Inläggav freddemalte » 07 mar 2012 09:47
Rolig tråd!
Jo, "rätt lika", men inte jättelika
Men visst är de mer lika varandra än de är lika vem som helst! Jag råkar ha ett extra känsligt ansiktsigenkänningscentra vilket tar sig utryck i att jag snabbt känner igen personer trots ogynsamma ljusförhållanden, vinklar, bakgrunder etc. Så för mig är de säker mindre lika varandra än de är för vem som helst.
Min hjärnas skärpa på just ansikten brukar även ta sig uttryck i att jag snabbt kan se att em person A ser ut som en kombination av person B och person C (eller fler). Först när jag påtalar detta för någon annan brukar de andra också se detta och tycka att det är väldigt slående eller coolt. Låt säga att jag ser en film med någon och så säger jag; " ser du att huvudrollsinehavaren ser ut som en kombinatin av Thomas Bodsröm och Sean Penn?", väl påpekat så brukar även de andra se detta

"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.