NT85 skrev:MrTambourineMan skrev:Vad då "tolkningsfråga"? Klart man kan tolka allt på olika vis, så även tankarna som far runt i ditt huvud, men vad menar du exakt? Det är en klart och tydligt ställd fråga?
Vad jag menade var att det är ens egna subjektiva uppfattning huruvida det är en skillnad på att se en person i på film eller "på riktigt". Här kan man ju även spekulera vidare i kring huruvida vår kollektiva uppfattning om samhället verkligen är rättvisande; i verklighetssynpunkt. I vilket fall ville jag påvisa att den som vill kan tyda ut dessa om det är samma sak att se en person på film och bli kär eller att bli kär i verkligheten. Först som sist är det en tolkningsfråga.
Ok. Vad är din subjektiva uppfattning i frågan?
NT85 skrev:MrTambourineMan skrev:Subjektiv åsikt utan stöd i något objektivt vedertaget. Jag kan berätta, iaf vad gäller råtthanar, att deras sexuella beteende och "relationer" skiljer sig avsevärt från honornas.
Okej, det låter bra då sätter vi lekamedtecken mellan rått hanar och människor av manligt kön! Om vi vill disskutera djupare här kan vi slå våra okloka huvuden ihop och försöka ta reda på vad mänskligt medvetande är och vad som är en råtthanensmedvetande. Detta för att sedan ifrågasätta axiom som "instinkter" etc.
Jag har inte satt likhetstecken mellan råttor och människor, men vid den andra motpolen har vi någon form av idealiserande humanist som har en idealbild av den mänskliga naturen dock utan att kunna bekräfta den.