Filosofiforum.coms bokklubb

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 26 jun 2006 10:02

Ja det var tråkigt att höra Luipa - vart bär det av? Långtbortistan?

Jag har köpt The Game och börjat läsa den. Har den som toalettlektyr och är bara på kapitel 3 än så länge. Det roliga är att jag faktiskt skummade den "how to lay girls guide" som han refererar till i boken (vill inte spoila för mycket) under de tidiga KTH-åren.

Den här diskussionen kommer att bli personlig mina vänner, mycket personlig. Bara så ni vet. Det är svårt att diskutera sånt här annars, om man inte kan jämföra med personliga erfarenheter. Jag har några frågor på lut men väntar tills ni andra kommit en bit.

-narr-

Stefan

Inläggav Stefan » 26 jun 2006 11:07

Åker till fjällen idag men återkommer om en vecka och ska börja läsa då.

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 26 jun 2006 11:15

hovnarr skrev:Den här diskussionen kommer att bli personlig mina vänner, mycket personlig. Bara så ni vet. Det är svårt att diskutera sånt här annars, om man inte kan jämföra med personliga erfarenheter. Jag har några frågor på lut men väntar tills ni andra kommit en bit.

:) Spännande spännande, den som lever får se.

Angående min resa. För det första, skogsälvan, Stefan och hovnarr - tackar som frågar!

Nej, det är inte Långtbortistan utan Auvergne och franska centralmassivet. En gård med frisk luft och grandios utsikt. En utlandsflytt i betydelsen 'gjort mig av med min bostad i Sverige'. Ambitionen är däremot inte att lönearbeta i Frankrike så det vankas nog hemmåt om några månader eller år, öppen resa med andra ord.

Jag befinner mig i ett tillstånd där allt formellt är avklarat här, utbildning färdig men ännu inget försörjningsansvar eller band till familj, flickvän.

Finns tillgång till nätet men inte möjlighet att sitta och formulera relevanta inlägg, tror jag.

Jag skriver ett på återseende innan planet lyfter.

luipa
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 27 jun 2006 00:41

Luipa, spännande! Verkligen. För guds skull, köp med dig boken och sätt igång och träna. Löpande rapporter sedan hade varit trevligt. :D

Hovnarr, jag har idag införskaffat och sträckläst halva boken. 200 spänn på akademibokhandeln, inbunden och fin, många sidor. Måste det bli personligt? På vilket plan ska man diskutera?? Jag kan teoretisera flitigt, min vana trogen (tecken på praktisk oerfarenhet?).

Bra val av bok, jag går verkligen igång på sånt här! Fatta varför jag fick spel i nlp-tråden. Fast för att inte fastna i maktmissbruksberoendet kan det vara en bra idé att först vaccinera sig genom att läsa en massa Krishnamurti. :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 27 jun 2006 13:43

*Skogsälvan är tjurig på Bokus - 3-6 dagars leveranstid - my ass...* Men den som vill får ju naturligtvis börja diskutera när som helst - ser fram emot diskussionen!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 02 jul 2006 17:35

Fick boken i fredags och det där kapitelvis kan vi ju glömma. Jag har läst halva boken och är fullständigt fascinerad. Vet knappt vad jag jag ska börja säga - mer än att ni som inte har den borde skaffa den!

Men för att börja någonstans i en en härva: ett leende. I min psykologiutbildning fick jag lära mig att det var y t t e r s t få procentuellt sett som kunde fejka ett leende så att det såg naturligt ut, nådde ögonen liksom. Det är muskler som "normala" människor inte kan styra medvetet som spelar in. Därför blir jag förvånad. Ser inte folk skillnad på fejkade och genuina leenden, eller är det en viss kategori av människor som ger sig på dylika spel som besitter den här förmågan?

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 02 jul 2006 17:50

Ha ha, delar Skogsälvans fascination. Jaha, jag blev klar för länge sen. Hur går det för er andra? Ska vi börja snart...? :D

Användarvisningsbild
maana

erhm, är det okej om jag är med?

