds angelägenhet.

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 12 jul 2007 19:21

Ayatolla skrev:
Sökande skrev:
Om homosexuella ska få gifta sig i kyrkan är uteslutande kyrkans
angelägenhet. Det är inget beslut som ska tvingas på dem.

om mc-donalds inte vill anställa araber, är det då uteslutande mc-donalds angelägenhet.

Du skulle fortsatt att läsa det jag skrev. Kyrkan är inget vinstdrivande företag, den erbjuder en livsstil som är ganska omfattande.

Macdonalds å andra sidan är ett företag som måste följa de lagar som gäller företag. Var finns motsvarande lagar för religioner?

Jag säger inte att jag gillar att det är så, men det är så det är.
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 12 jul 2007 23:55

I sak har du rätt Sökande, bibeln fördömer homosexualitet. Därmed är det anmärkningsvärt att det finns kristna troende homosexuella.
De borde skapa en egen religion, skriva en egen multisexbibel där det står utryckligen att var och en får idka sina lustar efter eget behag.

De borde slå sina påsar ihop och bygga ett homotempel, förträdesvis kan de låta transvestiter vara präster, skulle passa utmärkt.
Jag känner mig snäll ikväll och bjuder på sex budord.

1: Du skall inte hava sex med en person av annat kön.
2: Behandla din partner såsom dig själv.
3: Det ingen annan vet har de inte ont av.
4: Det finns inget som heter synd.
5: Var och en blir salig på sin sexualitet.
6: Har du begärelse till andra, så följ bud 3.

Vi lever i ett fritt samhälle, varför har de inte redan skapat en egen religion? :roll:

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 13 jul 2007 00:19

Tja, eller så är det helt enkelt så att ens religiösa övertygelse innefattar så mycket mer än bara i vilket hål man stoppar sin kuk, och att det i sin tur har väldigt lite, om ens något, att göra med huruvida man bekänner sig till en högre makt. Vad tror du om det?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Tractatus

Inläggav Tractatus » 13 jul 2007 12:40

Nej, men de tillåter exempelvis inte sina anställda att vara orakade i ansiktet. Och det är enkom Mcdonalds angelägenhet, i allra högsta grad.

Användarvisningsbild
Mithra

Inläggav Mithra » 20 jul 2007 13:24

Giftemål ska inte religionerna ha monopol på. Det bör ligga hos myndigheterna, men religiösa kan få utföra sina ritualer, men giftenålet meddelas till myndigheterna. Om kyrkan inte vill viga homosexuella så ska det vara deras ensak. Vi lever i (eller ska leva i iaf) ett sekulärt samhälle. Varför skulle förresten homosexuella vilja gifta sig i kyrkan?

Tractatus skrev:

Nej, men de tillåter exempelvis inte sina anställda att vara orakade i ansiktet. Och det är enkom Mcdonalds angelägenhet, i allra högsta grad.

Det finns araber som är rakade i ansiktet. Araber och muslimer är inte synonymer (finns iofs rakade muslimer också, men de går emot sin religion).

ayatolla

Inläggav ayatolla » 21 jul 2007 08:03

Ska homosexuella få gifta sig?

Jag ser mig själv som väldigt liberal och är ändå osäker.

Ha ha ha

Ja det är naturligt att vara lite osäker i början du får väl experimentera lite. Prova att leva homosexuellt så kanske det löser sig med osäkerheten.

Då kan du ju med flera infallsvinklar filosofera över giftermålets vara eller icke vara.

ayatolla

Inläggav ayatolla » 21 jul 2007 08:10

Sökande

Macdonalds å andra sidan är ett företag som måste följa de lagar som gäller företag. Var finns motsvarande lagar för religioner?

Kyrkan är ju ingen religion utan en religös instutition vilket rimligvis måste följa de lagar som mcdonalds måste följa.

Och diskriminering pga kön sexualitet osv torde vara brottslig oas om den försiggår innom kyrkan eller på mackedonkan.

Det är ju faktiskt en sak att säga att man är för diskriminering och att faktiskt diskriminera. Då det första faller under den grundlagsskyddade åsiktsfriheten.

ayatolla

Inläggav ayatolla » 21 jul 2007 08:29

SÖKANDE

månggifte är ju förbjudet i sverige så då spelar det ju ingen roll om en kyrka som uppmuntrar till polygami som en del av sin livstil etablerar sig här det kommer ju fortfarande vara förbjudet för dem att utöva denna rit så att säga.

Jag säger inte att jag gillar det med det är så det är :D

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 21 jul 2007 09:20

ayatolla skrev:SÖKANDE

månggifte är ju förbjudet i sverige så då spelar det ju ingen roll om en kyrka som uppmuntrar till polygami som en del av sin livstil etablerar sig här det kommer ju fortfarande vara förbjudet för dem att utöva denna rit så att säga.

