Look alike

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Look alike

Inläggav Algotezza » 07 mar 2012 08:56

Är inte dessa figurer rätt lika?

Bild

Assange?

Bild

Tolgfors?

Något i mimiken säger: Piska mig! Snälla...!

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 mar 2012 09:47

Rolig tråd!

Jo, "rätt lika", men inte jättelika ;-)

Men visst är de mer lika varandra än de är lika vem som helst! Jag råkar ha ett extra känsligt ansiktsigenkänningscentra vilket tar sig utryck i att jag snabbt känner igen personer trots ogynsamma ljusförhållanden, vinklar, bakgrunder etc. Så för mig är de säker mindre lika varandra än de är för vem som helst.

Min hjärnas skärpa på just ansikten brukar även ta sig uttryck i att jag snabbt kan se att em person A ser ut som en kombination av person B och person C (eller fler). Först när jag påtalar detta för någon annan brukar de andra också se detta och tycka att det är väldigt slående eller coolt. Låt säga att jag ser en film med någon och så säger jag; " ser du att huvudrollsinehavaren ser ut som en kombinatin av Thomas Bodsröm och Sean Penn?", väl påpekat så brukar även de andra se detta ;-)
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 mar 2012 10:25

OK.

De här två då...

Bild

Bild

Näsans form, läpparna, blicken...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

En klassiker

Inläggav Algotezza » 07 mar 2012 10:27

Bild

Bild

Den sneglande cocker-spaniel-blicken...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 mar 2012 10:44

Absolut! Alla tre exemplen är tydliga beskrivningar av hur ansiktsformernas subtila karaktärsdrag kan återfinnas hos olika personer utan att de i sak måste uppfattas som extremt lika. Det är väl ofta det som karikatyrtecknare lyckas fånga. Det första exemplet är dock ett mer traditionellt look alike-exempel.

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 mar 2012 10:50

freddemalte skrev:Absolut! Alla tre exemplen är tydliga beskrivningar av hur ansiktsformernas subtila karaktärsdrag kan återfinnas hos olika personer utan att de i sak måste uppfattas som extremt lika. Det är väl ofta det som karikatyrtecknare lyckas fånga. Det första exemplet är dock ett mer traditionellt look alike-exempel.

Blicken är väldigt intressant. Liksom munnen.

---

Jag har märkt på mig själv att när jag tror jag ser helt neutral ut ser jag sur och bitter ut. När jag tror jag ler ser jag neutral ut. När jag tror jag ler överdrivet mycket, ser jag normalleende ut.

När jag dyker upp på jobbet ibland och känner mig glad och pigg, får jag ibland frågan: "Vad är du sur på?" eller "Du ser trött ut..." Plötsligt blir jag det... Som om hur jag mår finns mest i relationen till andra och inte i mig själv...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 07 mar 2012 11:21

Vi har ju även dem som ser syskonlika ut, typ Filippa Nicholas.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 07 mar 2012 12:09

Ja Zokrates, det är coolt som tusan. Man undrar ju hur det hade sett ut om de hade fått barn ihop??? Då torde ju just de där lika dragen accentueras ännu mer? Denna diskussion påminner lite om den vi hade i denna tråd.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 07 mar 2012 16:33

om kroppens form har något att göra med personliga egenskaper och jaget,
så finns det säkert likheter i beteene efter kroppens form..

rund o gla : )

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 08 mar 2012 16:43

Zokrates skrev:Vi har ju även dem som ser syskonlika ut, typ Filippa Nicholas.

Bild
Bild
Zokrates! Nu har vi chansen! Tänk om Flippa flyttar till Los Angelse nu ;-)

Apropå min tidigare kommentar i denna tråd: "Man undrar ju hur det hade sett ut om de hade fått barn ihop???"

Se här så förstår du vad jag menar!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 08 mar 2012 18:44

Nu är ju deras privatliv och orsaker till separationen deras ensak fast jag medger att jag har ytterst
svårt att sätta mig in i hur det skulle vara att som kvinna leva med en sådan som Reinfeldt, jag hade
förmodligen tvingats ge upp mig själv så till den grad att jag inte hade varit mycket mer än en robot?

Kaka söker maka, lika människor brukar annars dras till varandra, kanske pga att kvinnor ofta dras
till män som liknar deras farsor och omvänt för män, incestgener?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 jun 2012 06:11

Bild Bild

Anne

Inläggav Anne » 01 jun 2012 18:31

Men vad läskigt!

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 06 jun 2012 15:17

Svåraste är att vara lik sig själv detta är förstå sig själv. Må bra osv.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 jun 2012 16:43

Kollar på kunskapskanalen Hur såg Shakespeare ut?
Hittade en skådis som skulle kunna vara en ganska porträttlik aktör.
Bild
Bild

Återgå till "Lekstugan"