Inläggav maana » 02 jul 2006 23:36

är det försent att hoppa på tåget? verkar inte så. ska gitta ner till stadsbibblan imorrn och kolla om boken finns där. initiativet är underbart, försöker tvinga mina polare till dylikt varje dag (utan resultat givetvis, kanske har med tvånget att göra... *guff*). Säg bara om det är chill, vore kul att få va' med.

peez.
bjuty is in the eye of tailor :*

Användarvisningsbild
Luipa
Kontakt:

Inläggav Luipa » 03 jul 2006 09:21

Maana, nu deltar inte jag själv men bokklubben är öppen och medlemskap förutsätter inte anmälan före ett visst datum. Är övertgad om att de aktiva enbart ser positivt på ditt intresse. Lycka till med bokletandet.
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.

- Konrad Lorenz?

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 03 jul 2006 15:34

Självklart!

Användarvisningsbild
maana

Inläggav maana » 03 jul 2006 16:43

godis! kan börja läsa när som helst. läste för övrigt precis ut "Tisdagarna med Morrie", som kändes lite sisådär. blev dock rejält gripen vissa stunder. tycker att vishet fortune cookie-style är så svår att ta till sig, så ospecifik. Ett av hans mantran är "älska eller dö", vilket säger mycket.. lite (att förstå som motsats till "lite mycket"). Är nog en filosofiskada.
well well. spelet alltså. Neil Strauss. kul kul.
bjuty is in the eye of tailor :*

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 03 jul 2006 17:54

Så kul du vill vara med, maana!

Hovnarr har förkrossande rätt - det blir nog en väldigt personlig diskussion det här, men fication håll det gärna på en kliniskt formell, deskriptiv nivå om du kan :) . Det kan nog inte jag. Tycker fö att du eller hovnarr kunde börja snacka, eftersom ni är betydligt tydligare och mer strukturerade än mig, men vad 17 - jag tycker det är så spännande att jag bara slänger in några spontana kommentarer.

Det är synd om människorna, sa Strindberg, och jag skulle nog vilja säga att det är synd om männen i det här fallet. Jag är ruskigt bra på att ragga, men då har jag ju också ett par rejäla fördelar - jag är kvinna och jag är inte fulast i stan direkt. Jag har läst alldeles för mycket psykologi och det ger ungefär samma resultat, verktyg att kommunicera. Jag tycker om mentala lekar och saker som Strauss pratar om är ju inget revolutionärt nytt sätt att genomskåda dynamiken mellan man och kvinna. Det är bara det att man har satt etiketter och namn på en massa moment.
Jag tycker det är hejdlöst underhållande att bli neggad, eftersom jag fattar vad som sker. Det blir en lek, ett spel och det roar mig enormt. Men. Jag blir faktiskt lite bekymrad när sådana här tekniker lärs ut på det här viset. Det är så himla lätt att missuppfatta. Att negga måste ske med riktigt fingertoppskänsla. Att orsaka sårade känslor är inte målet och det är lätt hänt.
Jag förstår att fication flippar på det här, hur man använder sig av knep för att få vad man vill, ser andra som spelpjäser på ett bräde och det känns så äcklande cyniskt allting. Den känslan kan jag också få ibland, men med lite humor överlever man trots allt.
Det här är väl kanske inte riktigt relevant, men det får mig att tänka på en händelse för en hel del år sedan. Jag gick mot busshållplatsen i duggregnet. Det stod en ensam kille där. Vi stod där under tystnad en stund när bilarna gled förbi och Konsums neonskyltar lyste i dunklet. Jag tittade ner, pillade med min fot i en vattenpöl och sa att jag alltid hade undrat hur det skulle kännas att kyssa en främling i regnet. Jag vred mitt huvud mot honom, han log, tog ett par steg mot mig, höll mitt ansikte i sina händer, böjde sig ner och kysste mig. Jag såg honom aldrig igen, men den kyssen glömmer jag aldrig. Det var så fint.
Man kan göra något riktigt fint av det hela, eller man kan söndra och härska. Det är väl det som är problemet?

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 03 jul 2006 20:08

Skogsälvan kastar ut första bollen, och vilken boll sen då!