Jag säger inte att jag gillar det med det är så det är :D

Det kanske är dags att tillåta polygami. Om en man eller kvinna har råd och möjligheter att försörja flera partners och de vill ingå ett äktenskapligt förbund, varför skulle de då inte få detta?

Är det för att andra som inte har ekonomin blir avundsjuka?
Att det skulle vara moraliskt förkastligt kan vi skippa, det håller inte.
Det är ju så mycket som vi anser vara moraliskt och etiskt fel, men gör ändå, krig till exempel.

Låt alla som vill få lov att registrera partnerskap, oavsett kön och antal.
Om det sedan blir kyrkligt eller borgerligt registrerat är upp till samfundet.:wink:

PS
Varför inte sänka åldern när vi lika gärna håller på, låta 15 åringar få gifta sig, det ligger ju i tiden rätt. Det kanske kan få ned könssjukdomar och aborter, vem vet?
Hellre företeelser under kontrollerade former än i smyg okontrollerat!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 21 jul 2007 09:59

Zokrates skrev:Det kanske är dags att tillåta polygami.

Äntligen några sanningens ord!
Här har man gått och bitit i naglar och darrat, behövs ej mer då jag kan välja alla.
En psykopatologisk dröm, för rättväsendet en mardröm. Äntligen blev Hegels "Herre & Slav" illustration konkret. Jag som alltid har häpnat över detta, Marx snyggade till och tolkade Hegel i detta ämne som en dialektisk motsättning mellan arbete och kapital. Själv tror jag, om jag ska vara ärlig, Hegel rycktes med 1800-tals tyska rasism där ariern var en övermänniska gentemot svartskallar.

ayatolla

Inläggav ayatolla » 22 jul 2007 04:49

Det kanske är dags att tillåta polygami. Om en man eller kvinna har råd och möjligheter att försörja flera partners och de vill ingå ett äktenskapligt förbund, varför skulle de då inte få detta?

Absolut fast jag förstår inte varför giftermålet skulle ha den enes försörjning av de andra att göra. Kan inte alla försörja sig själva och vara gifta ändå?

Jag menar man blir ju inte omyndigförklarad för att man är en av tolv fruar.

Eller en av tolv män. måste ju gå att upp nå någon slags jämlikhet/jämställdhet i en sådan instutition eller?

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 22 jul 2007 19:07

Som kristen så tycker jag ändå att homosexuella skall få gifta sig. Varför? Homosexualitet är visserligen onaturligt och fel men det är inte skadligt. Älskar någon en annan människa av samma kön så skall man inte stoppa dem. Varför hindra kärleken? Gud säger i bibeln:

..alla andra bud sammanfattas i ordet: Du skall älska din nästa som dig själv. Rom 13:9

Så det viktigaste är att älska.. Om man då bara älskar en likakönad människa så spelar det enligt mig så stor roll. Och varför göra så stor grej av det hela? Det har jag aldrig förstått. Har folk alldeles för lite att göra eller?... :D

/Skyline

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 23 jul 2007 01:48

Sökande skrev:Där misstar du dig Rising. Kyrkan representerar en livsstil det är inte ett servicebolag.

Var drar du gränsen?

Vad är det egentligen för skillnad på kyrkan och exempelvis Public Service? Att det ena skulle vara en "livsstil" är nämligen för brett och godtyckligt för mig.

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 23 jul 2007 09:34

Rising skrev:
Vad är det egentligen för skillnad på kyrkan och exempelvis Public Service? Att det ena skulle vara en "livsstil" är nämligen för brett och godtyckligt för mig.

Må så vara att det är godtyckligt för dig, men det är ovidkommande. Ger jag dig exempel så kanske det böir lite tydligare. Perssons Rörmokeri och VVS - ett servicebolag som erbjuder en viss sorts tjänster. De kräver inget av dig annat än att du betalar och fyller i rätt papper. Du anställer dem kanske för att fixa nåt fel med rören i ditt badrum, defixar det, du betalar och hör aldrig av dem mer. Det är ett servicebolag. Kyrkan å andra sidan erbjuder en livsstil, fast erbjuder är ett ganska dåligt ordval, representerar är nog bättre. Kyrkan kräver kyrkoskatt så du kommer höra av dem så länge du är medlem. Kyrkan är upbyggd enligt en massa regler som även du förväntas följa. Du förväntas forma ditt liv utefter regler. Regler som bestämmer oerhört många saker; vad du får äta, säga, hur du ska behandla andra människor etc. Kyrkan är inte ett företag vars syfte är att gå med vinst.

Till även den mest skickliga kritiker med argument som skulle kunna bräcka mina poängterar jag att jag talar om kyrkan i presens. Den är inte ett företag därför föjer inte Kyrkan de lagar som gäller endast dem.

Förstår du skillnaden?

För er som tänkt hoppa på chansen, JA jag vet att jag byggde upp detta från utgångspunkten att man faktiskt var troende, det hade varit en tämligen dålig poäng annars.

Dock får jag väl säga att jag inte tycker att det borde va på det här viset.
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Återgå till "Politik och samhälle"