Okunnig skrev:Nej, en våg är inte en matematisk cirkel, då en våg är byggd av vatten, vilket i sin tur är byggd av H2O molekyler, och därmed har en minsta storlek. En våg är då mer en mängd trappsteg, vars inbördes avstånd förändras enligt ett cykliskt beteende. Man kan då lockas att tro att då vatten har ett "cykliskt" beteende så finns det därmed oändligt små "steg" i vågens rörelse. Men då även tid, enligt vetenskapen, har en minsta möjliga beståndsdel, innebär det åter igen att en våg inte rör sig följsamt, utan på kvantnivå rör sig ryckigt, ett steg i taget. Därmed kan inte ens tanken om "oändlig litet" stödjas.
Intressant det där med att den rör sig ryckigt, och spontant kändes det logiskt.
Detta fungerar enbart om plancks längd är den absolut minsta enheten.
Jag gjorde en snabb jämförelse med elström, en elektron i lägsta tidsintervallen enligt planck ger en hackig ökning av energi flödet för var elektron vi lägger på.
Jag ska ta en fundering runt detta och återkomma, tror jag har ngt på lut i form av samverkande/påverkande influerar varandra och som kan ge en mer analogt flöde än digitalt/binärt flöde.
"jag kan lika gärna säga att inget subjektivt existerar i universum,
allt är ett resultat och manifestation av det som sker. dvs allt är verkligt."
Tja, det beror på vad du definierar som "verkligt". Om du anser att idéer är verkliga ( de byggs trots allt upp av verkliga elektroner i hjärnans verkliga neuroner ) så är allt som är mänskligt möjligt att fantisera om, verkligt, men inte på ett metafysiskt plan dock.
Om du dock menar "verkligt" som om att det är oberoende av observationer eller insikt, så är inte allt möjligt. Tex är det inte möjligt att gravitationseffekten ej existerar, Tja, såvida vi inte lever i en Matrix värld såklart...
Det var precis det jag menade, Verkligt och kan inte ens subjektivt behandlas.
Vi kan inte avgöra vad som är verkligt, saker sker och och allt är ett flöde av energi,
Det jag skriver nu kanske bara är ett resultat av dessa flöden, ingen fri vilja existerar.
inte ens medvetandet, bara energier.. (ps, det är bara en hypotes för att hitta andra svar, tror inte själv 100% det, men är en liten motvikt till solipsism)
"pi är precis lika verkligt som gravitations konstantennen."
Jag håller helt med dig, men kom ihåg, gravitations konstanten är också en mental uppfinning. Gravitationen i sig själv existerar säkert, men det är vår MÄTNING av den som är subjektiv. Vi har valt en mätskala, och utifrån den mätt gravitationen på vår jord, och andra himlakroppar. Men allt hänger på att vi har valt den rätta mätskalan, och några sådana antaganden är helt ogrundade.
En massa decimaler bevisar inget mer än att vi har valt ett onaturligt sätt att definiera 1, 2, 3, 4, osv osv
även om jag inte finns kommer planeter och galaxer att snurra,
djur som människor kan räkna, matematiken är en naturlig del och med det en del av naturen,
mönster och beroenden existerar utan oss, information existerar utan oss..
visst är matematiken en konstruktion, men jag tror den är mer än så,
pratade med en person tidigare, och han var 100% säker på att gud fanns i matematiken och att den skulle med tiden visa hans existens. Jag log lite åt han då, men med tiden så har mitt sinne börjat inse att matematik egentligen bara har med naturen att göra, den är en naturlig bit.. kanske tom gud kan beskrivas i en formel.
lika verklig som stenen utanför är nog matematiken verklig.
Det ger sig om ett par år.
hitta detta citat om matematiska konstanter, gillade orden.
"
... De behåller ovillkorligen sin mening för alltid och för alla civilisationer, även utomjordiska och icke mänskliga, och kan därför betecknas som 'naturliga enheter'... "