Varför hade Timbrograbben fel om fattigdomen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 14 jan 2007 21:42

Jbig skrev:Tja, dessa siffror om 98 US/dag kommer från Världsbanken, så de får stå för dem! Att lägga 98 dollar, c:a 700 kronor, på mat till en familj på fyra personer tycker jag inte låter särskilt orimligt! Lever du inte i verkligheten?

Jodå, jag lever sannerligen i verkligheten. Du förstår, jag har bott i USA under flertalet år, så jag har ganska bra koll på vad saker och ting kostar. För egen del kan jag ju säga att vår familj (4 personer + alla besökare som hade en konstig förmåga att dyka upp till middag) spenderade HÖGST 100 dollar/vecka på mat & dryck, och då köpte vi aldrig frusen mat, alltid färska saker och mycket sällan/aldrig i lågprisbutikerna.

Så säkerligen hade vi kunnat leva på 40-50 dollar per vecka utan några som helst problem, då hade vi i princip levt som en helt vanlig svensk familj som handlar frusen kycklingfile, köttfärs på extrapris och biff istället för oxfile. Du börjar kanske se min poäng till varför jag tycker att Världsbanken är ute och cyklar lite ??

Jag tycker att 100 dollar/vecka låter fullständigt uppåt väggarna om man pratar om fattigdom, då man klarar sig utmärkt på mindre än hälften, ännu mindre än så om man tex bakar själv och gör lite storkok då och då. Så jag är lite konfunderad då min verklighet inte tycks överensstämma med Världsbankens. Men det har väl redan nämnts i tråden att Världsbanken inte har alla korna i spiltan alltid, så då måste jag ställa mig bakom den synpunkten också.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 14 jan 2007 21:56

Hejsan...

Om man ur en text som denna här nedan inte kan utläsa vad som står i den, tja då finns det ingen hjälp:

"...Med ett dagligt kaloriintag mellan 1600 och 2800, behöver en låginkomsttagarfamilj i USA omkring 98,40 dollar per vecka år 1999. Enbart till mat! Beräknat på två vuxna mellan 20 och 50 år, samt två barn mellan 6 och11 år. Världsbanken angav för samma år, 1999, att en familj i USA måste åtminstone ha, utgående från fattigdomsgränsen från 1985 43,35 dollar per vecka, eller 34,72 dollar per vecka med 1993 års fattigdomsgräns vid 1,08/dag. Då räknar man även in lite grundläggande hälsovård, mat, kläder och boende. Det är alltså fortfarande frågan om en låg nivå i USA...."

Antingen ser man inte vad det står i en text, eller så vill man inte förstå, eller som ett sista alternativ, man är för korkad för att fatta!  
Vad gäller USA är matpriserna marginellt mindre än i Sverige, så 98 dollar/vecka och familj är inte mycket, och Världsbanken framför ju siffrorna 43 respektive 34 dollar per vecka som en fattigdomsgräns! Vilket blir 5-6 US dollar/vecka. Det är ju i paritet med dina 40-50 US/vecka! Så vad är problemet vännen?  :lol:

Visst har Världsbanken ofta fel, men just i denna fråga ligger de nog i närheten av sanningen!  

MVH
jbig

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 14 jan 2007 22:03

Jbig skrev:Vad gäller USA är matpriserna marginellt mindre än i Sverige, så 98 dollar/vecka och familj är inte mycket, och Världsbanken framför ju siffrorna 43 respektive 34 dollar per vecka som en fattigdomsgräns! Vilket blir 5-6 US dollar/vecka. Det är ju i paritet med dina 40-50 US/vecka! Så vad är problemet vännen?

Visst har Världsbanken ofta fel, men just i denna fråga ligger de nog i närheten av sanningen

Ursäkta mig, men försöker du just nu påtala för mig att matpriser i USA inte skiljer sig så mycket jämfört med Sverige ??

Dessutom skulle jag inte anse 40-50 dollar/vecka på mat som en fattigdomsgräns i USA. Som jag sade tidigare, med de låga matpriserna är det ingen konst att leva på mindre än så utan att vara fattig, om man så önskar.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 jan 2007 22:20

Jbig skrev:Hejsan...