Jag sitter och myser av din beskrivning av kyssen. Tänk om det hade varit jag som var han någon gång för länge sen när jag fantiserade om att något sånt skulle hända mig. Det hände aldrig och jag var för feg för att göra något liknande själv. notworthy

Och det finns ju som du säger två sidor av det. Å ena sidan har vi VFT:arna som är oerhört blyga och socialt inkompetenta helt enkelt. De drabbas av svettningar och frossa när de närmar sig en kvinna för att de är så rädda. Dessa lär sig först och främst att distansera sig till situationen genom att se på det som ett spel, då blir det ok att misslyckas och nobbas. Man drar erfarenhet av detta och får en ny gubbe att spela med nästa gång, och man får behålla sina krafter (kul att de säger jedikrafter). På det sättet kan man växa ut ur sin kokong.

Å andra sidan har vi ju MRGE:erna, som upphöjt spelet till konst nästan. Tex där Style talar med Caroline och övertygar henne om att det var rätt att hoppa i säng direkt, han behövde bara följa manus, klockren manupilering för egen vinning och han behövde inte ens tänka efter. Det gick som ett rinnande vatten.

Samtidigt så har jag ju kommit fram till att det inte går att vara helt ärlig och 'autentisk' hela tiden, man blir outhärdlig som person då. Man måste visa upp någon slags yta mot den man kommunicerar med, utom möjligen mot den allra närmsta. Det går inte att komma undan manupileringen, man väljer vilken sida av sig själv man visar upp.

Man kan göra något riktigt fint av det hela, eller man kan söndra och härska. Det är väl det som är problemet?

Kunde inte sammanfattat det bättre. Man kan välja om man ska använda jedi-krafterna för att göra gott eller för egen vinning på andras bekostnad.
jag är inte fulast i stan direkt.

Ok, var ligger du då på skalan? Själv tror jag att jag är ungefär en 6:a (fast det varierar lite från dag till dag).

Vi kan väl hålla där så länge...

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 03 jul 2006 20:49

Nu är jag 35 och väldigt less på att folk ser mitt skal - inte mig. Jag påfåglar mig sällan nuför tiden. Jag är inte på det klara med hur poängsystemet funkar, så jag kan inte svara på din fråga, Fication. Men jag har fått betalt för fotomodelluppdrag när jag var "ung", ja. Tänk på att de här tipsen som framförs i boken avser vackra kvinnor som är vana vid uppmärksamhet. Jag vill verkligen poängtera det. Jag blir riktigt illa berörd när jag tänker på puckon som läser boken tror att negga är grejen och "vanliga" tjejer som blir sårade på kuppen.
Och jag blev glad att du, Fication, också tyckte att det var fint med min kyss! Jag utnyttjade honom visserligen, men ändå inte, det var ju inget tvång inblandat och jag tror att han ville det själv utan att jag knixade med honom. Jag tror han kommer ihåg den också.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 03 jul 2006 21:30

Skalan är ju 1-10, där över 10 är möjligt. Och inte nog med det, poängen anges med halvsteg också, "Jag träffade en 8,5-poängare..."
Ja, det faktum att det bara stöts på de vackra kvinnorna och att det är en objektiv sanning vem som är det är ju något som aldrig ifrågasätts någon gång. All uppmärksamhet och bekräftelse en viss grupp får tas ju ifrån alla som inte tillhör den gruppen.

Kom igen nu, var ligger du på skalan? Ligger du under mig är det ju ingen idé att jag fortsätter den här konversationen, jag siktar på åtminståne 8 och uppåt. *OBS IRONI!!!*
Men jag har fått betalt för fotomodelluppdrag när jag var "ung", ja.

Jag påfåglade mig enormt under gymnasietiden, fast det handlade kanske mer om identitetssökande. Senaste 10 åren har jag kört den diskreta (mesiga?) stilen.

Om vi slänger in lite genusperspektiv här, hur skiljer sig ditt raggande från RGE:erna i boken och män f.ö? Har du mest kört titta ner i marken, pilla med foten och ställa söta frågor eller har du mer kört den mer aggressiva stilen?

Återgå till "Kultur - konstarterna"