Nya designen

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd

Re: Re: Nya designen

Inläggav Marko » 18 aug 2012 22:18

Johan Ågren skrev:
Marko skrev:Johan,
En rak och ärlig fråga.
Läser du det som skickas i PM ?

Japp, fast det händer att jag läser och glömmer att följa upp, särskilt om det är sent efter några glas vin. Ska kolla. :)

Eller menar du att jag går in i databasen och kollar andras PM?

Jag menar att om du läser andras inlägg som skickas i PM, det finns inget olagligt att läsa forummedlemmars privata meddelanden, bara moraliska.

Det finns tex inget krav att hålla robotar utanför pm, det finns inga lagstiftning om det.
Tex får en företagsledare läsa pm, vilket dom nästan alltid gör.

vad är din egen policy ? (intressant ur perspektiv juridik/moral)

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Re: Re: Nya designen

Inläggav Johan Ågren » 18 aug 2012 23:29

Marko skrev:
Johan Ågren skrev:
Marko skrev:Johan,
En rak och ärlig fråga.
Läser du det som skickas i PM ?

Japp, fast det händer att jag läser och glömmer att följa upp, särskilt om det är sent efter några glas vin. Ska kolla. :)

Eller menar du att jag går in i databasen och kollar andras PM?

Jag menar att om du läser andras inlägg som skickas i PM, det finns inget olagligt att läsa forummedlemmars privata meddelanden, bara moraliska.

Det finns tex inget krav att hålla robotar utanför pm, det finns inga lagstiftning om det.
Tex får en företagsledare läsa pm, vilket dom nästan alltid gör.

vad är din egen policy ? (intressant ur perspektiv juridik/moral)

Jag anser det vara fel och omoraliskt på samma sätt som att läsa andras dagböcker eller att kika in i grannarnas sovrum genom fönstret. Det är privat.

Det finns ingen funktion i phpBB3 som gör att jag kan läsa ett PM som inte skickas till mig. Jag måste gå in och leta efter texten i databasen i så fall.

En företagsledare får inte läsa personalens epost utan att det först framgår att han kommer att göra det och varför, enligt PUL.

Marko
Avstängd

Nya designen

Inläggav Marko » 18 aug 2012 23:45

Johan, allt har en gräns, så även moral och juridik.
var sätter du gränsen om tex en massmördare skulle skicka pm via ditt forum ?
säg att något skett, du blir misstänksam, läser du pm då eller inte ?

En företagsledare får läsa intern post.. (har debaterat rätt och fel om detta med företagsledare tidigare, och kommit fram till att det inte fanns lagstiftning år 2006)
Jag avslöjar ofta avlyssning via avlyssning, även på företag, och konfronterar utveckling av händelser. internt skickas pm mest okrypterat.

jag frågade efter din policy ifråga.

Anne

Nya designen

Inläggav Anne » 18 aug 2012 23:57

Men Marko, vad har hänt?! Jag tror absolut inte att Johan kollar andras PM. Hör gärna av dig till mig om du vill!

Marko
Avstängd

Nya designen

Inläggav Marko » 19 aug 2012 00:01

lynx skrev:Men Marko, vad har hänt?! Jag tror absolut inte att Johan kollar andras PM. Hör gärna av dig till mig om du vill!

HAR jag ens påstått att han GÖR det ?

Jag frågar efter hans policy !

(ibland använder tex Fredrik forum regler för att stäga av medlemmar och rådfrågar Johan. Johan har en tvivelaktig förhållning mellan moral/juridik, den är tagen efter personligt omdöme, vilket inte är fel, men fel ur grupp perspektiv !)

Jag fråga efter en policy, delvis för att stärka tanken om hur regelverk fungerar på nätet. Det verkar vara mer moral än uttalade regler. jag kommer själv aldrig att använda nätet för mer viktiga privata meddelanden då staten har sin policy.

Anne

Nya designen

Inläggav Anne » 19 aug 2012 00:10

Förlåt, jag misstolkade dig tydligen :oops: .

