Stefan skrev:Det viktiga med ditt resonemang är att orsaker och verkan är något som finns vid någon tid och någon plats.
De hör till rumtiden, dvs. minst en av rummet och tiden. Kausala förlopp har alltid en placering längs en tidsaxel. Om de är konkreta (glaset föll från bordet) så har de även en bestämd plats. Händelser kan ju definieras godtyckligt - min barndom kan t.ex. vara en händelse även om vi normalt ser händelser som något mycket kortare. Å andra sidan refererar vi ofta till händelser som var mycket utdragna t.ex. "romarriket föll".
Stefan skrev:Men också för att en väldig massa saker inte fanns till.
Visst. Man kan ange vilka orsaker som helst. T.ex. att barnet inte dött tidigare, att bilförarens morföräldrar dansade en sommar osv. En huvudfråga inom juridiken är ofta att utreda när det föreligger ett kausalt samband och när detta helt enkelt är för långsökt. Man kan knappast skuldbelägga en vägarbetare för att han inte var tillräckligt förutseende och grävde upp vägen vid platsen för olyckan. Även om han borde gjort det inom ramen för sitt arbete har hans försummelse av plikter inget att göra (juridiskt) med bilolyckan. Vägarbetet skulle lika gärna kunnat "förorsaka" (dvs. till viss del) en annan olycka.
Men dessutom, finns den i tiden och rummet?
Absolut. Om väggen skulle uppstått efter tiden för olyckan eller i Afrika skulle den vara helt ointressant. Det finns trots allt många väggar här i världen som är helt irrelevanta för detta exempel. Men det är naturligtvis en hypotetisk vägg vi diskuterar. Man kunde lika gärna säga att det skedde för att Gud inte ingrep.
Stefan skrev:(Att han inte bromsade kan inte heller vara något som skedde vid en tidpunkt, utan över ett intervall).
Visst, det köper jag gärna. Att han inte bromsade i torsdags eller när han var i Afrika är t.ex. irrelevant.
Stefan skrev:Många filosofer har velat säga att det FINNS objekt som inte finns i rummet och tiden, abstrakta objekt som t ex sanningsvärden, propositioner, naturlagar, tal, etc. Men det finns starka motståndare till dem; nominalisterna.
Jag är inte helt klar över vad jag själv tycker där. Men jag tror på att det finns en artskillnad där man kan säga att vissa saker existerar och andra "insisterar" eller något sådant. Jag får fortsätta på Vad finns det-tråden när jag kommer på vad jag tycker.
rocky skrev:Om du känner att jag inte bemöter dina inlägg så snälla skriv inte någonting riktad till mig då....jag och hovnarr har haft en mycket lärorik disskussion(så känner jag iallafall). Det finns säkert andra som kan få ut någonting av mina inlägg förutom dig.
Visst har jag haft behållning av dina inlägg, rocky. Däremot tyckte jag att ditt näst sista inlägg där du till exempel skriver:
rocky skrev:Men vad blir "genuint altruistiskt beteende" med guds frånvaro. Vad blir moralen med guds frånvaro...varför inser vi inte att detta tankesätt öppnar dörren för konflikter...med guds frånvaro kommer alla att stifta sina egna lagar och bekämpa andras lagar.
var svårt att fortsätta diskutera kring. Du tror att moralen faller med guds frånvaro och jag gör inte det. Jag tror snarare som Stefan (om jag tolkar honom rätt) att om man plockar bort gud kommer man ett steg närmare en "ren" moral. Så just på den punkten kommer vi nog inte längre. Med andra ord: jag har tröttnat på just den diskussionen.
Vissa på detta forum skriver tydligare och klarare än andra. Vissa har också högre eller lägre krav på hur andra bör skriva. Det är i sin ordning alltsammans, så länge det håller sig inom riktlinjerna som återfinns under "Regler och FAQ". Om man inte gör sig förstådd är det både skribentens och läsarnas problem.
§