Jag kan inte ge mig på att ge en fullständig förteckning av socialliberalismens idéer och värderingar. Men för att nämna någonting, förknippar jag ideologin med
- Idén att den enskilda individen är den högsta auktoriteten för att bedöma kvaliteten på - och värdet av - hennes eget liv
- Idén att en individ är fri i den utsträckning andra personer inte hindrar henne - mot hennes faktiska vilja - från att göra det hon väljer/avser att göra
- Ett samhällskontrakt som enbart tillåter ojämlikhet när den gynnar de sämst ställda
- En rättighetsetik som bland annat definieras av negativa/positiva rättigheter som begrepp, mänskliga rättigheter och individen som rättighetsbärare, framför kollektiva rättigheter.
- Demokrati
- Vetenskaplig rationalism och empirism
- Ett starkt civilsamhälle
Jag inser att det går att diskutera ifall idéerna/värderingarna är bra eller dåliga. Det går förstås också att diskutera ifall de tillhör sann socialliberalism eller inte. Men vad jag främst undrar över är var idéerna/värderingarna lever kvar idag. Jag tycker det verkar som att de är tagna för givna av många. Kanske har de blivit mer eller mindre infogade i de flesta av riksdagspartiernas idéprogram.
Eller finns det anhängare av en renodlad socialliberalism någonstans?