Hypnogoga hallucinationer

Moderator: Moderatorgruppen

daemonion

Inläggav daemonion » 19 jun 2006 18:21

Skogsälvan skrev:

Finns det fler än mig här som upplever det?( Dvs. bilder/filmer strax innan du somnar.) Vad ser du då? Ser du det i färg eller svartvitt? Allt/alla små korn är av intresse! Tack! Det var först när jag var vuxen som jag fattade att inte alla upplever det här.

Menar du med "strax innan du somnar", den tid som föregår den omedvetna djupsömnen? Vi har ju något som kallas REM-sömn som inträffar mellan helt vaket och helt sovande tillstånd.

I så fall kan jag definitivt svara ja på den frågan.

Men det finns också ett element av interaktion i varierande grad så jag skulle inte direkt likna det som sker med bilder/filmer, även om upplevelserna *kan* vara av en sådan art, och *kan* vara i svartvitt, men mestandels är de i färg.

Jag kan dock tillägga att upplevelserna tenderar att vara som starkast vid insomningen precis när REM-sömnen börjar, och som starkast vid uppvakningen när REM-sömnen slutar. Det är också här som gränsen mellan drömtillståndet och vakentillståndet börjar att suddas ut.

Man ska också vara medveten om att vissa delar av medvetandet (beroende på tillfället) kan "vakna" tidigare än andra, liksom vissa delar av medvetandet kan "somna" tidigare än andra.
Mer konkret: Man kan höra "drömljud" innan man ser fenomenet ifråga och vise versa.

Jag anser att människor i allmänhet ser alltför lätt på drömmar. De påverkar oss psykologiskt i långt större utsträckning än vad vi i allmänhet tror. Men även fysiskt. Förmågan att gå i sömnen är ju bara ett av många bevis för detta.

8)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 19 jun 2006 19:04

Är man vaken så är det betavågor som gäller, sömnig alpha och första stadiet av sömn kännetecknas av thetavågor, följt av blandad EEG-aktivitet, följt av stadium 3 och 4 med deltavågor och efter det kommer REM-stadiet då vi drömmer - men vi kanske menar samma sak ändå? Jag tror nog jag upplever rapid eye movement under mina hypnogoga hallucinationer, men det var bra du tog upp det för det har jag inte tänkt på, ska jag kolla i natt :)

daemonion

Inläggav daemonion » 19 jun 2006 21:46

Jag tror jag har läst på för dåligt om sömnens olika stadier vilket gör att jag saknar den nödvändiga terminologin. Jag måste reda ut begreppen...

Till exempel fick jag reda på att det är under deltasömnen man kan "gå i sömnen", och att REM-sömnen kan uppvisa betavågor, vilket gör att man på sätt och vis är vaken under detta stadie (vilket i och för sig stämmer med mina upplevelser)...

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 19 jun 2006 22:25

Det kommer som en total överraskning för mig, Avatar. Tack så mycket! Då ska jag damma av mina skolböcker för att se om det är jag som har missat något. Kul!

daemonion

Inläggav daemonion » 19 jun 2006 23:45

Hur så, trodde du jag var beläst? :lol:

Tror nog jag mera är av typen kreativ tänkare än
en som analyserar vad andra skrivit...

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 20 jun 2006 00:59

Avatar, det är just för att jag upplever dig som en kreativ tänkare som jag finner dig intressant :) Just psykologi har jag läst massor om, men det hindrar inte att jag är medveten om att du kan ha fattat saker rätt som jag har missuppfattat.

daemonion

Inläggav daemonion » 20 jun 2006 17:41

Så kan det förstås vara...

När du för en dialog med mig är det alltså bra att
du är medveten om att "läsa mellan raderna", då mitt ordval
är klumpigt, men mina upplevelser enligt min tolkning är genuina. :)

funderare

Inläggav funderare » 02 jul 2006 01:32

Skogsälvan, nu vet jag!!! Jag drömde härom natten en dröm om att väldigt många av mina manliga arbetskollegor m fl glädde sig i blå (eller var det gröna??) kläder! Så åtminstone i den sovardrömmen drömde jag i färg. Lutar åt att jag nog åtminstone ibland "drömmer" i färg även vad gäller de hypgnagoga och hypnapompa (och kanske de hypotenusiska) sekvenserna.

Sammanfatta förresten gärna, om du vill, vad du hittills fått ut av denna rätt så intressanta tråd.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 02 jul 2006 17:03

funderare, jag kan nog inte sammanfatta bättre än vad du kan i det här fallet :) Men jag kan poängtera igen att jag är förbluffad över att alla hittills som har sagt sig ha dessa upplevelser inte uppfattar det som obehagligt. Jag är fascinerad, väldigt intresserad. Berätta gärna mer. Jag är i idel öra!

Pyrrhon

Inläggav Pyrrhon » 23 aug 2006 10:56

För att svara på din fråga så stämmer det att jag hör röster, oftast någon som ropar mitt namn om och om igen (hände senast igår). Det börjar som en suddig och knappt hörbar röst som blir starkare med varje upprepning och tillslut så väcker den mig helt så att jag blir såpass klar i skallen att jag kan tänka att det inte var någon kallade på mig på riktigt men jag återgår snabbt tillbaka till "nära-att-somna-stadiet" igen.

