Vad är det för fel på Svenskarna?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 14 aug 2006 15:30

LHE skrev:Men vad spelar det för roll, om det passar sammanhanget och besvarar en fråga? Det är ju inte nödvändigtvis detsamma som att säga: "Titta, jag har rätt, därför att det står här och här". Det ger väl snarare debatten ytterligare ett svar, varken mer eller mindre.

Nej, det kvalificerar inte som "svar" eftersom det inte anknyter till något annat än sig själv. Det är bara brus. Tänk dig att femton andra näckrosor skulle komma hit och blanda sig i diskussionen; var och en med varsitt religiöst "svar":

"Alla människor borde bära blå hatt för annars kommer jorden att gå under; det har jag blivit varse genom en dröm!"
"Vår ras kommer att gå under om vi inte parar oss i enlighet med zodiaken! Detta säger min guru!"
"Människor styrs av genetiken, även när det inte syns eller på något vis går att mäta, för det står på SNUS' hemsida!"

...det hade blivit asjobbigt. Och; JA; alla dessa kommentarer är exakt lika mycket värda; ty de saknar värde.

Vilket sansat debattklimat vi hade här då...

Du tycker att jag borde vara mer förstående mot meningslösa frågor? Ja, det hade säkert gynnat debatten...

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 15 aug 2006 23:23

Stefan skrev:Det måste göras klart att vad gäller frågor som synen på vad som är rätt och fel måste invandrarna anpassa sig till majoritetssamhället, om det öht ska funka att ha nån invandring.

Varför ska invandrare behöva ge upp sin egen kultur, för att anpassa sig till vårt konsumeringssamhälle? Låt oss ha svensk kultur, så kan invandrarna ha sin kultur i sina respektive hemländer -- en praktisk och godtagbar lösning enligt mig.

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 15 aug 2006 23:29

Rising skrev:
LHE skrev:Men vad spelar det för roll, om det passar sammanhanget och besvarar en fråga? Det är ju inte nödvändigtvis detsamma som att säga: "Titta, jag har rätt, därför att det står här och här". Det ger väl snarare debatten ytterligare ett svar, varken mer eller mindre.

Nej, det kvalificerar inte som "svar" eftersom det inte anknyter till något annat än sig själv. Det är bara brus. Tänk dig att femton andra näckrosor skulle komma hit och blanda sig i diskussionen; var och en med varsitt religiöst "svar":

"Alla människor borde bära blå hatt för annars kommer jorden att gå under; det har jag blivit varse genom en dröm!"
"Vår ras kommer att gå under om vi inte parar oss i enlighet med zodiaken! Detta säger min guru!"
"Människor styrs av genetiken, även när det inte syns eller på något vis går att mäta, för det står på SNUS' hemsida!"

...det hade blivit asjobbigt. Och; JA; alla dessa kommentarer är exakt lika mycket värda; ty de saknar värde.

Vilket sansat debattklimat vi hade här då...

Du tycker att jag borde vara mer förstående mot meningslösa frågor? Ja, det hade säkert gynnat debatten...

Det är din individualism som vill normalisera människor ner till en minsta gemensam nämnare; det är vi som står för "olikheterna" mellan människor. Ditt samhälle har hittills endast skänkt oss generisk pop musik, billiga livsstilar och kulturers förfall. Jag betackar mig för din kritik om "religiösa svar" -- ännu ett bevis på ditt sätt att försöka spela "annorlunda". Du tillhör den största religionen i dag; modernism - och det säger vi nej till.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 16 aug 2006 15:21

näckrosblad skrev:Ditt samhälle har hittills endast skänkt oss generisk pop musik, billiga livsstilar och kulturers förfall.

Jaså? Vi kollar hur det ser ut i verkligheten: Ur blandningen av jamaicansk och europeisk kultur föddes musikstilen mento. Mento beblandades med den karibiska calypson (i sig en blandning av afrikansk och i första hand fransk kultur) tillsammans med amerikansk jazz (i sig ett resultat av en rejäl smältdegel mellan otaliga kulturer) och den utvecklade rythm and bluesen. Ur menton emmanerade sedan ska, rocksteadyn (genom influenser från amerikansk soul) och senare reggaen. Ska blev snabbt populärt i england bland tidiga punkrockare och hade stort inflytande över skinheadkulturen, vi vilken vi hittar många av de undergrupper som kom att influera trash-scenen ur vilken vi bland annat hittar svartmetallen. Alltså de band som ni hyllar på SNUS' hemsida.

