Varför tänder unga tjejer på äldre män?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jun 2008 18:02

Light Head skrev: Jag skulle vilja utgå från de fakta som i vilket fall jag kan bidra med. Att detta händer och att det är ett problem för inblandade parter och även närstående till de som hamnar i situationen.

Fakta.

Mycket unga tjejer förför äldre män där mannen inte på något sätt uppmuntrat till det.

Det uppkommer heller inget läge under resans gång där den äldre mannen kan backa ur, eller är han så styrd av sitt könsorgan, gemenligen kallad kuk efter den kända fågelns lockrop,  att det är en omöjlighet? Han tänker alltså aldrig: Detta kan leda till obehagligheter både för henne och mig, så det är bäst att sätta stopp nu. Utan har väl den unga kvinnan  börjat förföra honom sker det helt på hennes ansvar.

Light Head skrev: Kanske kan den bisarra historia som jag sett på nära håll kan kasta lite ljus över det hela? Eller så är det helt fel väg??

En ung tjej, som hade ett sexuellt förhållande med sin mors kille. Hon var 15 när HON inledde detta. Han var 45. Helt klart så är killen obehagligt ansvarslös! Men det var ändå tjejen som inledde detta. Detta förhållande har pågått i 3 år! Och tjejens mor vet ingenting!!

Det är jäkligt komplicerat för en utomstående att veta vad man skall göra. Min ringa insats har varit att se till så att den stackars tjejen får stöd från rätt håll.

Tankar som jag vridit och vänt på kretsar kring "varför".

Varför gjorde hon detta?
Vad är det som är fel?
Är det avsaknad av pappan?
Varför har hennes mor inte märkt någonting?

Det värsta är att det inte känns som om det är bristen på pappa som är problemet. Tjejen är mycket självständig och "stark", med en attityd av självsäkerhet och hon visar tydligt vad hon vill.

Är det ett problem för huvudaktörerna i dramat eller ett problem för dem runtomkring, ett socialt-kulturellt betingat problem?

Frågan är också om denna typ av förförelse egentligen handlar om sex och åtrå. Eller om något annat. Liksom att våldtäkt inte handlar om sex. Utan om makt.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 24 jun 2008 19:19

magicadehex skrev:JR Auk, såvitt jag vet så är man "byxmyndig" (och därmed tillåten enligt Svensk lag) att ha samlag först när man är 15 år. Därmed faller 14åringen in under olovligt byte. Vad du fantiserad om vid 14 års ålder har inget med saken att göra, fantasi är just fantasi och inte verklighet. Kanske hade du sett annorlunda på saken om du gått steget längre då du var 14 och faktiskt förfört en gammal tant.
Till saken hör faktiskt att många av de unga tjejer och killar som förför en äldre, faktiskt har en trasig relation till en eller båda sina föräldrar, det kan du väl ändå inte ha missat? Det torde då vara fel av en rejält äldre kvinna eller man att utnyttja situationen, denne har mer livserfarenhet och borde förstå att något fattas banet som beter sig så. Ofta gör en tjej så för att "testa" en vuxen man om han ska gå över gränsen med henne, och när han gör det får hon bara bekräftat att vuxna kan man inte lita på, därefter känner hon sig utnyttjad, för att hon vid tillfället inte förstod hur det skulle kännas efteråt.
Självklart, Auk gäller samma sak för om en 14 årig kille förför en äldre dam, det vore lika fel av henne att utnyttja situaionen.

Byxmyndig skiter jag fullständigt i. Sen vad spelar det för roll vilken ålder kvinnan har? Jag menar uppenbarligen kan det husera en 10 årings beteende i en 40 årings kropp. Om man nu anser att det går att epitera det ena eller det andra på sådant sätt.

Att någon har en trasig relation till sina föräldrar hör väl inte dit. Jag menar vadå om något olämpligt sker, alltså om någon blir utnyttjad så definieras väl detta utifrån bristen på medgivande och inte av att medgivandet inte bör hörsammas?

Jag tycker det luktar gammal vana här, och att det saknas de friska fläktar som genomtänkta resonemang tillför.

Du säger att det hade varit fel om någon som jag åtrådde uppfyllde min åtrås önskan när jag är ung. Men samtidigt anar jag att det inte gäller om det är någon lika ung, alltså är det något speciellt med ålder som kan pervertera en ung persons upplevelse av sex.
Jag undrar vad det är?