Du frågade också om bilderna är klara men det är dom oftast inte. Det är oftast suddiga bilder eller små animationer som spelas upp i snabb takt. Men ibland så dyker det upp något som är lite klarare som man försöker fokusera på men  efter 2 sekunder så börjar alla bilder och som sagt ibland röster att spelas upp igen. Det är i dessa situationer jag brukar tänka "Jag ska komma ihåg det jag ville fokusera på" men man åker med alla bilder och glömmer bort det lika fort igen.

Det konstiga är dock att jag kommer ihåg att jag skulle komma ihåg något.

Dessa upplevelser är extra starka om man råkar få i sig någon lätt opiat som tramadol under dagen och sen ska gå och lägga sig på kvällen och effekten sitter i lite lätt. Då brukar bliderna bli klarare och rösterna fler. Ibland blir själva upplevelsen lite obehaglig för att den blir för intensiv, inte för att det man ser är obehagligt för som sagt det kommer man ändå aldrig ihåg. Men själva den bizarra känslan, känslan av kaos i hjärnan kan bli för intensiv så att man "chockas" till att bli vaken. Man blir liksom nerdragen i en svart spiral av konstiga intryck och bilder så att man vill "uppåt" igen och då vaknar man automatiskt.

Men det är aldrig så att jag blir rädd på riktigt och så fort jag blivit klar i skallen igen så är det helt lungt. Jag tar aldrig med mig känslorna, bilderna eller rösterna in i verkligheten om man uttrycker sig så.

En gång när detta hände och jag öppnade ögonen så fick jag syn på digitalklockans siffror som för 1 sekund sprutade ut en fontän av färger, alltså en hallucination precis när jag vaknat (har enbart hänt en gång).

asper

Re: Hypnogoga hallucinationer

Inläggav asper » 23 aug 2006 12:00

Hej älva.

Kort reflektion:
Jag har dem och har alltid haft dem.
Men inte om jag hoppar över att grunna ( meditera).
Troligen för att jag ofta inleder aftongrunnandet med att baklänges gå igenom dagen som gått.
Efter grunnade kommer inga "filmer".

Om man, på gränsen mellan vakenhet och sömn, distraherar sej  (med att tex hålla något i handen och ge akt på att inte tappa det,) så hittar man lätt eventuella färdvägar till de andra världarna. Man kan således göra bruk av detta medvetet.
Om man har ett syfte och förstår att skydda sin frisjäl, förstås.
Annars ska man låta bli.

mvh asper

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Hypnogoga hallucinationer

Inläggav Algotezza » 23 aug 2006 14:12

Skogsälvan skrev:Finns det fler än mig här som upplever det?( Dvs. bilder/filmer strax innan du somnar.) Vad ser du då? Ser du det i färg eller svartvitt? Allt/alla små korn är av intresse! Tack! Det var först när jag var vuxen som jag fattade att inte alla upplever det här.

Jag  ser ibland landskap och ansikten, i färg och 3D. Men även abstrakta skiftande ljusröda ljusmönster,  när jag sluter ögonen i vaket tillstånd. De går ej att styra med viljan.

Hypnagoga bilder kallas dessa vid insomnandet, hypnopompa vid uppvaknandet. Det är ju inte direkt hallucinationer utan handlar väl om att dagsmedvetandet börjar släppa taget ochj man glider in i "drömstatus".

Någon gång när jag sovit mitt på dagen har jag vaknat och upplevt "kluvet medvetande" som om ena hjärnhalvan fortfarande sov ochd en andra var vaken. Då kan jag öppna ena ögat och se vad som sker i rummet, medan det fortfarande kan vara "drömljud" i andra hjärnhalvan. En gång drömde jag radioprgramljus fastän ingen radio stod på. I detta tillstånd ville jag vid ett tillfälle för ett par år sedan röra vid min fru som låg bredvid och sov, och då såg jag liksom en "astralarm" av ljus sträcka sig mot min fru från min kropp. Min själskropps arm?

Har du varit med om att vara "fången i en dröm", vilja vakna men inte kunna, eller drömma att du vaknar hela tiden men inte göra det i verkligheten?

A

asper

Inläggav asper » 25 aug 2006 21:05

datorelände

asper

Inläggav asper » 25 aug 2006 21:06

äh

asper

Inläggav asper » 25 aug 2006 21:06

Nämen, nämen ursäkta mej älva!

Jag läser mina egna små rader ovan och ser att jag skrivit fullständigt obegripligt.
Så här skrev jag:

"Jag har dem och har alltid haft dem.
Men inte om jag hoppar över att grunna ( meditera)
Troligen för att jag ofta inleder aftongrunnandet med att baklänges gå igenom dagen som gått.
Efter grunnade kommer inga "filmer"."

Jag borde givetvis skrivit så här, för att vara någorlunda begriplig:

Jag har dem och har alltid haft dem.
Men bara om jag hoppar över att grunna ( meditera).
Efter grunnade kommer inga "filmer".

kyssandes dina stövlar:
asper
[

Återgå till "Psykologi"