Socialliberalism 2025

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Mersault

Socialliberalism 2025

Inläggav Mersault » 20 jul 2025 11:38

Jag funderar en del på socialliberalismen, och hur mycket av ideologin som lever kvar idag. Om den lever kvar alls, i vilka sammanhang?

Jag kan inte ge mig på att ge en fullständig förteckning av socialliberalismens idéer och värderingar. Men för att nämna någonting, förknippar jag ideologin med
  • Idén att den enskilda individen är den högsta auktoriteten för att bedöma kvaliteten på - och värdet av - hennes eget liv
  • Idén att en individ är fri i den utsträckning andra personer inte hindrar henne - mot hennes faktiska vilja - från att göra det hon väljer/avser att göra
  • Ett samhällskontrakt som enbart tillåter ojämlikhet när den gynnar de sämst ställda
  • En rättighetsetik som bland annat definieras av negativa/positiva rättigheter som begrepp, mänskliga rättigheter och individen som rättighetsbärare, framför kollektiva rättigheter.
  • Demokrati
  • Vetenskaplig rationalism och empirism
  • Ett starkt civilsamhälle
Idéhistoriskt tänker jag bland annat på personer som Mill, Wollstonecraft, Popper, Dewey, Dworkin och Rawls.

Jag inser att det går att diskutera ifall idéerna/värderingarna är bra eller dåliga. Det går förstås också att diskutera ifall de tillhör sann socialliberalism eller inte. Men vad jag främst undrar över är var idéerna/värderingarna lever kvar idag. Jag tycker det verkar som att de är tagna för givna av många. Kanske har de blivit mer eller mindre infogade i de flesta av riksdagspartiernas idéprogram.

Eller finns det anhängare av en renodlad socialliberalism någonstans?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Socialliberalism 2025

Inläggav Anders » 20 jul 2025 12:11

Lite väl mycket Rawls, annars tror jag de flesta svenskar med föräldrar som var knegare här i landet skriver under. Lön efter förtjänst har gått hem i alla stugor jag frekventerat tills jag hamnade i det akademiska Uppsala.

Det här privatiserandet, jo många vill låta sina ungar slippa bråkiga skolor, skriver 100% under som boxboll i en sådan och mina ungar slapp, men annars är nog de flesta tveksamma. Det här nyliberala kommer från få med starka röster.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Mersault

Inläggav Mersault » 20 jul 2025 12:25

Anders skrev:Lite väl mycket Rawls, annars tror jag de flesta svenskar med föräldrar som var knegare här i landet skriver under.

Ja, jag har fått samma intryck. Ändå nämns sällan socialliberalism specifikt. Kanske har den länge representerats av socialdemokratin.

Anders skrev:Lön efter förtjänst har gått hem i alla stugor jag frekventerat tills jag hamnade i det akademiska Uppsala.

Vad hände i Uppsala då? :D

Anders skrev:Det här privatiserandet, jo många vill låta sina ungar slippa bråkiga skolor, skriver 100% under som boxboll i en sådan och mina ungar slapp, men annars är nog de flesta tveksamma. Det här nyliberala kommer från få med starka röster.

Ännu ett av mina anekdotiska iakttaganden är att människor i allmänhet likställer marknadsliberalism och socialliberalism. De verkar inte känna till skillnaderna.

Anne

Inläggav Anne » 20 jul 2025 12:47

Välkommen om du är ny här! Jag ser inte riktigt att människorna, inte än iallafall, kan få göra vad de vill. Tyvärr. Jag kan inte skriva under på det. Jag menar t ex pedofiler som vill se blod och njuter av att se barnets smärta, gråtande och rädd.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 jul 2025 13:52

För oss som vuxit upp i och lever i ett samhälle präglat av Socialliberalism är det en självklarhet att se individen som samhället minsta byggsten, men i klanssamhället är klanen/ familjen/släkten den .insta byggstenen och individerna får sitt värde som medlemmar i klanen/familjen/ släkten och är utbytbara. Det viktiga är att klanen består och att dessa heder och anseende bevaras.

Självklart blir det krockar när klansamhället möter det socialliberala samhället, som när invandrare med klantänkande möter och skall integreras i t.ex. det socialliberala Sverige. Två icke-kompatibla sätt att se på och organisera ett samhälle eller stat... Eller?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 jul 2025 14:06

Anne skrev:Välkommen om du är ny här! Jag ser inte riktigt att människorna, inte än iallafall, kan få göra vad de vill. Tyvärr. Jag kan inte skriva under på det. Jag menar t ex pedofiler som vill se blod och njuter av att se barnets smärta, gråtande och rädd.

Man har frihet att leva sitt liv som man vill, så länge man inte begränsar andras frihet och så länge ens sätt att leva inte går ut över andras liv och hälsa.
Algotezza aka Algotezza

Anne

Inläggav Anne » 20 jul 2025 14:31

Lite lagar behövs. (Funderar allvarligt på att sluta röka.)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 jul 2025 14:59

Anne skrev:Lite lagar behövs. (Funderar allvarligt på att sluta röka.)

Frihet behöver ramar för att upplevas och få kvalitet. Gränslöshet är inte frihet. Kravlöshet är inte frihet.
Algotezza aka Algotezza

Mersault

Inläggav Mersault » 20 jul 2025 15:12

Anne skrev:Välkommen om du är ny här!

Tack!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 jul 2025 15:19

Mersault skrev:
Anne skrev:Välkommen om du är ny här!

Tack!

Välkommen hit, Mersault! Gillar du Camus?
Algotezza aka Algotezza

Mersault

Inläggav Mersault » 20 jul 2025 15:27

Tack! Skarpsynt!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 23 jul 2025 16:32

Mersault skrev:
Anders skrev:Lite väl mycket Rawls, annars tror jag de flesta svenskar med föräldrar som var knegare här i landet skriver under.

Ja, jag har fått samma intryck. Ändå nämns sällan socialliberalism specifikt. Kanske har den länge representerats av socialdemokratin.

Anders skrev:Lön efter förtjänst har gått hem i alla stugor jag frekventerat tills jag hamnade i det akademiska Uppsala.

Vad hände i Uppsala då? :D

Anders skrev:Det här privatiserandet, jo många vill låta sina ungar slippa bråkiga skolor, skriver 100% under som boxboll i en sådan och mina ungar slapp, men annars är nog de flesta tveksamma. Det här nyliberala kommer från få med starka röster.

Ännu ett av mina anekdotiska iakttaganden är att människor i allmänhet likställer marknadsliberalism och socialliberalism. De verkar inte känna till skillnaderna.

I Uppsala, det akademiska, räcker det inte att knega
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Återgå till "Politik och samhälle"