Mafiaspel 1

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Minded

Inläggav Minded » 10 feb 2008 10:18

Ling skrev:Samtidig kan jag inte låta bli att bli förtjust i Mindeds prat.....han vet hur slipstenen ska dras tror jag.

Eller så beror det snarare på att det jag säger är sant. Om jag kände slipstenen så skulle jag ha liten anledning till att oroa mig för att bli lynchad. Men sanning att säga, människor... I många fall fortfarande ett stort jäkla frågetecken för mig. Vilket också är anledningen till mina senaste posters innehåll, det där om mob och så.

Jag begriper mig inte på folk. Jag ser mig själv någorlunda tydligt, men andra... puh.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2008 13:50

Jag vet nu vilka som är maffia. Eller vet så gott som det som sagt kan ge ett svar.

Men jag ber er uppmärksamma detta.

Ling är i full färd med att skapa förtroenden och påtala sin tilltro till flera.
Skogsälvan och Loke är de som Ling tydligast knutit kontakt med.

Så som jag tolkar det så är det för att Ling är maffia, och alltså vet vilka som är bybor.

Så skogsälvan var på din vakt.

Det finns en mer som gör samma sak, och just mot skogsälvan också. Plus att denne talar i svaga termer om vem som skulle kunna vara skyldig, vilket i och för sig blir uppenbart om man uttalar sig starkt om vilka man tror på.
Så jag tror denne är maffia också.

LL Ling och Loke.

Men säkrast är jag i min vetskap på Ling. Betänk att hon var mån om att det inte skulle bli lottning i första utröstningen. Vilket inte skulle ha gjort särskilt mycket då vi ändå inte hade mycket att gå på. En miss att det inte spelar så stor roll, eller ett tecken på att Ling ville styra det till att definitivt bli en bybo?

RÖST: LING
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Minded

Inläggav Minded » 10 feb 2008 14:20

J R Auk skrev:Men jag ber er uppmärksamma detta.

Jag tror inte du behöver vara orolig för att inte få uppmärksamhet... Det är nästan ingen som skriver någonting alls nu längre. Att gemensamt diskutera fram en lösning är ett av mina tidigare förslag som ingen uppenbarligen tyckte om, eftersom att inget blev av det.

Snarare så är det själva uppmärksamheten som verkar vara avgörande för de flesta - vilket för övrigt går i samma spår som reklam, marknadsföring, politik. Att rent krasst bara associera helt valfria grejer (som framkallar vissa känslor, beroende på syfte med associationen), med det som talaren talar om. Det handlar helt enkelt om kontrast, oavsett om den har något samband med situationen eller inte.
Ex, miljövänliga tvätt- och rengöringsmedel, visar upp sig i tvrutan i natursköna områden och harmonisk musik. Liknande produkter, som riktar sig åt ett annat håll, associerar till enkelhet, att det är så smidigt att verkligen göra det tråkiga jobbet, så att det typ blir mindre tråkigt.

I den här situationen som är nu, så är exemplena många. Eftersom att i linje med det jag nyss skrev - om man gör väsen av sig, utan att egentligen ha något att säga som godtas av de andra, så gör man bara väsen av sig. Dvs man övar in ett beteende hos alla andra, att uppmärksamma den som uttrycker sig. Retoriken säger att i omöjliga fall, gå inte enligt logik. Arbeta med känslorna istället. Där finns de höga oddsen, som antingen skiter sig kapitalt, eller vinner fullständigt.

Vi är alla utsatta av maffian, oavsett om vi vill det eller inte. Så den punkten är mer eller mindre irrelevant. Mafian arbetar på sitt sätt enligt sina riktlinjer. Och mafian har försprånget att de är organiserade. Vår nackdel som bybor, är att vi i dagsläget är helt oblivious om organisation.
'Du tittade konstigt på mig, jag röstar på dig', 'Hon formulerade sig på ett sätt som kan tolkas som tvetydigt, jag vet vad jag ska göra av min röst'.

Aja. Gör vad ni vill. Hittills går det ju bra :? Och snart är det dags för lynchning + avrättning i alla fall.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2008 14:31

Men Minded varför inte ta upp diskussionen där jag lämnade den med mitt påstående om att Ling är maffia?

Det enda sättet att hitta maffian är genom att "känna in" motivationen för de uttryck som lämnas här i tråden. Det är genom empatin med maffian som de går att hitta.

Därav menar jag. Titta på vad Ling sagt. Varför skulle hon säga så vore hon bybo? Varför skulle det vara så viktigt att skapa allians med Skogsälvan och med Loke?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2008 14:34

Ling skrev:Åneeej, fel person blev lynchad, vi är nu en minimerad skara bybor, som  måste vara på vår vakt mot mafian i ännu större grad.
Detta får inte hända igen. Vi måste ta ett krafttag och luska ut vem som är mafia.