Så den kultur ni själva höjer till skyarna på er hemsida är i sig ett barn av ett möte mellan olika kulturer.

Om det du säger (att möten mellan kulturer medför att båda kulturerna blir lika varandra) hade haft någon som helst sanningsinnehåll så skulle Bathory spela samma musik som Bob Marley, Nirvana, Ebba Grön och The Meteors. Vilket de inte gör; eftersom det du säger är bolony.

Dels tar ni alltså på SNUS och hyllar resultatet av en sprudlande kulturblandning, dels kritiserar ni denna kulturblandning, och roligast av allt är att er kritik mot kulturblandningen inte har någon som helst likhet med den faktiska verkligheten.

Jag vet inte i vilken värld du lever (vad som däremot är uppenbart är att ni inte har några ordböcker i er värld; eftersom ni inte fattar vad några av de termer ni använder egentligen betyder) men jag hoppas du finner den värd att fly till från den verkliga världen. För än så länge har du mig veterligen inte skrivit en enda sak som visat sig överrensstämma med verkligheten. (Vad som är riktigt tragiskt är kanske att det inte ens stämmer överrens med vad du själv (och dina polare på SNUS' hemsida) skriver...)

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 16 aug 2006 22:09

Väl skrivet.

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 16 aug 2006 22:36

Rising skrev:
näckrosblad skrev:Ditt samhälle har hittills endast skänkt oss generisk pop musik, billiga livsstilar och kulturers förfall.

Jaså? Vi kollar hur det ser ut i verkligheten: Ur blandningen av jamaicansk och europeisk kultur föddes musikstilen mento. Mento beblandades med den karibiska calypson (i sig en blandning av afrikansk och i första hand fransk kultur) tillsammans med amerikansk jazz (i sig ett resultat av en rejäl smältdegel mellan otaliga kulturer) och den utvecklade rythm and bluesen. Ur menton emmanerade sedan ska, rocksteadyn (genom influenser från amerikansk soul) och senare reggaen. Ska blev snabbt populärt i england bland tidiga punkrockare och hade stort inflytande över skinheadkulturen, vi vilken vi hittar många av de undergrupper som kom att influera trash-scenen ur vilken vi bland annat hittar svartmetallen. Alltså de band som ni hyllar på SNUS' hemsida.

Så den kultur ni själva höjer till skyarna på er hemsida är i sig ett barn av ett möte mellan olika kulturer.

Om det du säger (att möten mellan kulturer medför att båda kulturerna blir lika varandra) hade haft någon som helst sanningsinnehåll så skulle Bathory spela samma musik som Bob Marley, Nirvana, Ebba Grön och The Meteors. Vilket de inte gör; eftersom det du säger är bolony.

Dels tar ni alltså på SNUS och hyllar resultatet av en sprudlande kulturblandning, dels kritiserar ni denna kulturblandning, och roligast av allt är att er kritik mot kulturblandningen inte har någon som helst likhet med den faktiska verkligheten.

Jag vet inte i vilken värld du lever (vad som däremot är uppenbart är att ni inte har några ordböcker i er värld; eftersom ni inte fattar vad några av de termer ni använder egentligen betyder) men jag hoppas du finner den värd att fly till från den verkliga världen. För än så länge har du mig veterligen inte skrivit en enda sak som visat sig överrensstämma med verkligheten. (Vad som är riktigt tragiskt är kanske att det inte ens stämmer överrens med vad du själv (och dina polare på SNUS' hemsida) skriver...)

I detta inlägg, bekräftar du endast, att kulturinfluenser alltid har funnits. Imponerande! Kulturmöten är positivt och ska främjas. Dock bör människor från olika etniciteter inte beblandas med varandra i stor skala, och olika kulturer ska inte behöva kompromissa med sina traditioner, värderingar och särdrag. Du förväxlar kulturmöten med massinvandring och mångkultur, vilket inte leder oss någonstans.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 16 aug 2006 23:54

näckrosblad skrev:Dock bör människor från olika etniciteter inte beblandas med varandra i stor skala

De kulturmöten jag pratade om handlade till väldigt stor del just om att människor började leva ihop med varandra. Jazz i New Orleans, till exempel. Skinheadkulturen uppstod inte i england som av en lycklig slump, heller, utan det var de inflyttade jamaicanerna som tog med sig sin rude boy-kultur och införlivade detta i sitt nya land.