Om man ur en text som denna här nedan inte kan utläsa vad som står i den, tja då finns det ingen hjälp:

"...Med ett dagligt kaloriintag mellan 1600 och 2800, behöver en låginkomsttagarfamilj i USA omkring 98,40 dollar per vecka år 1999. Enbart till mat! Beräknat på två vuxna mellan 20 och 50 år, samt två barn mellan 6 och11 år. Världsbanken angav för samma år, 1999, att en familj i USA måste åtminstone ha, utgående från fattigdomsgränsen från 1985 43,35 dollar per vecka, eller 34,72 dollar per vecka med 1993 års fattigdomsgräns vid 1,08/dag. Då räknar man även in lite grundläggande hälsovård, mat, kläder och boende. Det är alltså fortfarande frågan om en låg nivå i USA...."

Antingen ser man inte vad det står i en text, eller så vill man inte förstå, eller som ett sista alternativ, man är för korkad för att fatta!  
Vad gäller USA är matpriserna marginellt mindre än i Sverige, så 98 dollar/vecka och familj är inte mycket, och Världsbanken framför ju siffrorna 43 respektive 34 dollar per vecka som en fattigdomsgräns! Vilket blir 5-6 US dollar/vecka. Det är ju i paritet med dina 40-50 US/vecka! Så vad är problemet vännen?  :lol:

Visst har Världsbanken ofta fel, men just i denna fråga ligger de nog i närheten av sanningen!  

MVH
jbig

Och vad har "låginkomsttagarfamilj" med saken att göra? Behovet är väl där oavsett inkomst?
Det luktar retorik på långa vägar.

"utgående från fattigdomsgränsen från 1985 43,35 dollar per vecka, eller 34,72 dollar per vecka med 1993 års fattigdomsgräns vid 1,08/dag. "

Vad betyder detta?
Är 1,08 inkomsten i dollar per dag?

Om vi då antar att båda jobbar får jag det till en förtjänst av 15,12 usd per vecka för tvenne arbetande föräldrar och ett behov som anges till 34,72. Dom backar asso 19,6 usd i veckan, eller?

Varför är behovet att ha beroende av fattigdomsgränsen?
Jag förstår ingenting.

"och Världsbanken framför ju siffrorna 43 respektive 34 dollar per vecka som en fattigdomsgräns! Vilket blir 5-6 US dollar/vecka."

Vad är det här för räkneexperiment? Eller menar du per dag?

Vidare vill jag tillägga att jag har märkt att även om jag klassas som fattig här i Sverige så var jag ganska rik när jag besökte Thailand.
Drinkarna flödade och ändå fanns det kvar i plånboken. Och jag gick på turistställen och blev förmodligen blåst.

Jag antar att det jag försöker säga är att i olika delar av världen köper 1 usd olika mycket. Men jag kanske bara har missförstått alltihopa och är ute och cyklar så som Jbig så snällt påpekar, då jag ju erkänner att hans citerande text inte ger mig klarhet utan huvudbry.

Och tro nu inte att jag förspråkar denna strukturella fördelning vi har i världen idag.
Jag bara frågar mig om det är reda pengar, kosing, vi ska diskutera eller om vi kanske ska se till vilka preferenser som måste anses uppfyllda för att man inte ska vara fattig.

Vi kan ju tänka oss att jag sitter på 35 miljarder kronor, men utesluts från all handel. Är jag rik då? Är jag fattig?
Eller om min mat kostar 15 miljarder kronor i veckan, är jag rik då? Är jag fattig då?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 14 jan 2007 22:21

Hejsan...

Till Bobby Hogan.....
Jepp, matpriserna i USA är marginellt billigare än i Sverige - här bör man även konstatera att mat som är mer billig i USA innehåller mest skräp! I Sverige skulle sådant kallas otjänligt för människor att förtära!
Sedan får du anse vad du vill om vad du ser som en fattigdomsgräns, här litar jag nog mer på Världsbanken än dig! Till dessa kostnader följer ju även att annat är inräknat än mat, som det ju framgår i texten....."Då räknar man även in lite grundläggande hälsovård, mat, kläder och boende".

