Mr.M skrev:nuddle skrev:
angående religion osv muhammed så tror jag att de försökte "rädda" alla, men vi är människor, förgängliga, relativa, vi är begränsade, vi kan inte vara snälla mot alla även om vi innerst inne vill
Om du vet att ditt barn kommer till 'helvetet' för att dom inte tror på gud och du själv är djupt kristet religös och har offrat hela ditt liv till att hjälpa andra.
vad kommer du att välja ?
ska du konvertera till satanism och lida med dina barn i all evighet i helvetet
eller ska du låta ditt barn lida i helvetet i all evighet medans du glassar praliner i himelen ?
Nu är kanske inte himel gud och helvete som vi tolkar det, men om vi tar bibeln bokstavligt.
Vad hade du gjort ?
ja skall svara fullständigt ärligt :)
eftersom jag inte har födda barn ännu själv, så kan jag istället tänka att det är mina föräldrar
vi antar att mina föräldrar är super elaka, och detta kommer förmodligen leda till att de straffas
tycker jag detta är fel?
ja ifall man tror att de skall straffas i ALL evighet som vissa kristna tror.. eller muslimer.. vilket är mycket elakt tänkande, och totalt FEL.. men min tro är inte detta.. enligt mig kommer isåfall mina föräldrar att straffas i en viss tid, men förmodligen kommer de lida mindre än de borde, eftersom min gud är barmhärtig och nåderik.. men efter detta kommer gud att förlåta dem och låta dem leva i paradiset.. ungefär så här tänker jag, och jag tycker detta är en mycket bra tro.. samtidigt tänker jag på ett cykliskt sätt, alltså där helvete - paradis återkommer, vi vistas alla i himlen och i helvetet, jag tror också på gudsenhet, att vi alla i det stora hela är ett, och jag tror inte människan har absolut frivilja, vilket betyder att man aldrig någonsin kan beskylla någon i absoluta termer för något..