Om någon använder sig manipulativt av ord så måste de stå sitt kast.
Jag menar varför skulle det inte kunna vara så att någon som är gammal sitter i kläm med sin livssituation och ser det som en ljusglimt med en invit från en yngre. Måste det vara så att de utnyttjar för att de borde förstå att det inte ligger någon seriositet bakom inviten.
Mina personliga erfarenheter säger annorlunda, icke-byxmyndiga kan vara seriösa i sitt engagemang med en annan person för att få till ett samlag dem emellan.

Och frågan kvarstår ska vi se alla som ger inviter till "äldre" som skadade i sin familjestitution och bara göra projektioner för att få bekräftat eller dementerat vad de tänker på.

Så hur kan man då generalisera?

För övrigt hela idén om att kvinnan på något sätt bjuder till, att hon inte är den som når störst fördel, gynnas mest, av ett samlag är tydligt förestående här. Varför är det så?

Om båda får sex, hur kan den ene bli utnyttjad? Det sker väl endast om det inte var vad de ville. Och då blir frågan en annan.

Varför säger sig vissa vilja ha sex när de inte vill det egentligen, och vad har den som är i relation med denne för ansvar?

Men den frågan är inte unik för relationer ung gammal utan är ett generellt problem som kan vara förestående oavsett ålder.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 jun 2008 20:00

Elektrakomplex kallas fenomenet, kort och gott, frågan som man bör ställa sig är varför dessa "fadersgestalter" tänder på unga tjejer. Vad är denna dyrkan av den oerfarna kvinnan? Är den äldre mannen så rädd att inte räcka till i jämförelse med andra erfarenheter?

Själv värderar jag kvinnan för mer än hennes kön...
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 jun 2008 20:04

Magica +40? Ni ämnar driva med mig?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 jun 2008 20:13

magicadehex skrev:Ähum, om jag inte missminner mig fel var det en MAN (gamle fader Abraham) som slöt det heliga förbundet med Gud- nämligen omskärelse, och så än idag lever denna villfarelse vidare, att det skulle vara nödvändigt att könsstympas.

Ähum, om inte jag missminner mig fel, har kvinnlig könsstympning inget med religion att göra, men du vet tydligen annorlunda. :oops:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jun 2008 20:28

Avantgardet skrev:Elektrakomplex kallas fenomenet, kort och gott, frågan som man bör ställa sig är varför dessa "fadersgestalter" tänder på unga tjejer. Vad är denna dyrkan av den oerfarna kvinnan? Är den äldre mannen så rädd att inte räcka till i jämförelse med andra erfarenheter?

Det intressanta med mina medmänniskor öht är vad de står för som HELA personer (i den mån man kan få en aning om detta i sitt vardagsliv), inte enbart  vilket kön de har, vilken ekonomi de har, vilket yrke de har, status...

Det viktigaste är dock: Kan man snacka/kommunicera  med dem? Se mitt motto nedan! All kommunikation är utbyte av energier, alltså SEX! Av sekret, utsöndringar eller tankar, idéer (medvetandets utsöndringar)...

Vad betyder ålder? Inte ett smack! Bara man kan KOMMUNICERA med folk! Sedan kan de ha humor eller sakna sådan...

Men visst, är jag på tittarhumör, vill bli upphetsad av bilder, filmer, ser jag hellre på  yngre damer än på pensionärer. Alla människor är ändå rätt fula om man jämför med mig! Man får ta vad som finns, kan inte spegla mig jämnt!  :lol:

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 jun 2008 20:29

Apropå att inte fjortisar har en egen sexvilja, bullshit!

Anekdot

När jag var 20 år var jag fortfarande oskuld, naiv som jag var ville jag vänta med debuten tills jag hittade den rätta, och då på bröllopsnatten göra det alla förhoppningsis gör. Men mina planer på att få vara ren spolierades totalt på en fyllefest. Det var ff hemma hos några vänner och väl där slocknade jag i deras föräldrars säng efter ett antal öl. Vi var 5 killar och 4 tjejer, plus 2 yngre syskon till den ena tjejen 14 och 13 år. Det var ju hemma hos dem vi var, så det var inget märkligt med det.

Men på natten vaknade jag av att den däringa fjortonåringen red på mig. Jag kastade henne av mig och rusade upp, hon slängde sig om mina ben, jag drog mig loss, hon efter, jag in på toan och låste dörren. Då började hon banka på dörren och skrika på mig, snälla, varför vill du inte knulla med mig, därpå började hon lipa. Jag sket i henne och bäddade iordning i badkaret, trots hennes gråtvalser så lyckades jag somna om.

Snacka om ungdjävlar.