Förstår fortfarande inte vad du är ute efter? Eller har dessa uppgifter chockat dig så att en del av din ideologiska mytbildning har raserats månntro? :)

MVH
jbig

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 jan 2007 22:22

Jepp, matpriserna i USA är marginellt billigare än i Sverige - här bör man även konstatera att mat som är mer billig i USA innehåller mest skräp! I Sverige skulle sådant kallas otjänligt för människor att förtära!
Sedan får du anse vad du vill om vad du ser som en fattigdomsgräns, här litar jag nog mer på Världsbanken än dig! Till dessa kostnader följer ju även att annat är inräknat än mat, som det ju framgår i texten....."Då räknar man även in lite grundläggande hälsovård, mat, kläder och boende".

Förstår fortfarande inte vad du är ute efter? Eller har dessa uppgifter chockat dig så att en del av din ideologiska mytbildning har raserats månntro? :)

MVH
jbig

När ska vi lita på dom och när ska vi inte? Du verkar propagera för att vi ska följa dina utslag av acceptans till deras siffror blint?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 14 jan 2007 22:26

Hejsan...

J R Auk tycks inget fatta av den senaste texten om Världsbankens missvisande siffror om världsfattigdomen och Johan Norbergs försök att med lögner påstå saker och ting!

Tja, fattar man inte så fattar man inte - inte heller är det ett problem för mig! Du får väl uppsöka någon som kan läsa skriven text..... :lol:

MVH
jbig

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 jan 2007 22:42

Det är ju det jag gör, söker, och därför förstår jag inte ditt svar till mig!

Nu har jag gjort det tydligt, insåg att jag nog än en gång hyser övertro angående dig, men man lever på hoppet.

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 14 jan 2007 22:48

Till Bobby Hogan.....
Jepp, matpriserna i USA är marginellt billigare än i Sverige.

Ja, om du räknar minst 50 % skillnad som "marginellt". Som exempel kan jag väl ta några priser från min amerikanska livsmedelsaffär :

Köttfärs - ca 14 kr/kilo
Färsk kycklingfile - ca 28 kr/kilo
Prima Oxfile -  ca 105 kr/kilo
24 flaskor 33 cl starköl (från the beer distributor) - ca 100 kr

En viss skillnad jämfört med svenska priser, eller hur ??

Jbig skrev:Här bör man även konstatera att mat som är mer billig i USA innehåller mest skräp!.I Sverige skulle sådant kallas otjänligt för människor att förtära!

Tvärtom skulle jag säga att maten i livsmedelsaffärerna håller mycket högre kvalitet i USA. Där är det mesta färskt, till skillnad från här där vi köper allt mer frusen mat. Sedan är utbudet större också. Får jag fråga när Jbig senast besökte en amerikansk livsmedelsaffär ??

Jbig skrev:Sedan får du anse vad du vill om vad du ser som en fattigdomsgräns, här litar jag nog mer på Världsbanken än dig! Till dessa kostnader följer ju även att annat är inräknat än mat, som det ju framgår i texten....."Då räknar man även in lite grundläggande hälsovård, mat, kläder och boende"

Jag svarar med ditt eget citat :

Jbig skrev:Med ett dagligt kaloriintag mellan 1600 och 2800, behöver en låginkomsttagarfamilj i USA omkring 98,40 dollar per vecka år 1999. Enbart till mat!

Enbart till mat. Och det är detta som jag försöker dra uppmärksamheten till, att med de utgiftsnivåerna så handlar det definitivt inte om någon fattigdom. En familj på 4 personer som spenderar 98 dollar på mat/vecka lever absolut inte i någon som helst fattigdom, då matpriserna är så låga att det blir överflöd istället. Oxfile, hummer och champagne, det kan du köpa med 100 dollar/vecka.

Jbig skrev:Förstår fortfarande inte vad du är ute efter?

Och jag förstår inte vad du försöker bevisa, så då går det väl jämnt upp då.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 14 jan 2007 23:37

Hejsan...