Det är faktiskt (menar jag) först på senare år, i och med internet, som kulturer kan spridas och vinna fäste i andra länder utan att människor flyttar ihop. Andelen nippofiler (japanälskare) i Sverige är ett bra exempel på det. Japanerna själva tycker det är helfestligt när dessa nippofiler väl besöker Japan, för nippofilerna kan vara rätt bra på japanska, men de har lärt sig prata genom tecknade filmer och låter därför väldigt tillgjorda och skruvade.

En bra(?) sak med denna kulturtillgänglighet är att man inte behöver påverkas av sin geografiska omgivning så mycket - om man inte vill. Det går exempelvis utmärkt att flytta utomlands och fortsätta ha stenkoll på "svensk" kultur om man så önskar. Vilket är ett ytterligare (som om jag skulle behöva fler?) argument för att de risker du ser med kulturblandning är överdrivna.

och olika kulturer ska inte behöva kompromissa med sina traditioner, värderingar och särdrag.

Jag har redan bett dig klargöra vilka konstnärer som tvingas göra sådana kompromisser idag. Mig veterligen finns det inget sådant tvång. Det kan visserligen vara svårt att göra dyra produktioner (såsom film) utan ekonomisk hjälp, men där har staten ett mångfaldsuppdrag som också gynnar "helsvensk" kultur. (Ingmar Bergman är en av våra giganter som fått mycket hjälp på detta sätt) Utöver det vill jag mena att konstnärer inte behöver anpassa sig till någon (förutom publiken - om de nu absolut måste leva på sin konst; idag är det dock rätt enkelt att bekosta sitt konstnärskap precis som vilken annan hobby som helst). Jag kan ta ett exempel från rollspelshobbyn; idag finns det enligt uppgift bara en enda person i Sverige som kan leva på sitt rollspelsmakande (Carl Johan Ström), alla andra (och det produceras ganska friskt med rollspel för tillfället) bekostar det som en hobby. De behöver inte kompromissa med någon; många av dem räknar inte ens med att försäljningen skall täcka kostnaderna. Och de trycker ändå stora tjocka inbundna böcker fulla med illustrationer. Då fattar man att vem som helst kan nå ut med en roman! (Via Books on Demand räknade jag just att jag skulle kunna ge ut en bok på 300 svartvita 90-gramssidor för 5 880,25 kronor (inkl moms); då får jag 15 författarexemplar och behöver inte trycka fler än vad jag behöver utöver det. Sex tusen kronor är fan inte oöverkomligt för att förverkliga en personlig dröm (och förvalta en kultur, oavsett om det är en "helsvensk" eller "importerad" sådan).)

Alltså; de kompromisser du talar om ser inte jag i verkligheten. Tvärtom vimlar det av subkulturer runtomkring oss, och de är lätttillgängligare än någonsin förr.

Du förväxlar kulturmöten med massinvandring och mångkultur, vilket inte leder oss någonstans.

Återigen; New Orleans... Det finns problem med massinvandring, men dessa problem handlar om att vi kan vara dåliga på att ta emot våra invandrare och ge dem möjlighet att anpassa sig till vår vardagskultur. Inte om att invandringen i sig skulle begränsa våra möjligheter, och absolut inte om att det skulle begränsa vår kultur.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vad är det för fel på Svenskarna?

Inläggav Algotezza » 17 aug 2006 13:52

Kiifen skrev:
Algotezza skrev:Är det typiskt svenskt att fundera över vad som är "typiskt svenskt" och hur "andras bild av Sverige" ser ut?

Fel som man ser hos andra är bara projiceringar av ens inre tillkortakommanden och ofullkomligheter. För mig är min omgivning perfekt! :lol:

Människan idag är inte Homo Sapiens Sapiens, utan Homo Querulantis!

Gör som jag, gnäll på en högre  nivå: gnäll på dem som gnäller! Metagnäll...

