Jag undrar bara hur man ska gå tillväga egentligen? Är det någon som har något bra tips?
Medlemmarna skulle hitta nya former för att skapa mening i tillvaron, alltså inte självklart acceptera de levnadsformer och levnadsstilar som finns i samhället. Tänk Beatniks eller Situationisterna möter västerländsk/österländsk mysticism, eller annat filosofiskt/konstnärligt/andligt sällskap/kollektiv.
http://en.wikipedia.org/wiki/Beatniks
http://www.geocities.com/kinkig/IJOmSI.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Mysticism
Om situationisterna skrev:Med tiden föll de renodlade konstnärerna bort från verksamheten - ett typexempel är den i Sverige verksamme och inte helt okände Jørgen Nash - och situationisterna kom allt tydligare att utveckla en teori om världen som ett organiserande av föreställningar (i såväl praktisk som bildlig bemärkelse), något man gav beteckningen "skådespel" ("spectacle"), ett världsomfattande system som utmärks av att den stora massan av människor med eller mot sin vilja är dömda till att passivt betrakta den ordning som de härskande minoriteterna organiserar. Skådespelet genomsyrar allt. Inte bara uppenbara företeelser som media och reklam, utan det tränger också in i och förvanskar så gott som allt mänskligt handlande. Här är "representationen" en av skådespelets mest verkningsfulla metoder - inte bara möjligheten att realisera politiska idéer är idag fjärmad från oss genom inrättandet av representanter, utan även våra innersta önskningar och begär (den moderna filmen är till exempel ett av den sorgliga konsthistoriens sorgligaste kapitel). I ett sådant system reduceras människan till varukonsument - ja, i vissa stycken själv till vara (allt under det att varan antar mänskliga drag, exempelvis det fasansfulla utnämnadet av döda ting till "livskamrater", skor, bilar, plattänger eller vad det nu vara kan) - och har inte annat val än att själv bidra till produktionen av dessa varor och denna varukonsumtion som alienerad. Hon tvingas frånhända sig det verkliga livet för möjligheten att alls överleva. "Will I live tomorrow, I just can say, but I now for sure: I'm not living today", sjöng Jimi Hendrix. Situationisterna visste vad han menade.
Jag är egentligen inte intresserad av att gå på någon konsthögskola e.t.c. utan snarare starta upp något helt själv. Jag personligen är intresserad av musik, skrivande, filosoferande, filmande, dataspelsurtveckling, religon, spel, ja allt kreativt man kan tänka sig.
Denna idé är som sagt väldigt vag. Men jag bara undrar om det är någon person som har erfarehneter av att vara deltagande och hänga på filosofiska/konstnärliga/andliga hangouts i sverige eller utomlands.
Hur ska man gå tillväga för att starta upp något? Måste jag ha en konkret vision kanske? Hur hittar jag egentligen andra människor som är som jag, d.v.s. frustrerade öven samhällets ytliga kulturer/subkultuer och samtidigt tillräckligt öppna för att starta något helt nytt?
Jag vet inte om jag får fram det jag vill säga, men jag antar att jag vill försöka hitta människor som är lika desperata och samtidigt öppna som jag själv, d.v.s. villga att kasta bort allt skräp i garderoben. rensa bland det omedbetna och istället exprimentera fram nya sätt att leva på.....
Även fast detta låter som en vag idé så är jag är helt seriös, och problemet som jag ser det är att det är svårt att hitta lika seriösa och desperata människor. att vara tillräckligt modig att kasta bort tidigare former, och genom att våga vara extrem öppnen mot sig själv och samtidigt vara väldigt seriösa inför livet.
Jag är helt enkelt trött på att vara född på fel plats vid fel tillfälle och villl istället börja göra något min tillvaro.
(jag ursäktar för rörigheten i inlägget)