Bobby Hogan han har sina problem, även han!
Han försöker komma med påhittade summor för matkostnader i USA, som vi avfärdar som fantasier. Utan källor är det inget att fästa sig vid! Sorry, vännen!  :)

"Köttfärs - ca 14 kr/kilo
Prima Oxfile -  ca 105 kr/kilo"

Sådana priser ligger inte mycket under dem som erhålles på Willys, där jag ofta handlar! Inga 50 procents fördyringar där inte!

Kvaliteten i USA, särskilt den billiga maten, är mestadels innehållande skräp och olika giftrester som tillkommit under odling och produktion!
Det gäller inte minst den mat som finns att erhålla på dhamburgerbarer och liknande ställen som ofta besöks av amerikanerna.

De 98 dollarna i veckan är ingen uppgift från mig, de är från den källa jag citerar, och de vet nog bättre huruvida det är i USA än vad herr Bobby Hogan gör! Denna siffra visar vad en låginkomstfamilj behöver för att leva ett anständigt liv, de andra siffrorna anger en nedre gräns! Att läsa skriven text tycks ej vara din starka sida, vännen! :wink:

Bobby Hogan förstår inte vad jbig försöker "bevisa"! Tja, tråden handlar ju om Världsbankens felaktiga siffror vad gäller fattigdomen. Det jag framför är att fattigdomen i världen är i ökande, och att den är större än vad Väörldsbankenn har velat ge bilden utav! Kanske detta ger dig en ledtråd till vad jag försöker "bevisa"?  :D

J R Auk är fortsatt frågande inför den text han inte förstår, men detta skyller han på jbig! Vanligt förekommande när folk med små kunskaper inte fattar, då skyller de på andra!  8)

MVH
jbig

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 15 jan 2007 00:02

Bobby Hogan han har sina problem, även han!
Han försöker komma med påhittade summor för matkostnader i USA, som vi avfärdar som fantasier. Utan källor är det inget att fästa sig vid!

Jaså, det avfärdas som fantasier. Tyvärr så visste jag inte att jag skulle behöva bevisa mina matkostnader, annars skulle jag med glädje skickat kvittona till Jbig. Det står dig fritt att tro på mig.

Får jag förresten fråga varför du inte tror på mig ?? Vad skulle jag ha för anledning att ljuga om något som är välkänt för varje person som någonsin handlat i en amerikansk livsmedelsaffär ??

Jbig skrev:Köttfärs - ca 14 kr/kilo
Prima Oxfile -  ca 105 kr/kilo"

Sådana priser ligger inte mycket under dem som erhålles på Willys, där jag ofta handlar! Inga 50 procents fördyringar där inte! !

Jaså minsann. Nu råkar det vara så att jag också handlat på Willys innan jag tröttnade på dom (lågprisskräp) och jag påstår, min bäste herr Jbig, att du inte kan räkna. Förutom att du ljuger som en häst travar så kan du även betänka att i USA köper man inget fryst skräp som du hittar på Willys, utan färska varor.

Vi kan väl fråga övriga konsumenter på denna sida. Hittar ni kanske färsk kycklingfile för 30 kr/kg ?? Eller färsk oxfile för 100 kr/kg ?? Gå gärna in på www.willys.se och leta.

Förresten Jbig, du skyller på att jag saknar källor. Var är dina källor ??

Jbig skrev:Kvaliteten i USA, särskilt den billiga maten, är mestadels innehållande skräp och olika giftrester som tillkommit under odling och produktion! Det gäller inte minst den mat som finns att erhålla på hamburgerbarer och liknande ställen som ofta besöks av amerikanerna.

Och kvaliteten i Sverige rörande den billiga maten är annorlunda ?? Jag går hellre på en riktig hamburgerbar i USA än på en imitation i Sverige. Återigen så saknas helt källor till detta påstående, eller är Jbig livsmedelsinspektör i USA ?? Får jag nu fråga när Jbig senast åt mat på en resaturang i USA ??