Det kan man ju också göra, möjligheten för debatt är viktig och att det leder nånvart och inte bara går runt i cirklar. Det är därför viktigt att alla parter kan få komma till tals och att man kan se vad människor försöker säga. Allting är inte alltid så uppenbart och bevisligen lever inte alla i perfekta relationer eller förstår eller accepterar sin omgivning. Uppkäftigt? Jovisst. Ibland är uppkäftighet nödvändigt för att nåt ska hända.

Läs artikeln om trygghetsnarkomani (från DN, länk finns i min förra post) så förstår du var jag står och vad jag också tycker.

Javisst, var finns det konflikter om inte mellan individen och omgivningen - även om det också kan finnas sådana inom en individs olika nivåer, "det ena du vill, det andra du skall". Konflikter behöver inte ses som enbart  destruktiva, utan som utvecklande om man kan lösa dem med fredliga medel. Det är ju problem och problemlösning som utvecklar oss, och första steget att lösa problem är att skapa dem, så att man har några problem att lösa, om man säger så. All debatt är bra, även om den går i rundgång ibland, för förr eller senare tar den en ny väg som inte innebär en cirkelröresle, om inte förr så när folk tröttnar på att röra sig i cirkel.

När det gäller att alla partet skall få komma till tals, så är det väl de parter som i högre eller lägre grad har talets eller skriftens gåva som kommer till tals och de tysta förblir tysta. Det finns en tyst grupp som verkligen är det och inte har så många som talar för sig eller på ett sätt de kan förstå, och sedan finns det också en grupp som menar sig tala för en tyst majoritet men som i själva verket är en högljudd minoritet. Detta gäller ju överallt och inte bara i Sverige.

I valtider är det särskilt frestande för politiker att försöka skapa tyngd åt sina argument genom att de förespeglar att de talar "å folkets vägnar". Vissa politiker menar ju att de bara kan gå en runda på stan för att känna vart opinionsvindarna blåser.

Var och en får använda de metoder som passar en själv för att "något skall hända". Uppkäftighet kan ju funka då. Men knappast ensamt. Uppmärksamhet är lika viktig, förmågan att "fånga tillfället i flykten", att "se vad man har inom räckhåll". Kunna improvisera, gräva där man står.

Artikeln om trygghetsmani hittade jag inte. Vilket inlägg syftar då på? Kan du lägga en länk dit i nästa inlägg, kanske?

A

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 30 aug 2006 21:43

Rising skrev:De kulturmöten jag pratade om handlade till väldigt stor del just om att människor började leva ihop med varandra. Jazz i New Orleans, till exempel. Skinheadkulturen uppstod inte i england som av en lycklig slump, heller, utan det var de inflyttade jamaicanerna som tog med sig sin rude boy-kultur och införlivade detta i sitt nya land.

Dessa kulturmöten har också haft negativa konsekvenser, som i grund och botten är olösliga. När du pratar om kulturmöten, utgår du ifrån olika kulturers som möts. Integrera sedan dem i ett konsumeringssamhälle, som det i Amerika eller Sverige, och du får $ under epitetet "mångfald".

En bra(?) sak med denna kulturtillgänglighet är att man inte behöver påverkas av sin geografiska omgivning så mycket - om man inte vill. Det går exempelvis utmärkt att flytta utomlands och fortsätta ha stenkoll på "svensk" kultur om man så önskar. Vilket är ett ytterligare (som om jag skulle behöva fler?) argument för att de risker du ser med kulturblandning är överdrivna.

Återigen; New Orleans... Det finns problem med massinvandring, men dessa problem handlar om att vi kan vara dåliga på att ta emot våra invandrare och ge dem möjlighet att anpassa sig till vår vardagskultur. Inte om att invandringen i sig skulle begränsa våra möjligheter, och absolut inte om att det skulle begränsa vår kultur.

Hur ska en muslimsk man kunna hindra sin kvinna från att bli en liberaliserad arbetare? Hur ska indier kunna bibehålla sina kast i ett klassamhälle? Olika kulturer har olika värderingar och olika syn på hur ett samhälle ska styras. Sverige kan inte tillgodose alla kulturers behov. Potentiella lösningar:

1. Kompromiss

2. Nationalism

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 31 aug 2006 04:51

näckrosblad skrev:Integrera sedan dem i ett konsumeringssamhälle, som det i Amerika eller Sverige, och du får $ under epitetet "mångfald".

