AlLvEtArEn skrev:Feminism däremot är ett ställningstagande där mannen utpekas som förtryckare och kvinnan som förtryckt.
Genus är ett perspektiv/analysinstrument för att belysa skillnader mellan könen, ibland utan hänsyn till biologiskt kön. Men som med alla analysinstrument så får man det man letar efter. Att kalla detta sanning eller likställa det med jämställdhet är därför ganska ovetenskapligt i mina ögon...
Ja så länge du vill belysa begreppen Feminism och Genus ur ditt egna personliga synsätt, så visst. Många personer skulle verkligen inte hålla med din definition av feminism. Men om du vill gå runt och få andra människor att missförstå dig i.o.m. begreppsförvirring så är det helt okej för mig. Det är f.ö. vad religösa rörelser har lyckats med sen urminnes...
Problemet med begrepp som Feminism är att det, som många begrepp är mångtydigt och därför enligt mig helt värdelöst att använda i tydlig kommunikation.
suchanother skrev:Jävla bullshit.
Kvinnorna i dagens samhälle har samma möjligheter som alla andra.
Vad är problemet?
Förtryck? När Var?
Allt är bara politiskt skitsnack.
Kvinnorna i dagens samhälle? Jaha så du pratar om alla kvinnor i alla sammanhang?
Alla människor inom gruppen män har inte lika mycket makt, det är ett faktum. Olika män har olika mycket makt i olika situationer. Alla kvinnor har inte heller lika mycket makt. Problemet är att det finns kvar kulturella uppfattnignar (fördomar) om könen, som fortfarande, i dagens samhälle formar människors förväntningar, och därigenom tänkande och därigenom handlande och möjligheter.
Alla människor har inte samma möjligheter.
En människas möjligheter uppkoppmer endast när människan är medveten om att det finns möjligheter. De flesta har inga medel, ingen uppfattning hur de ska agera för att skapa möjligheter, en stor faktor är att de har förväntningar på sig från ideal i samhället, och det krävs både mod att motsätta sig gruppideal, och medvetenhet om att idealet inte är en självklarhet.
Det är fel att säga att kvinnor har samma möjligheter som män utifrån en generellt sammanhang. Det finns t.ex tendenser som t.ex. tyder på att män inte har samma möjlighter att bli ordförande i Rocks eller Feministiskt initiativ, eftersom detta inte skulle vara politiskt/idémässigt "korrekt".
Observera att jag inte kallar mig feminist e.t.c.
Sen lägger jag inga värderingar i denna debatt. Jag ser det som ett fakta att kvinnor inte har samma möjlighter i vissa (viktiga) sammanhang, precis lika naturligt som män inte har samma möjligheter i andra sammanhang. Dock är det också ett fakta att t.ex. män oftast får mer betalt för samma arbete.
Att andra försöker förneka/förkasta denna obalans i samhället, ser jag bara som en omogen psykologisk försvarsmekanism. Jag säger även inget om att samhället måste vara i någon form av absolut, perfekt, balans, men jag tror att alla skulle tjäna på att vi alla eftersträvade en bättre balans, och jag är även medveten om psykologiskt rubbade sadister/psykopater (människor som inte har tillräckligt utvecklat känsloregister och därför inte kan känna empati för andra människor eftersom de inte kan sätta sig in i deras perspektiv) inte håller med mig.
Sen vilken politik förespråkar jag förresten suchanother?