näckrosblad skrev:Integrera sedan dem i ett konsumeringssamhälle, som det i Amerika eller Sverige, och du får $ under epitetet "mångfald".
Har redan bevisat att du har fel, genom att peka på några kulturer som lever och frodas just genom att de med dagens teknologi är så billiga att producera och sprida. Jag vet numera att ni på SNUS inte läser vad andra skriver utan bara följer ett mekaniskt schema när ni svarar, men för andra kan jag nämna ytterligare ett exempel: Jag har läst Shounen-ai-fanfic (begreppet kommer från Japan) om karaktärer från amerikanska TV-serier, vilka har skrivits helt utan vinstintresse. Både Japan och USA är konsumtionssamhällen.
Ibland kostar dock kulturen mycket. Då betyder $ ändå bara "det
någon vill betala för med sina egna pengar" till skillnad från "det
en kommité vill betala för med folkets pengar". Kulturen i sig kostar då fortfarande lika mycket, oavsett vilket styre vi har. Så pengarna i sig är det ingen skillnad på. Däremot får jag den kultur jag själv vill ha istället för en som en kommité bestämt att jag ska ha.
Hur ska en muslimsk man kunna hindra sin kvinna från att bli en liberaliserad arbetare? Hur ska indier kunna bibehålla sina kast i ett klassamhälle? Olika kulturer har olika värderingar och olika syn på hur ett samhälle ska styras. Sverige kan inte tillgodose alla kulturers behov.
Okej, nu går du över gränsen för dumhet. Om kvinnan nu inte
vill hindras från att bli en liberaliserad arbetare så har bevisligen
inte den muslimske mannen och kvinnan samma kulturella värderingar. Så vilka värderingar skall tillgodoses? Den muslimske mannens eller den muslimske kvinnans?
Vad du säger är att
en skall bestämma över
båda. Okej, säger jag, men bara om du kan presentera någon som helst rationell
anledning att välja den ene över den andre. Tills dess så är det enda rationella att låta var och en bestämma över sig själv.
Potentiella lösningar:
1. Kompromiss
2. Nationalism
Absolut! För en gångs skull så ger ditt maskinella replikschema ett korrekt svar. Nä vänta... Nu kom jag ihåg att ni nihilister menade att "kompromiss" skulle betyda någon sorts blandningsgegga av alla kulturer. (en teori som ni fortfarande inte lyckats belägga med stöd frånv erkligheten) Nåja, men om jag läser in mer hjärna i dina automatiska svar än vad som fanns när du skrev dem (det är svårt att låta bli), då kan jag faktiskt tolka det här svaret som något insiktsfullt:
Vi kompromissar fram en överliggande lösning, som ger
var och en möjligheten att
kompromisslöst fritt få välja och utveckla
sin egen kultur. Det borde ni nihilister gilla.
Riktiga nationalister här i Sverige lyssnar nämligen
inte på svartmetall. Den kulturen skulle kunna förbjudas till förmån för mer nationsren musik. Är det inte bättre att ni själva får välja att utveckla er egen svartmetallskultur?
De riktiga alternativen är alltså:
1. Kompromisslöst få välja över ditt eget liv.
2. Tvingas kompromissa mellan dig själv och nationalismen.
Det senare är
exakt vad som händer i nationalistiska stater. Människorna vill saker (såsom lyssna på svartmetall), men tvingas göra kompromisser för att inte anklagas vara onationalistiska och riskera åtal. Vilka svartmetallare vill du lyssna på? Några som spelar så som de själva vill, eller några som tvingas kompromissa med sina visioner och spela på ett sätt som kungen och Madeleine skulle kunnat uppskatta?