Har redan bevisat att du har fel, genom att peka på några kulturer som lever och frodas just genom att de med dagens teknologi är så billiga att producera och sprida. Jag vet numera att ni på SNUS inte läser vad andra skriver utan bara följer ett mekaniskt schema när ni svarar, men för andra kan jag nämna ytterligare ett exempel: Jag har läst Shounen-ai-fanfic (begreppet kommer från Japan) om karaktärer från amerikanska TV-serier, vilka har skrivits helt utan vinstintresse. Både Japan och USA är konsumtionssamhällen.

Ibland kostar dock kulturen mycket. Då betyder $ ändå bara "det någon vill betala för med sina egna pengar" till skillnad från "det en kommité vill betala för med folkets pengar". Kulturen i sig kostar då fortfarande lika mycket, oavsett vilket styre vi har. Så pengarna i sig är det ingen skillnad på. Däremot får jag den kultur jag själv vill ha istället för en som en kommité bestämt att jag ska ha.

Hur ska en muslimsk man kunna hindra sin kvinna från att bli en liberaliserad arbetare? Hur ska indier kunna bibehålla sina kast i ett klassamhälle? Olika kulturer har olika värderingar och olika syn på hur ett samhälle ska styras. Sverige kan inte tillgodose alla kulturers behov.

Okej, nu går du över gränsen för dumhet. Om kvinnan nu inte vill hindras från att bli en liberaliserad arbetare så har bevisligen inte den muslimske mannen och kvinnan samma kulturella värderingar. Så vilka värderingar skall tillgodoses? Den muslimske mannens eller den muslimske kvinnans?

Vad du säger är att en skall bestämma över båda. Okej, säger jag, men bara om du kan presentera någon som helst rationell anledning att välja den ene över den andre. Tills dess så är det enda rationella att låta var och en bestämma över sig själv.

Potentiella lösningar:
1. Kompromiss
2. Nationalism

Absolut! För en gångs skull så ger ditt maskinella replikschema ett korrekt svar. Nä vänta... Nu kom jag ihåg att ni nihilister menade att "kompromiss" skulle betyda någon sorts blandningsgegga av alla kulturer. (en teori som ni fortfarande inte lyckats belägga med stöd frånv erkligheten) Nåja, men om jag läser in mer hjärna i dina automatiska svar än vad som fanns när du skrev dem (det är svårt att låta bli), då kan jag faktiskt tolka det här svaret som något insiktsfullt:

Vi kompromissar fram en överliggande lösning, som ger var och en möjligheten att kompromisslöst fritt få välja och utveckla sin egen kultur. Det borde ni nihilister gilla. Riktiga nationalister här i Sverige lyssnar nämligen inte på svartmetall. Den kulturen skulle kunna förbjudas till förmån för mer nationsren musik. Är det inte bättre att ni själva får välja att utveckla er egen svartmetallskultur?

De riktiga alternativen är alltså:
1. Kompromisslöst få välja över ditt eget liv.
2. Tvingas kompromissa mellan dig själv och nationalismen.

Det senare är exakt vad som händer i nationalistiska stater. Människorna vill saker (såsom lyssna på svartmetall), men tvingas göra kompromisser för att inte anklagas vara onationalistiska och riskera åtal. Vilka svartmetallare vill du lyssna på? Några som spelar så som de själva vill, eller några som tvingas kompromissa med sina visioner och spela på ett sätt som kungen och Madeleine skulle kunnat uppskatta?

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 02 sep 2006 00:33

I. Det finns säkert kulturer kvar i konsumtionssamhällen, men kurvan låtar åt materialism och inte åt svensk kultur, i dagens Sverige. Om du behöver "bevis" för att se det, är det inte konstigt att du inte håller med mig.

II. Anledningen till att den muslimska kvinnan tvingas jobba i vårt samhälle, är (generellt sett -- undantag finns säkert) att det är för dyrt för t.ex. en familj att leva i Sverige, utan att båda jobbar. Sedan om den muslimska kvinnan väljer att bortse sin kulturs värderingar och istället vill anamma "vår", är en annan sak.

III.
De riktiga alternativen är alltså:
1. Kompromisslöst få välja över ditt eget liv.
2. Tvingas kompromissa mellan dig själv och nationalismen.

