Hej,
Mycket intressanta trådar man hittar här.
Har en del ämnen att ta upp.
Jag har varit trogen kristen sen barnsben, trott på bibelns budskap...
Nu har jag kommit över en trilogi med böcker som heter "Samtal med gud", och det är en amerikans man som påstår att han har haft samtal med Gud och Gud pratar i böckerna och förklarar hur allting ligger till.
Och Gud säger att mycket i bibeln är FEL, bla finns det inget helvete, ingen djävul, inga lagar, bla bla. Människorna har skapat allt detta själva.
Det finns bara godhet, och alla kommer till himlen.
Hela bigbang processen förklaras som en gudomlig celldelning och eftersom allt är gott från början så kan inte ondska finnas i detta universum för då innebär ju det att gud i sin form innan celldelningen var elak...
Iaf, nu är jag väldigt kluven vad jag ska tro på.
Är bibeln helt och hållet tolkad av människor och skriven under väldigt lång tid så kan man ju bara tänka på hur "viskleken" fungerar.
(Alltså den leken där man viskar en mening till nästa och den till nästa bla bla bla och sista personens mening skiljer sig markant med orginalets)
Dessa böcker har fått miljoner med anhängare, jag undrar om alla är lika kluvna som mig vad gäller bibelns riktighet vs trilogins äkthet.
En annan sak,
När vi dör och uppgår i "alltet", det gudomliga, himmelriket, vad minns vi då av detta livet vi lever idag? Kommer vi att minnas vänner, familj etc?
Eller vad händer?
Disskutera gärna så jag får lite fler infallsvinklar och inte bara står och stampar på samma ställe.
So long, and thanks for all the fishes.
funderingar om livet efter detta.
Moderator: Moderatorgruppen
-
ProspectPark
- Kontakt:
funderingar om livet efter detta.
/Prospect Park --- An amazing park -- BBS died by thunder a decade ago.
Jag vet inte, men jag kan inte komma ifrån en slags förväntning, som kanske händer då man dör och kommer till efterlivet - tänk att bara få andas ut och alla runtikring en strömmar ut kärlek till en, och alla man känner och har saknat står där och ler åt en, och man känner att man kan äntligen slappna av och det är omöjligt att inte förnimma kärleken. Allt är ljust, alla byggnader, kropparna är lätta, man kan andas men behöver inte men många gör det för att det är så skönt.
-
Katana
-
Katana
-
Katana
-
Katana
Återgå till "Religion och andlighet"