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Nya designen

Inläggav Johan Ågren » 19 aug 2012 00:19

Min policy är att inte läsa PM. Om jag misstänker att det är fara för någons liv, så kollar jag naturligtvis då det skulle vara än mer omoraliskt att inte rädda liv än bevara en sådan policy. Moral och mitt eget omdöme kommer alltid att stå över alla regelverk.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Nya designen

Inläggav Johan Ågren » 19 aug 2012 00:27

När man talar om kontroll av IT-användning så behandlar man ofta personuppgifter och när det är fråga om en automatiserad och datoriserad övervakning till exempel genom loggning och lagring av trafikdata blir Personuppgiftslagen (PuL) aktuell. Enligt PuL finns en informationsplikt. Om en arbetsgivare övervakar uppgifter på det här sättet måste arbetstagarna ha informerats. Utgångspunkten är att information ska ha givits om hur övervakning ska gå till samt av vilken anledning och att dessa instruktioner sedan följs när övervakning väl sker.

Marko
Avstängd

Nya designen

Inläggav Marko » 19 aug 2012 01:04

Johan Ågren skrev:Min policy är att inte läsa PM. Om jag misstänker att det är fara för någons liv, så kollar jag naturligtvis då det skulle vara än mer omoraliskt att inte rädda liv än bevara en sådan policy. Moral och mitt eget omdöme kommer alltid att stå över alla regelverk.

Bra, svaret blir då att,
när du misstänker något, så kan du välja att läsa andras PM.

Det finns ingen policy, bara virtuell misstänksamheter kommer avgöra vad du väljer. (då du inte vet vad som skickas i tex pm)

En policy gäller juridiskt, men du väljer att inte ha juridiska regler.

Effekten blir med kunskapsnivån, använd inte PM.

Marko
Avstängd

Nya designen

Inläggav Marko » 19 aug 2012 02:35

Johan,
Jag jobbade för ett företag, som använde en (teknisk)policy att inget skulle kunna läsas av andra. Eposten krypterades, och enbart ägaren kunde läsa det som fanns sparat på sitt konto.

Det skapar trygghet både hos anställda och användare. (det gick att byta nyckel, och ansågs vara en svaghet).. dock märkte en användare direkt om en admin bytt nyckel.

En fungerande modell är att kryptera det som är krypterat, då användaren får en egen nyckel som ingen annan kan lösa.

I dagarna diskuteras om Iphone är ett säkerhetshot då användare kan kryptera sin information i telefonen. Jag anser att det är användarens rätt att få ha privata saker ifred, även om ett konto eller telefon skulle användas i brott. Det går inte att övervaka alla eller sänka medborgarnas rättigheter pga imaginära hot som misstanke.
Det hela leder till en ohållbar utveckling.

Vad betyder begreppet privat annars ?, det blir meningslöst i den form som du beskriver.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Nya designen

Inläggav Johan Ågren » 19 aug 2012 11:00

Det är skillnad på att ha förebyggande övervakning och att ingripa när det finns indicier för allvarliga brott. Om jag hör någon skrika som om den blev misshandlad inne i en lägenhet så anser jag det inte vara en privatsak, utan jag ingriper. Ingen människa har något privat i den mån de agerar illa mot andra människor.

Men det ska också finnas sätt att kommunicera säkert för alla. Det är inte minst viktigt för medborgarna att skydda sig mot ett dåligt och korrupt styre. Gällande FF så går informationen inte att skydda så, och därför kan och bör jag agera efter min moral. Det är alltid situationen som avgör det moraliska agerandet.

Även i den mån ett utlovat säkert system används att skada människor så kräver moralen att vi bryter upp det säkra systemet. Men skadan att göra så måste vägas mot vinningen.

Vad som talar för att FFs PMfunktion har hög integritet är att jag aldrig under 10 år gått in i databasen och letat efter information, samt att enbart jag har tillgång till den.

Som jag ser det är det tilliten till mitt omdöme som ska utgöra grunden till huruvida PMfunktionen ska användas på ett väldigt känsligt sätt. Det är samma grund som ska utgöra valet att använda det här forumet i sin helhet.

