Feminism

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

PlaskPojken
Kontakt:

femenism..

Inläggav PlaskPojken » 01 sep 2005 15:07

Xargo skrev:Jag förstår inte varför man måste bli feminist? Hjälper det att fler blir feminister? på vilket sätt?...

Varför kan man inte bara vara "För jämställdhet"? Jag vill inte behöva kalla mig själv för feminist, bara för att jag är för jämställdhet.

Jag har en ytterst negativ uppfattning om feminister.

Du får väl kalla dig vad du vill. Men att du generaliserar bort en hel "-ism" bara för att DU stöt på folk som kallar sig feminister men inte beter sig som feminister tycker jag är fel.

Om jag går omkring och stryper barn för att jag tror att det är det som är att vara tex. konservatist, så tror du väl knappast att alla konservatister tycker att man ska strypa barn, eller?

Dock är det ju så att om det är någon -ism som människor jorden runt har olika uppfattningar om, så är det feminism. Och detta är ett stort problem eftersom desto mer olika uppfattningar människor har om ett begrepp desto mer missförstånd uppstår kring va det betyder och desto mer ogillande uppstår kring själva begreppet.

Så frågan är ju om det är själva begreppen som man bör ta avstånd till eller människors misstolkningar av begrepp?

//En feminist :wink:
"Shower Shorts - For the man who has nothing to hide, but still wants to..."

Medlem i Härnösandsmaffian

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Inläggav AlLvEtArEn » 01 sep 2005 19:19

Så fort jag läser om feminism och genus får jag ont i huvudet. Kan nån hjälpa mig? Är snart tvingad att hålla en kurs i genus, suck!

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 01 sep 2005 23:42

AlLvEtArEn skrev:Så fort jag läser om feminism och genus får jag ont i huvudet. Kan nån hjälpa mig? Är snart tvingad att hålla en kurs i genus, suck!

The point of Zen, therefore, is to overcome the intellect, to get rid of concepts altogether, to experience the world in a totally non-conceptual way…

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn

Inläggav AlLvEtArEn » 02 sep 2005 19:58

Tack för hjälpen PopJimmy? Vet dock inte hur den ska tolkas... lol.

Har funnit lösningen själv... Skollagen, gymnasieförordningen och läroplanen nämner varken feminism eller genus, de nämner bara jämställdhet.

Som jag förstår det innebär ett jämställdhet lika rättigheter och möjligheter, ibland påskyndat med kvotering...
Feminism däremot är ett ställningstagande där mannen utpekas som förtryckare och kvinnan som förtryckt.
Genus är ett perspektiv/analysinstrument för att belysa skillnader mellan könen, ibland utan hänsyn till biologiskt kön. Men som med alla analysinstrument så får man det man letar efter. Att kalla detta sanning eller likställa det med jämställdhet är därför ganska ovetenskapligt i mina ögon...

Jämställdhet är basen. Feminism och genus-teori är politiska ståndpunker eller analysinstrument för att analysera det hela/ta ett politiskt ställningstagande... Ett analysinstrument leder inte automatiskt till sanning men kan leda till ack så intressanta resultat. Man får se det för vad det är: politiska ståndpunkter och analysinstrument. Som sådana är de intressanta och skall belysas. Men att förväxla/likställa dem med jämställdhet är nog inte möjligt.

Vad sägs?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 02 sep 2005 20:12

Jävla bullshit.
Kvinnorna i dagens samhälle har samma möjligheter som alla andra.
Vad är problemet?
Förtryck? När Var?
Allt är bara politiskt skitsnack.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 02 sep 2005 20:36

Jämställdhet är basen. Feminism och genus-teori är politiska ståndpunker eller analysinstrument för att analysera det hela/ta ett politiskt ställningstagande

Vad? Ungefär lika klart som folkpartiet liberalism om feminismen

... Ett analysinstrument leder inte automatiskt till sanning men kan leda till ack så intressanta resultat. Man får se det för vad det är: politiska ståndpunkter och analysinstrument. Som sådana är de intressanta och skall belysas. Men att förväxla/likställa dem med jämställdhet är nog inte möjligt.

Inte mycket till analys om samhällsförhållanden!
Jag, själv invandrare, upplever iofs samma problematik men inte att svenska tjejer är i samma sits som jag?
Kan du förklara detta dilemma för mej?

Hymer

Inläggav Hymer » 03 sep 2005 10:28

AlLvEtArEn skrev:Som jag förstår det innebär ett jämställdhet lika rättigheter och möjligheter, ibland påskyndat med kvotering...
Feminism däremot är ett ställningstagande där mannen utpekas som förtryckare och kvinnan som förtryckt.
Genus är ett perspektiv/analysinstrument för att belysa skillnader mellan könen, ibland utan hänsyn till biologiskt kön.

Tack AlLvEtArEn! Det var en mycket bra sammanfattning/tolkning av begreppen, som jag antagligen själv rört ihop ibland. Hur vetenskaplig är egentligen genus-teorin? Vilka är dess grundläggande teorier? Arbetar man på "normalt" sätt med bevis/vedergällning, statistiska undersökningar etc, eller är det bara tyckande/flum? (ursäkta om detta är en "skolfråga", men det finns säkert olika ståndpunkter i den)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 03 sep 2005 10:42

Arbetar man på "normalt" sätt med bevis/vedergällning, statistiska undersökningar etc, eller är det bara tyckande/flum? (ursäkta om detta är en "skolfråga", men det finns säkert olika ståndpunkter i den)

Vedergällning?
Är detta en freudiansk felsägning eller vad?