Jbig skrev:De 98 dollarna i veckan är ingen uppgift från mig, de är från den källa jag citerar, och de vet nog bättre huruvida det är i USA än vad herr Bobby Hogan gör! Denna siffra visar vad en låginkomstfamilj behöver för att leva ett anständigt liv, de andra siffrorna anger en nedre gräns! Att läsa skriven text tycks ej vara din starka sida, vännen! :wink:

Och jag vet bättre hur det är i USA än vad herr Jbig gör. Som sagt, 98 dollar räcker till att föda din fyra-personers familj tre gånger om. Och jag attackerar din källa, inte dig. Jag vidhåller att Världsbanken talar i nattmössan när dom anger dessa siffror. Varför försvarar du dom när du i nästa andetag säger :

Jbig skrev:Bobby Hogan förstår inte vad jbig försöker "bevisa"! Tja, tråden handlar ju om Världsbankens felaktiga siffror vad gäller fattigdomen. Det jag framför är att fattigdomen i världen är i ökande, och att den är större än vad Väörldsbankenn har velat ge bilden utav! Kanske detta ger dig en ledtråd till vad jag försöker "bevisa"?

Och jag håller med Jbig, Världsbankens siffror är alldeles uppenbart fel. Men när jag poängterar detta för honom och säger att vi är helt överens om detta, då har Världsbanken helt plötsligt korrekta siffror......???

Kanske någon annan vänlig person vill förklara för Jbig hur "subjektivt tolkande av data" kan förstöra en debatt......

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 15 jan 2007 00:41

Hejsan...

Bobby Hogan han har fortfarande svårt att svälja det vi skriver, och hans matpriser utan källhänvisning duger alltså ej! Men han får gärna tro vad han vill! :lol:

Det är nog som så att Världsbanken både kan ha rätta och felaktiga siffror samtridigt. Det är ju sällan så att allt är svart eller vitt! Förstår du vännen?

Men vill man gå emot den samlade vetenskapen och kunskapen får man göra det! Ingen tvingar dig att tro på sagor! De källor jag har finns ju angivna, så vad är problemet?

Dessutom bör du nog även visa att du varit i USA, vilket vi nog är osäkra på att du ens vet vart det ligger! Priserna i exempelvis New York är ju närmast högre än de svenska matpriserna! Visste du inte det, du som varit i USA? Ho ho ho.... :lol:

Men upp med hakan vännen, även du har chansen att lära dig mer, bara du lär dig tolka skriven text, så bör du efterhand begripa mer!  :wink:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 jan 2007 00:46

Det är väl bara att söka på nätet så blir det utrett.Borde väl finnas massvis med online mataffärer i USA.

Mitt intryck av mataffärerna i USA var att det verkade var väldigt bra mat till bra låga priser. Det är klart de har väl mer konkurrens där än i Sverige där vi har någon slags oligoplikande situation. Då blir det bättre mat till bättre priser.

Dessutom där har du Jbig dessutom ett bra exempel på att världsbanken tydligen är ute och cyklar. Det skulle ju stärka dina hypotes om deras klåpighet. Du fick en gratispass. Bara ta det och säga ja ser man på ytterligare ett område de inte verkar....

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 15 jan 2007 02:17

Jbig skrev:en massa saker som inte säger någonting

Jag ställde en hel mängd frågor till Jbig i samband med mitt förra inlägg. Han svarade inte på en enda. Lite hövlighet i debatten, om jag får be.

Kallekula uttryckte det väldigt bra, mina synpunkter är ju välkända för alla som någon gång handlat mat i USA. Som sagt Jbig, bara att söka på mataffärer och USA. Lite jobb får du väl göra själv också. Kör en google på "ground chuck+price" till exempel. Jag hittade då köttfärs för 10/kr kg när jag sökte runt lite. Välj gärna en maträtt själv, det är fördelen med google att man kan välja själv. Men jag kan tipsa dig lite om olika affärer :

Sam´s Club - lite större grossist som har grymma köttdiskar, brukade gå dit när jag behövde storpack till grillpartyna. (www.samsclub.com)

Wegmans - en av mina absoluta favoriter där jag alltid brukar handla. Påminner väldigt mycket om Östermalms Saluhall, dyrt (för USA)men lysande. Sirloin för 3.99/pd, säger väl det mesta om prisnivån. 56kr/kg för biff i yttersta toppklass. Dessutom har dom en internationell avdelning där man ibland kan hitta svenska delikatesser.(www.wegmans.com)

Pricechopper är ingen av mina större favoriter, men jag kan väl slänga in dom också för dom låg väldigt nära vårt gamla hus.(www.pricechopper.com)

Sedan har vi Schiel´s family market, där brukade vi handla ett tag också. Dom hade tyvärr ingen hemsida. Wal-Mart gillar jag inte direkt, men visst kan man handla billig mat där. Jag föredrog att köpa hemelektronik där istället. Jaja, det finns massvis med affärer, utbudet i USA är enormt stort men nu har du fått några stycken att titta på.