Marko
Avstängd

Nya designen

Inläggav Marko » 19 aug 2012 13:19

Jag håller delvis med, olika lagar ingriper i sina respektive områden.
Pul gäller för personuppgifter. Ett nät-forum bryter inte mot pul, så länge den inte samlar in personliga uppgifter som adresser eller personnummer. (och ip nummer inte kopplas ihop mot användare)

Jag var tvungen att kolla om någon lag tillkommit de sista åren, men jag ser inte att så har skett, och policys är det som gäller.

Alltså kan jag anta att det är lagligt att läsa privata medelande på sidor som denna.

Jag håller med om att det privata kan inkräktas och bli publik, när så någon tycker att det är lämpligt. Det privata existerar i sig inte, utan är skenbar och under förutsättning.

dock kan man skapa policys som tekniskt gör det privata möjligt att skydda. Mycket på nätet handlar om just kryptering och hur man routar trafik, och många sparar inte loggar för tex proxy tjänster. Då kan heller inte myndighet eller annan person kontrollerar en användares aktivitet, om så brott har skett. Det enda som kan stoppa denna utveckling är förbud att kryptera. Och det lär komma om vi inte ser upp. Viss lagstiftning har skett som att operatörer ska spara trafikdata.

Företag får läsa privata mail, om en sådan policy sätts upp och inte bryter mot pul.
Men som var, sidor som denna lär inte bryta mot någon pul, då inga personliga uppgifter samlats in.

Jag tror heller inte att du skulle läsa inlägg, men jag kan inte vara säker på att så alltid blir fallet på din eller andras servrar.

Själv anser jag att infrastruktur inte kan ställas till svars för begångna brott,
en mailserver eller nätverk, kablar och radiosignaler eller operatörer för dessa är inte ansvariga att ingripa eller övervaka. Var person är ansvarig för sina handlingar.
Vet inte hur lagar ser ut för övervakning av live chattar och forum, om ägare är tvungen att övervaka och ska ta bort på begäran. Youtube tar tex bort olagligheter på begäran, och har en klar policy om vad som gäller. TPB agerar väl som motsats till detta, och tar endast bort en typ av filer. Men om det är lagstiftat vet jag ej.

Som sagt, jag tror heller inte att du går in och läser, jag var ute efter ditt uttal, som blir det som gäller för forumet. Jag känner att det var ett positivt uttalande av dig.

Anne

Nya designen

Inläggav Anne » 19 aug 2012 16:29

Tycker att Johan resonerar korrekt. Det finns tillfällen då det är rätt att bryta mot "lagen". Se bara hur illa det gick under andra världskriget och de "följde bara order". Nej, det behövs ju lite flexibilitet med hjärtat på rätt ställe. Och det tycker jag att Johan har.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Nya designen

Inläggav Harald Davidsson » 20 aug 2012 07:05

jag tycker att både den gamla och den nya designen är så äckligt ful att det är störande
och det beror väl på att ägaren johan Åggren totalt saknar känsla för skönhet
och äkta konst,

vad göra?.... då han inte ens vill diskutera de förslag jag gett för att höja denna design från det primitivt fula till det mera utvecklat sköna.

Marko
Avstängd

Nya designen

Inläggav Marko » 20 aug 2012 17:27

Harald Davidsson skrev:jag tycker att både den gamla och den nya designen är så äckligt ful att det är störande
och det beror väl på att ägaren johan Åggren totalt saknar känsla för skönhet
och äkta konst,

vad göra?.... då han inte ens vill diskutera de förslag jag gett för att höja denna design från det primitivt fula till det mera utvecklat sköna.

skönhet och konst är relativt,
Jag gillar att arbeta i ett cli fönster, med text, jag ser det som konst och vackert.
andra hatar det.

Sidan är funktionell, gillar det enhetliga stuket, men skulle vilja att en användare kan få välja egna teman. Det uppstår ofta problem med att implementera teman, då språket skiljer, och kräver en mängd timmar för att det ska fungera bra.

Det går att få phbb att bli enormt fantasifullt... men man tröttnar snabbt. Det som nu finns är enkelt, behagligt och lätt att använda, kontrasten för text mot bakgrund är bra.

Återgå till "Feedback"