Hymer

Inläggav Hymer » 03 sep 2005 10:50

suchanother skrev:
Arbetar man på "normalt" sätt med bevis/vedergällning, statistiska undersökningar etc, eller är det bara tyckande/flum? (ursäkta om detta är en "skolfråga", men det finns säkert olika ståndpunkter i den)

Vedergällning?
Är detta en freudiansk felsägning eller vad?

Ha ha, det måste det ha varit. Jag var nog ute efter "vederläggning" :)

Brandtii

Inläggav Brandtii » 13 okt 2005 23:30

Att säga att männen har störst makt är att överdriva.

Det är kvinnorna som har makten över barnen och barnen är framtiden :wink:

Tractatus

Inläggav Tractatus » 13 okt 2005 23:47

Det är kvinnorna som har makten över barnen och barnen är framtiden

Det ligger ta mej fan något i det påståendet!=)

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 13 okt 2005 23:56

AlLvEtArEn skrev:Feminism däremot är ett ställningstagande där mannen utpekas som förtryckare och kvinnan som förtryckt.
Genus är ett perspektiv/analysinstrument för att belysa skillnader mellan könen, ibland utan hänsyn till biologiskt kön. Men som med alla analysinstrument så får man det man letar efter. Att kalla detta sanning eller likställa det med jämställdhet är därför ganska ovetenskapligt i mina ögon...
Ja så länge du vill belysa begreppen Feminism och Genus ur ditt egna personliga synsätt, så visst. Många personer skulle verkligen inte hålla med din definition av feminism. Men om du vill gå runt och få andra människor att missförstå dig i.o.m. begreppsförvirring så är det helt okej för mig. Det är f.ö. vad religösa rörelser har lyckats med sen urminnes...

Problemet med begrepp som Feminism är att det, som många begrepp är mångtydigt och därför enligt mig helt värdelöst att använda i tydlig kommunikation.

suchanother skrev:Jävla bullshit.
Kvinnorna i dagens samhälle har samma möjligheter som alla andra.
Vad är problemet?
Förtryck? När Var?
Allt är bara politiskt skitsnack.
Kvinnorna i dagens samhälle? Jaha så du pratar om alla kvinnor i alla sammanhang?
Alla människor inom gruppen män har inte lika mycket makt, det är ett faktum. Olika män har olika mycket makt i olika situationer. Alla kvinnor har inte heller lika mycket makt. Problemet är att det finns kvar kulturella uppfattnignar (fördomar) om könen, som fortfarande, i dagens samhälle formar människors förväntningar, och därigenom tänkande och därigenom handlande och möjligheter.

Alla människor har inte samma möjligheter.
En människas möjligheter uppkoppmer endast när människan är medveten om att det finns möjligheter. De flesta har inga medel, ingen uppfattning hur de ska agera för att skapa möjligheter, en stor faktor är att de har förväntningar på sig från ideal i samhället, och det krävs både mod att motsätta sig gruppideal, och medvetenhet om att idealet inte är en självklarhet.

Det är fel att säga att kvinnor har samma möjligheter som män utifrån en generellt sammanhang. Det finns t.ex tendenser som t.ex. tyder på att män inte har samma möjlighter att bli ordförande i Rocks eller Feministiskt initiativ, eftersom detta inte skulle vara politiskt/idémässigt "korrekt".

Observera att jag inte kallar mig feminist e.t.c.
Sen lägger jag inga värderingar i denna debatt. Jag ser det som ett fakta att kvinnor inte har samma möjlighter i vissa (viktiga) sammanhang, precis lika naturligt som män inte har samma möjligheter i andra sammanhang. Dock är det också ett fakta att t.ex. män oftast får mer betalt för samma arbete.
Att andra försöker förneka/förkasta denna obalans i samhället, ser jag bara som en omogen psykologisk försvarsmekanism. Jag säger även inget om att samhället måste vara i någon form av absolut, perfekt, balans, men jag tror att alla skulle tjäna på att vi alla eftersträvade en bättre balans, och jag är även medveten om psykologiskt rubbade sadister/psykopater (människor som inte har tillräckligt utvecklat känsloregister och därför inte kan känna empati för andra människor eftersom de inte kan sätta sig in i deras perspektiv) inte håller med mig.

Sen vilken politik förespråkar jag förresten suchanother?

PlaskPojken
Kontakt:

femenism..

Inläggav PlaskPojken » 16 okt 2005 18:53

Brandtii skrev:Att säga att männen har störst makt är att överdriva.

Det är kvinnorna som har makten över barnen och barnen är framtiden :wink:

Ehh..jag hoppas verkligen att den här: :wink: var för att markera hela ditt inlägg som ett skämt... :|
"Shower Shorts - For the man who has nothing to hide, but still wants to..."

Medlem i Härnösandsmaffian

Brandtii

Inläggav Brandtii » 16 okt 2005 20:39

Nej det var det inte.

Kvinnorna har värkligen STOR makt över barnen i samhället.
Och kanse det är där det slår fel. När inte killarna kan finna nån manlig förebild ?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 16 okt 2005 22:44

Brandtii skrev:Att säga att männen har störst makt är att överdriva.

Det är kvinnorna som har makten över barnen och barnen är framtiden

...

Kvinnorna har värkligen STOR makt över barnen i samhället.
Men vad har detta med feminism att göra? Handlar inte diskussionen om individens egna möjligheter i konkurenssituationer?

Återgå till "Politik och samhälle"