Skrattretande binärt. Nationalismen kväver inte individuell variation, vilket du verkar tro. Jag kan fortsätta lyssna på svartmetall och du kan säkert få fortsätta att lyssna på jazz -- men vårt samhälle och vår kultur, kommer att främja de traditionella bitarna, samt fortsätta bygga vidare och utveckla vår kultur. Det är mångkultur som normaliserar oss till "unika individer", till fördel för storföretag. Mångkultur lönar sig, för de som plockar hem rovan.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 02 sep 2006 02:17

näckrosblad skrev:I. Det finns säkert kulturer kvar i konsumtionssamhällen, men kurvan låtar åt materialism och inte åt svensk kultur, i dagens Sverige. Om du behöver "bevis" för att se det, är det inte konstigt att du inte håller med mig.

Nejdå, jag behöver inget bevis för att se att det ni i SNUS kallar för "svensk kultur" (=alltså svartmetall) är en rätt marginaliserad kultur i Sverige. Men jag antar att den verkliga anledningen till att du inte ens försöker belägga varför all annan kultur skulle vara "materialism" - eller motbevisa mig när jag säger att just den fria kapitalismen tillsammans med den billiga tekniken gör att det är mycket enklare att som artist sprida sin egen kultur idag än vad det någonsin varit tidigare - är för att till och med du själv inser att du bara pratar skit.

Skrattretande binärt.

Från killen som sade:
"1. Kompromiss
2. Nationalism"

Kan du skriva något utan att förlöjliga dig själv? Det var i förra inlägget du själv var så där binär, och jag citerade dig! Hur är det ens fysiskt möjligt att vara så totalt omedveten om vad man själv har skrivit? Snälla, säg att du skall donera din hjärna åt vetenskapen efter din död. Det kommer glädja kvantteoretikerna. (Hey-oh!)

Det är mångkultur som normaliserar oss till "unika individer", till fördel för storföretag. Mångkultur lönar sig, för de som plockar hem rovan.

Nej, mofo. Jag har ju redan visat att det är billigare att producera kultur idag än vad det någonsin varit tidigare. De unika individualisternas kultur (såsom din svartrock, någons progressiva trance och någon annans grime) är till skillnad från vad du säger mycket sällan utgivna på storbolagen. Det är istället små speciallabels som driver de olika facetterna av mångkulturen. Detta går igen även utanför musikindustrin: Det har exempelvis länge varit känt att de stora bokförlagen är statistiskt dåliga på att ge ut debutanter i jämförelse med de små specialförlagen. Om du skulle ha rätt i att trenden i Sverige går mot mer mångkultur så skulle den i så fall komma från de nya författarna. Men de tjänar alltså i så fall inte de stora bokförlagen lika mycket på som de små förlagen.

Så återigen har det du skriver ingen likhet med hur det faktiskt ser ut i verkligheten. Om du nu inte har några egna belägg att komma med för att styrka dina teser? Nej? Tänkte väl det.

Iustitum

replik näckrosblad

Inläggav Iustitum » 03 sep 2006 13:32

Jag är nyfiken på din generalisering av den muslimska kvinnan. har du belägg för detta påstående eller griper du det ur luften? Eller kanske din bekantskapskrets?

Kan det inte vara så att även muslimska kvinnor (och män för den delen) vill vara jämlika, och därmed accepterar de spelregler som råder i det land de kommit till?

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 04 sep 2006 22:29

Rising skrev:Nejdå, jag behöver inget bevis för att se att det ni i SNUS kallar för "svensk kultur" (=alltså svartmetall) är en rätt marginaliserad kultur i Sverige. Men jag antar att den verkliga anledningen till att du inte ens försöker belägga varför all annan kultur skulle vara "materialism" - eller motbevisa mig när jag säger att just den fria kapitalismen tillsammans med den billiga tekniken gör att det är mycket enklare att som artist sprida sin egen kultur idag än vad det någonsin varit tidigare - är för att till och med du själv inser att du bara pratar skit.

Du hänger upp dig på våra recensioner av svartmetall - rogivande. Svensk kultur är så mycket mer än Sacramentum och det bekräftas ganska väl av allt annat vi upphåller på vår sida. Vi väljer att ta fram romantisk musik som sprider hälsosamma ideal och tankegångar - oavsett om det är metal, folk- eller klassisk musik.