Jbig skrev:Dessutom bör du nog även visa att du varit i USA, vilket vi nog är osäkra på att du ens vet vart det ligger! Priserna i exempelvis New York är ju närmast högre än de svenska matpriserna! Visste du inte det, du som varit i USA? Ho ho ho

Den här var kul. Vill du kanske ha en bild på mig vid The Statue of Liberty ?? Eller kanske en bild från Wachovia Center ?? Varför inte en bild på mig i trädgården, spelandes fotboll med barnen ?? Eller kanske bara en bild på mig från den lokala kvartersbaren där en stor öl kostar 7 kr, 3,50 på måndagar ??  

Visste du att New York är en STAT. New York City, eller NYC däremot är en STAD. City of New York funkar också bra. Alla oerfarna missar den där.

Då vi nu har hamnat i NYC i alla fall så kan vi gärna prata om hur dyrt allt är i NYC. Eller är det verkligen så ?? Prisläget i NYC är något mer komplicerat än vad den normale turisten inser, då gatunätet styr mer än vad man kan tro. Men Jbig i allt sitt övermod verkar vara självutnämnd expert på prisläget i NYC. Då skall vi se vad han går för......du har väl inget emot ett litet kunskapstest, Jbig ??

Min första fråga, var i NYC är priserna dyrast ?? Hela staden är ju inte dyr, bara vissa delar. Visste du inte det ?? Spalta gärna upp stadsdelarna, det gör det hela lite enklare. Tänk nu inte bostadspriser, utan enbart retail + food.

Finns det överhuvudtaget mataffärer i alla delar av NYC ?? Om nej, i så fall varför ??

Vad heter varuhuset som ligger nedanför MSG ?? Hur är prisläget där ??

Bör man äta frukost på en diner nära ett större hotell eller på en sidogata för bästa mat i förhållande till pris ??

Varför slänger många New Yorkers ut sitt kök och bygger om det till sovrum ??

Vad kostar en taxi i NYC ?? (låt oss säga att du åker från Battery Park upp till Midtown, vid lunchtid)

Och lite mer kunskapstest, allmänna frågor :

Var hittar man "den sjungande cowboyen" ??

Vad heter de speciella highways som alltid förknippas med vägtullar ?? Finns en i New Jersey, till exempel.

Vem står staty utanför MT & Bank Stadium i Baltimore ?? Varför ??

Varför bör man alltid ha minst 20 % i kontantinsats när man köper en fastighet i USA ??

Ja, Jbig. Jag skulle kunna hålla på såhär i timmar, men nu måste jag återgå till matchen på TV. Chargers verkar vinna. När du svarat på alla mina frågor så ska vi kanske återföra debatten till ditt ursprungliga ämne, vad säger du om det ?? Matpriser är nog inte riktigt ditt område.

Vill du veta något mer om USA så är det bara att fråga. Jag är bara glad över att kunna hjälpa till. Jag tror nämligen inte att du besökt USA de senaste 20 åren, så du behöver nog uppdatera dina kunskaper lite. Om du ens varit där, vill säga.......

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 15 jan 2007 15:02

Sen kan man undra angående de fattiga i USA. Fattigdom och minimilöner.

Hur det egentligen ser ut? Vad kostar varor och tjänster i USA. Det finns minimilöner, men som alla vet så har dessa inte så mycket att göra med verkligheten eftersom många inom tex servicenäringar lever på dricks. Och de kan får ganska bra med dricks.

Kolla med Bobby om du inte tror mig.

Så visst kan det vara lite lurigt att mäta detta med fattigdom.  :)

Återgå till "Politik och samhälle"