Konstnärligt/Andligt Kollektiv/Träffpunkter

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Konstnärligt/Andligt Kollektiv/Träffpunkter

Inläggav PopJimmy » 19 sep 2005 11:13

Jag har haft funderingar på att starta eller slå följe i ett kollektiv/sällskap alternativt börja organisera möten, skapa ett forum med syfte att öppna upp nya perspektiv, infallsvinklar på hur jag och andra kan skapa mening i tillvaron och utbyta kunskap/erfarenheter. Eller att helt enkelt att Idrotta, och då syftar jag på grundbeydelsen av ordet Idrott d.v.s. ungefär "att söka tillsammans".

Jag undrar bara hur man ska gå tillväga egentligen? Är det någon som har något bra tips?

Medlemmarna skulle hitta nya former för att skapa mening i tillvaron, alltså inte självklart acceptera de levnadsformer och levnadsstilar som finns i samhället. Tänk Beatniks eller Situationisterna möter västerländsk/österländsk mysticism, eller annat filosofiskt/konstnärligt/andligt sällskap/kollektiv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Beatniks
http://www.geocities.com/kinkig/IJOmSI.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Mysticism

Om situationisterna skrev:Med tiden föll de renodlade konstnärerna bort från verksamheten - ett typexempel är den i Sverige verksamme och inte helt okände Jørgen Nash - och situationisterna kom allt tydligare att utveckla en teori om världen som ett organiserande av föreställningar (i såväl praktisk som bildlig bemärkelse), något man gav beteckningen "skådespel" ("spectacle"), ett världsomfattande system som utmärks av att den stora massan av människor med eller mot sin vilja är dömda till att passivt betrakta den ordning som de härskande minoriteterna organiserar. Skådespelet genomsyrar allt. Inte bara uppenbara företeelser som media och reklam, utan det tränger också in i och förvanskar så gott som allt mänskligt handlande. Här är "representationen" en av skådespelets mest verkningsfulla metoder - inte bara möjligheten att realisera politiska idéer är idag fjärmad från oss genom inrättandet av representanter, utan även våra innersta önskningar och begär (den moderna filmen är till exempel ett av den sorgliga konsthistoriens sorgligaste kapitel). I ett sådant system reduceras människan till varukonsument - ja, i vissa stycken själv till vara (allt under det att varan antar mänskliga drag, exempelvis det fasansfulla utnämnadet av döda ting till "livskamrater", skor, bilar, plattänger eller vad det nu vara kan) - och har inte annat val än att själv bidra till produktionen av dessa varor och denna varukonsumtion som alienerad. Hon tvingas frånhända sig det verkliga livet för möjligheten att alls överleva. "Will I live tomorrow, I just can say, but I now for sure: I'm not living today", sjöng Jimi Hendrix. Situationisterna visste vad han menade.

Jag är egentligen inte intresserad av att gå på någon konsthögskola e.t.c. utan snarare starta upp något helt själv. Jag personligen är intresserad av musik, skrivande, filosoferande, filmande, dataspelsurtveckling, religon, spel, ja allt kreativt man kan tänka sig.

Denna idé är som sagt väldigt vag. Men jag bara undrar om det är någon person som har erfarehneter av att vara deltagande och hänga på filosofiska/konstnärliga/andliga hangouts i sverige eller utomlands.

Hur ska man gå tillväga för att starta upp något? Måste jag ha en konkret vision kanske? Hur hittar jag egentligen andra människor som är som jag, d.v.s. frustrerade öven samhällets ytliga kulturer/subkultuer och samtidigt tillräckligt öppna för att starta något helt nytt?

Jag vet inte om jag får fram det jag vill säga, men jag antar att jag vill försöka hitta människor som är lika desperata och samtidigt öppna som jag själv, d.v.s. villga att kasta bort allt skräp i garderoben. rensa bland det omedbetna och istället exprimentera fram nya sätt att leva på.....

Även fast detta låter som en vag idé så är jag är helt seriös, och problemet som jag ser det är att det är svårt att hitta lika seriösa och desperata människor. att vara tillräckligt modig att kasta bort tidigare former, och genom att våga vara extrem öppnen mot sig själv och samtidigt vara väldigt seriösa inför livet.

Jag är helt enkelt trött på att vara född på fel plats vid fel tillfälle och villl istället börja göra något min tillvaro.

(jag ursäktar för rörigheten i inlägget)

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

En till!

Inläggav hovnarr » 19 sep 2005 11:48

PopJimmy! Jag blir så glad när jag läser vad du skriver. Härligt!