Skogsälvan är inte misstänkt i mina ögon, känner intuitivt att hon är oskyldig, men resten har mina ögon på sig, så även du Loke, trodde jag så fel om dig?

Så, kära invånare, vakna nu för en ny speldag börjar.

Här är ett spel för att ge sken av att det inte finns någon maffiarelation mellan Loke och Ling tror jag. För övrigt. Känns det inte mer som ett glädjeuttryck än missnöjesuttryck?

Aja skall bli spännande och se vad responsen blir.

Minded

Inläggav Minded » 10 feb 2008 14:37

Jag har inga som helst problem med att ge feedback på ditt resonemang. Det som irriterar mig är att jag har känslan av att de flesta andra inte kommer göra det. Faktiskt, att alla inte luftar det som egentligen finns hos dem, att alla inte säger vad de tycker och varför.

Jag tycker det är för tyst. Och som jag sa förut, jag tycker det rimligen borde verka hemligare att vara hemlig än att inte vara det. Men jag är inte säker på att någon annan håller med mig om det.. Vilket jag har svårt att förstå.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2008 14:53

Tja visst är det rimligt att den som är tyst är mer sannolik att vara maffia om vi inte tar engagemang med i bilden. Men gör vi det så är det lätt att se att den som har den avvikande rollen av att vara maffia har mer skäl att känna spänning och förväntan och därav mer motivation till att vara aktiv.

Helt enkelt vill vi alla vara "speciella" och när vi är det så motiverar det oss mer till att agera.

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 10 feb 2008 14:59

Precis vad jag trodde skulle ske har skett, första rösten på mig. Jag är besviken :cry:
Här medger jag att jag är utredaren och de facto vet att Skogsälvan är bybo, ändå vill du Auk påstå att jag är mafia. Det bevisar för mig att det är vad du är.

Röst: Jr Auk

Men kanske spelar det ingen roll var jag lägger min röst, jag är nog den som kommer att bli avrättad imorgon.

Minded

Inläggav Minded » 10 feb 2008 15:03

Ling skulle kunna vara mafia. Men behöver absolut inte vara det.

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 10 feb 2008 15:07

Vad kan jag säga om detta då, annat än ; Du har så fel Minded, vilket kommer att bevisas imorgon.
Men det vet väl du redan, då du antagligen är mafia. Du kan peka på vad som helst, allt jag sagt i denna tråd är sant.

Minded

Inläggav Minded » 10 feb 2008 15:10

Jag gick över gränsen för vad jag ville stå för, så jag redigerade bort vad jag skrivit.

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 10 feb 2008 15:11

Minded skrev:Jag gick över gränsen för vad jag ville stå för, så jag redigerade bort vad jag skrivit.

Jag såg det

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 10 feb 2008 15:14

Skogsälvan, var är du, jag behöver nån som tror på mig :cry:

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2008 15:29

Varför skulle hon tro på dig?

Det är förvisso en bra förklaring du har att du skulle vara utredaren, skulle lösa upp många av frågorna jag ställde mig, men tja varför sa du inte direkt att du var det och att du hade utrett skogsälvan?

Det är ju "idag" det gäller s a s. Det är ingen ide att vänta till nästa dag med att gå ut med att du är utredaren.

Om det du säger stämmer, så är Loke och Minded maffia.

Varför jag skulle vara maffia ser jag inte riktigt? Hur gör du den slutledningen?

Enligt dig så har du 1 av fyra godkänd. Frågan är vem som du då skall rösta ut?

Chansen ger dig 66% chans att lyckas. Så då måste du väl vara ganska glad?

RÖST: LOKE

Eftersom jag inte direkt kan säga emot dig när du säger att du är utredaren får jag väl ändra mig.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 feb 2008 15:33

Ling skrev:Precis vad jag trodde skulle ske har skett, första rösten på mig. Jag är besviken :cry:
Här medger jag att jag är utredaren och de facto vet att Skogsälvan är bybo, ändå vill du Auk påstå att jag är mafia. Det bevisar för mig att det är vad du är.

Röst: Jr Auk

Men kanske spelar det ingen roll var jag lägger min röst, jag är nog den som kommer att bli avrättad imorgon.

Varför bevisar det för dig att jag är maffia? Antingen så gör du konstiga härledningar här eller så är detta bara ett spel för galleriet.

Att jag påstår att du är maffia förklaras väl lika väl med att jag är bybo och försöker hitta något att gå på?

För det följer väl inte av att man tar fel att man är maffia?

Så antingen så resonerar du konstigt eller så försöker du spela den roll du tror att en riktig utredare skulle ha spelat.

Återgå till "Lekstugan"