Om man vare sig är monist eller dualist, utan snarare icke-dualist!
Vad kan man då kalla sig utan att behöva bruka negativa prefix?
Icke-dualisten erkänner fenomenens särart utan att förneka omgivningens betydelse. D v s allt är inte ett, men de hänger ihop iallafall...Jag känner mig osäker om begreppet 'holism' funkar i detta sammanhang. Någon bättre bevandrad får gärna göra sin röst hörd.
/luipa
Sökes: Annat namn för icke-dualism.
Moderator: Moderatorgruppen
-
suchanother
- Avstängd
Re: Sökes: Annat namn för icke-dualism.
Luipa skrev:Om man vare sig är monist eller dualist, utan snarare icke-dualist!
/luipa
Luipa, om du definierar någonting genom dess motsats så öppnar sej ett oändligt antal möjligheter.
Icke-dualism, allt som inte är dualism. Kan vara vad som helst. Du söker ett ord, begrepp för detta, vilket är en omöjlighet.
För mej är monism=holism, finns säkert gradskillnader.
Den klassiska dualismen var tudelningen i en materiell resp. andlig värld. Rent logisk är då "icke-dualism" antingen monism eller "multipelvärld" (egen term).
Tack hovnarr och suchanother.
Till suchanother - Javisst, jag vet att pluralisten också är en icke-dualist därför 'förtydligade' jag den avsedda icke-dualistens problem. Kunde dock uttryckt mig tydligare men tack iallafall. Apropå bristfälliga definitioner så har jag i en hel del journaler läst 'Patienten har icke småcellig lungcancer',...går att missförstå.
Kan det vara så att en holist är en monist men en monist inte nödvändigtvis en holist? Nja, holist är kanske inte ordet jag söker. Anser ni att det bara finns monist, dualist och pluralist att välja på?
/luipa
Till suchanother - Javisst, jag vet att pluralisten också är en icke-dualist därför 'förtydligade' jag den avsedda icke-dualistens problem. Kunde dock uttryckt mig tydligare men tack iallafall. Apropå bristfälliga definitioner så har jag i en hel del journaler läst 'Patienten har icke småcellig lungcancer',...går att missförstå.
Kan det vara så att en holist är en monist men en monist inte nödvändigtvis en holist? Nja, holist är kanske inte ordet jag söker. Anser ni att det bara finns monist, dualist och pluralist att välja på?
/luipa
- Johan Ågren
- Administratör
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Skogsälvan undrade:
Dessvärre inte!
Man måste se själv.
Men man kan prata om fenomenet och skildrar det, liksom man kan talar om t ex "Skogsälvan". Det är "att visa".
Att se det visade är ens eget värv.
Liksom personen gjorde som såg "Skogsälvan" när flickan gästade skogen. Minns du?
Don Cogito
Underbart cogito! Kan någon visa mig regnbågen?
Dessvärre inte!
Man måste se själv.
Men man kan prata om fenomenet och skildrar det, liksom man kan talar om t ex "Skogsälvan". Det är "att visa".
Liksom personen gjorde som såg "Skogsälvan" när flickan gästade skogen. Minns du?
Don Cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.
cogito skrev:Skogsälvan undrade:Underbart cogito! Kan någon visa mig regnbågen?
Dessvärre inte!
Man måste se själv.
Don Cogito
När en regnbåge dyker upp ser var och en sin personliga regnbåge (ljusbrytningsfenomen) "rent fysiskt" utifrån sitt perspektiv, pga hur dropparna i den bryter ljuset.
Rör inte min regnbåge!
A
Algotezza aka Algotezza