OK, låt oss idrotta. Om du känner dig osäker på i vilket kontext du vill förverkliga dina idéer, varför inte prova på lite olika former? Testa på olika verksamheter, från samtal på café till religiösa riter. Lär dig om ledarskap genom att bli ledd. Formen klarnar nog så småningom. Det är ju inte den som är det viktiga - både datorspel, musik och religion kan vara vägen till frälsning - men det ska ju passa dig också.

PopJimmy skrev:Hur ska man gå tillväga för att starta upp något? Måste jag ha en konkret vision kanske? Hur hittar jag egentligen andra människor som är som jag, d.v.s. frustrerade öven samhällets ytliga kulturer/subkultuer och samtidigt tillräckligt öppna för att starta något helt nytt?

Vad kan jag säga - be, det funkar! Alltså, inte någon religiös läpparnas bekännelse utan din innerliga önskan är tillräcklig. För ett halvår sedan beklagade jag mig över att jag inte kände några andligt mogna män och två månader senare kände jag fyra. Fem med dig. Jag förstår inte riktigt hur det gick till. Varför inte börja med mig? Jag är här. Jag är frustrerad, öppen och modig. Och seriös.

Ska vi inte träffas en vacker, eller kanske en hemsk, dag? Har du nära till Stockholm? PM:ar dig.

-narr-

Varney

Inläggav Varney » 19 sep 2005 16:37

vadå MÄN?? :evil:

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 19 sep 2005 22:30

PopJimmy, du behöver läsa en eller två böcker om nätverkande. :)

Först och främst är ju detta forum en plattform för nätverkande, och det finns ju fler. Fast du kanske är ute efter tightare sammanslutning, typ daglig fysisk kontakt?! (eller förresten, ändra fysisk till irl) :wink:

Jag tror att ett viktigt steg är att formulera något tydligt. Vad vill du? Och varför?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 19 sep 2005 22:44

Såså, Varney. Varför tror du jag önskade mig det? Jo därför att jag redan kände en rad andligt mogna KVINNOR. Men inga män. Det var tråkigt tyckte jag, och se det ändrades. Så nu känner jag både andligt mogna kvinnor och män. (Fick förresten några fler kvinnor också som extra bonus!).

-narr-

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 20 sep 2005 10:26

Fication skrev:PopJimmy, du behöver läsa en eller två böcker om nätverkande. :)

Först och främst är ju detta forum en plattform för nätverkande, och det finns ju fler. Fast du kanske är ute efter tightare sammanslutning, typ daglig fysisk kontakt?! (eller förresten, ändra fysisk till irl) :wink:
Så har du några bra boktips om nätverkande?

Jag tror att ett viktigt steg är att formulera något tydligt. Vad vill du? Och varför?
Det handlar främst om att jag känner mig isolerad från min kultur. När jag tittar mig omkring ser jag bara ytlighet. Det jag egengligen försöker är att hitta ett tillfredställande sätt att relatera till världen. Jag är medveten om människors omedvetna prägling/fördomar/biases och ser stupiditeten i det hela vilket gör att jag känner mig frustrerad, isolerad och annorlunda. Jag bygger upp en frustration eftersom jag inte känner att jag kan vara autentisk mot migsjälv, utan måste spela med i det sociala spelet.

Jag vill skapa min egen mening i kaoset/förvirringen i våran kultur.

"Personlig utveckling" eller snarare "Personligt uttryckande" i brist på bättre ord. Att hitta och leva med sitt autentiska jag. Att få kontakt med människor som man tillsammans kan kasta av sina masker med. Att vara naken för sanningen med andra, oavsett om den är skön eller ful. Människor i dagens samhälle tar på sig olika masker/roller/funktioner i olika situationer, som de förväntas att spela med. Jag vill inte spela med i skådespelet eftersom jag har tilldelats en så obetydlig roll, samhället behöver få höra vad jag har att säga eftersom jag har ett djupt och medvetet budskap. Jag vill hellre hitta en mer lämpad roll, eller vara med och starta upp en egen uppsättning tillsammans med andra.

Att få uttrycka saker vilket gör att jag får frigöra sina inre spänningar så att jag kan dö från min identitet, alltså mina fixeringar kring idéer och saker. Jag vill få uttrycka frustrationen och gå gensvar från medvetna människor. Efter det börja om som en ny och hel människa och möta spontaniteten i livet, med nya utmaningar. Att leva ett liv där jag totalt accepterar det intuitiva och spontana inom mig (och då pratar jag inte om rena primala impulser utan att kunna förfina dessa impulser och kanalisera dessa genom olika mera sofistikerade aktiviteter, skapa kultur för naturen helt enkelt)

Jag tror att styra upp möten och bara prata om saker, mönster i samhället, personlig frustration e.t.c. är ett första steg.