Jag håller med dig om spridningen av kultur, men jag pratar aldrig om kultur i begrepp om konsumtionskultur, typ popmusik, levi jeans eller feministlitteratur. Det gör du och därför tycker du om vårt nya Sverige :)

Från killen som sade:
"1. Kompromiss
2. Nationalism"

Tvingas två eller flera kulturer samsas om i samma samhälle, måste antingen en kompromiss mellan de båda ske, eller förintelsen av den ena (alternativt båda). Inte 100% binärt, men däremot 100% skrämmande.

Nej, mofo. Jag har ju redan visat att det är billigare att producera kultur idag än vad det någonsin varit tidigare. De unika individualisternas kultur (såsom din svartrock, någons progressiva trance och någon annans grime) är till skillnad från vad du säger mycket sällan utgivna på storbolagen.

Åter igen så hänger du upp dig på våra recensioner av svartmetall, för att försöka plocka hem de sista lingonen innan du framstår som ett fån. Jag har ALDRIG hävdat att banden vi recenserar ligger på storbolag, och jag har ALDRIG satt "svensk kultur = svartmetall", det var du själv.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 05 sep 2006 00:31

näckrosblad skrev:Svensk kultur är så mycket mer än Sacramentum

Pss! Egentligen är inte Sacramentum så där väldigt svenskt. Det är snarare ett exempel på mångkultur, vilket jag redan har förklarat för dig. Nå; du menar förstås något annat, nämligen:

jag pratar aldrig om kultur i begrepp om konsumtionskultur

"Aldrig"? Hmm... "Mångkultur lönar sig, för de som plockar hem rovan." Pom pom... Men jag välkomnar i vilket fall som helst denna nya inriktning.

Tvingas två eller flera kulturer samsas om i samma samhälle, måste antingen en kompromiss mellan de båda ske, eller förintelsen av den ena (alternativt båda). Inte 100% binärt, men däremot 100% skrämmande.

...och nära på 100% bullshit. Zigenarna (eller är det mer PK att skriva "romerna"?) är ett bra exempel på ett folk som fått samsas med andra kulturer i alla tider, och de har fortfarande en "egen" kultur (lika "egen" som någon annan, iaf, eftersom praktiskt taget alla kulturer idag är mångkulturer).

De fall där kulturer faktiskt övergivits i historien har det oftats handlat om (så vitt jag kan bedöma, jag tar villigt emot kritik mot den här listan):
1. Våldshandlingar mot bärare av kulturen; alltså mot riktiga människor. När de mördats och drivits på flykt i tillräcklig skala så har deras kultur också i vissa fall praktiskt taget försvunnit. Aztekerna, skulle jag vilja ta som ett exempel.
2. Folket har självmant övergivit kulturen för att anamma en annan, mer framgångsrik kultur.
Ingen vapenmakt rådde på mongolerna när de var som störst; ändå lät de sig villigt bli assimilerade av jordbrukande kulturer för att det med tiden kom att bli ett överlägset sätt att leva än det mongoliska nomadlivet på stäppen.
3. Politisk/ekonomisk/administrativ samverkan. Såsom den kristna kyrkans intåg på allvar i Sverige. Tiondet och löften om en ökad kontakt med övriga europa (som hade blivit för starkt för att plundras) måste på ett ganska naturligt sätt ha förändrat Sverige på den här tiden. Det behövdes alltså inte en massa kristna kulturbärare från söder som tvingades leva tillsammans med svenskar.

Åter igen så hänger du upp dig på våra recensioner av svartmetall

Yeah, yeah, jag samlade rätt billiga poänger där. Men... Du säger ju inget konkret, du tar bara upp dessa floskelteorier som låter käcka, men som saknar egentligt samband med verkligheten. Du styrker inget av det du skriver med belägg från verkliga livet och du låter bli allt som är påtagligt, konkret och verkligt. Så... tills du gör dig möjlig att diskutera på riktigt med; genom att redovisa källor och hänvisa till riktiga fall från verkligheten; så blir det bara så att vi står och slår varandra med retorikfiskar i varandras ansikten; du med dina floskler, jag med mitt narrande.

Återgå till "Politik och samhälle"