För att saker ska kunna gå vidare och bli mera seriöst, (om någon vill det) tror jag ett antal olika faktorer måste uppfyllas: "Personkemin" måste fungera, Människor måste vara tillräckligt seriösa, Former för hur personlig (och eventuell gemensam) ekonomi ska lösas måste finnas e.t.c. Sen är timingen viktig också, människor måste känna att det inte är andra saker om måste prioriteras före. Det kan alltid dyka upp "bättre" alternativ/projekt som människor prioriterar före ett sånt här projekt.

Anledningen att jag vill göra detta är helt enkelt för att jag känner att jag skulle kunna leva mer, utvecklas mer, uttrycka mer, frigöra spänningar, forma min tid och mitt rum mer än jag gör just nu.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 20 sep 2005 11:28

Jag var nyligen på en föreläsning med Nina Jansdotter, coach känd från tex aftonbladet, som handlade just om nätverkande med inriktning mot karriär och skaffa jobb. Hennes boktips var:

Idébok för nätverkare / Lucia M Forsberg
Odla dina kontakter! : utveckla ditt kontaktnät för att skaffa nya kunder, nytt jobb eller nya vänner / av Anders Kinding
Nätverksguiden : att skapa relationer i privat- och yrkesliv / Johny Alm

Fast jag tror att det finns mycket användbara saker på nätet, tex rekryteringssiter, typ stepstone och monster, och div tidningar.

I vilket fall var Ninas devis Givers Gain, vilket innebär att man inte ska tänka kortsiktigt "Whats in it for me" utan att hjälpa alla, även potentiella konkurrenter. Och att sticka ut hakan och synas, marknadsföra sig istället för att sitta hemma och trycka på sina idéer. Fast man får nog anpassa det till ämnet och ändamålet.

Jag tror att receptet här helt enkelt att synas och visa sig välvillig till de som tar kontakt. Men också att ta kontakt med sådana som man tycker har något bra att säga och göra, folk är oftast väldigt hjälpsamma om man frågar snällt. Det är bra att känna många, man får reda på mycket då.

PopJimmy, jag är gärna med. Och jag är ganska övertygad om att vi snart blir fler. :)

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 20 sep 2005 11:57

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 28 sep 2005 01:32

Ledsen att jag inte skrivit något här på ett tag.

Men vad ska vi göra egentligen? Förslag?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 28 sep 2005 10:55

Bra att du kommer igen, jag tänkte på det häromdan. Jag föreslår att vi ses på ett café eller annan allmän plats där man kan samtala till att börja med. Helst i eller nära Stockholm.

-narr-

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 28 sep 2005 15:42

Får jag vara med? Jag kommer till Stockholm nästa helg och kan kanske klämma in en fika då.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 28 sep 2005 17:04

När du säger nästa helg menar du då 30e-2a eller 7e-9e?

Jag kan nog antagligen komma upp till Stockholm på vilkensom. Vad ska vi göra? Bara fika? Jag är rätt inne på workshops, men ja idéerna växer nog fram rent spontat under en fika också.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 28 sep 2005 20:09

Inte den här, utan nästa! (7:e - 9:e) Jag är en jätteviktig människa, så kan nog inte avvara jättemycket tid men, som sagt, en fika hade varit trevligt. :)

Kul med uttryck som inte är helt definerade. Tex om jag säger "På onsdag", menar jag då om en vecka eller idag?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 28 sep 2005 20:20

Jag kan också avvara en helg. Men då jag kommer från götet så laddar jag upp med 2 Kosken och 3 flak starkt.
Vi kommer säkert till nåt samförstånd, typ blåvitt rules eller så.

Allvarligt talat, ni slipper mej. Men jag tycker erat initiativ är gott och intressant. Allt som är utanför gängse ramar bådar gott tycker jag. Lycka till!

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 01 okt 2005 14:58

Detta låter mycket intressant. Några från forumet har ju redan träffats ett antal gånger men det kan förstås vara givande att testa nya former och platser, Uppsala exempelvis.

Vad är en workshop förresten? Jag har aldrig varit på någon. Hur skulle en workshop i dessa syften kunna se ut?

Vänligen
Camilla

Återgå till "Mötesplatsen"