Tänker ibland på om samma sak händer någon annan idag, hur trovärdigt är det att de klarar sig utan straff om någon får kännedom om vad som hänt?
Vilken domstol skulle ens tro att någon tackar nej till sex, eller att en sovande man blir sexuellt utnyttjad?
Tänk om mannen inte ens vaknar och fjortisen blir gravid, ska han då bli stämplad för resten av sitt liv?

magicadehex

Inläggav magicadehex » 24 jun 2008 22:10

Loke skrev:Engagerande ämne... jag har gått upp från 24-25 till 28. Lite på grund av att hon ser äldre ut på det här fotot, men mest från vad hon skrivit.  8)

Kanske starta en 'Gissa min ålder tråd Magica'?

Tack, Loke.. det var gulligt sagt.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 24 jun 2008 22:11

........

magicadehex

Inläggav magicadehex » 24 jun 2008 22:12

Zokrates skrev:
magicadehex skrev:Ähum, om jag inte missminner mig fel var det en MAN (gamle fader Abraham) som slöt det heliga förbundet med Gud- nämligen omskärelse, och så än idag lever denna villfarelse vidare, att det skulle vara nödvändigt att könsstympas.

Ähum, om inte jag missminner mig fel, har kvinnlig könsstympning inget med religion att göra, men du vet tydligen annorlunda. :oops:

Men var det en kvinna eller en man som födde idén till att beskära rosorna?

magicadehex

Inläggav magicadehex » 24 jun 2008 22:15

.......

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 jun 2008 22:17

Algotezza skrev:
Avantgardet skrev:Elektrakomplex kallas fenomenet, kort och gott, frågan som man bör ställa sig är varför dessa "fadersgestalter" tänder på unga tjejer. Vad är denna dyrkan av den oerfarna kvinnan? Är den äldre mannen så rädd att inte räcka till i jämförelse med andra erfarenheter?

Det intressanta med mina medmänniskor öht är vad de står för som HELA personer (i den mån man kan få en aning om detta i sitt vardagsliv), inte enbart  vilket kön de har, vilken ekonomi de har, vilket yrke de har, status...

Det viktigaste är dock: Kan man snacka/kommunicera  med dem? Se mitt motto nedan! All kommunikation är utbyte av energier, alltså SEX! Av sekret, utsöndringar eller tankar, idéer (medvetandets utsöndringar)...

Vad betyder ålder? Inte ett smack! Bara man kan KOMMUNICERA med folk! Sedan kan de ha humor eller sakna sådan...

Men visst, är jag på tittarhumör, vill bli upphetsad av bilder, filmer, ser jag hellre på  yngre damer än på pensionärer. Alla människor är ändå rätt fula om man jämför med mig! Man får ta vad som finns, kan inte spegla mig jämnt!  :lol:

MVH

Algotezza

Naturen har varit listig, kvinnan är vacker att titta på, det måste erkännas. Men att ha sex med någon, i den snävare bemärkelsen, är väl något som skall innefatta mer än det visuella? Kommunikation, som du säger, är ett bättre begrepp här, kommunikation på många plan. Synen är distanserande, kommunikationen innerlig.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jun 2008 23:11

Avantgardet skrev:
Algotezza skrev:

MVH

Algotezza

Naturen har varit listig, kvinnan är vacker att titta på, det måste erkännas. Men att ha sex med någon, i den snävare bemärkelsen, är väl något som skall innefatta mer än det visuella? Kommunikation, som du säger, är ett bättre begrepp här, kommunikation på många plan. Synen är distanserande, kommunikationen innerlig.

Synen förtingligar. Tilltalar ägandekänslan. Talet, ordet, kommunikationen gör oss mänskliga.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 jun 2008 23:59

magicadehex skrev:
Zokrates skrev:

Men var det en kvinna eller en man som födde idén till att beskära rosorna?

Det räcker att utgå från dina svar i ämnet ifråga, för att förstå att det inte kan ha varit något annat än en kvinna som födde idén om kvinnlig omskärelse....

Ta och passa på att förkovra dig lite om vad som sker i puberteten innan du sågar andra, du framstår ju annars som totalt  inkompetent, dina åsikter är enbart fördomsfulla och totalt insiktslösa. <Jag börjar undra om du själv varit ung eller om det är något du förträngt? :roll:

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 jun 2008 00:45

Magica nej inte om vi kan hålla saker på var plats här.

Det är ju så att vi har ett fint regelverk kring olika former av utnyttjande. Detta med ålder som en variabel i sig gör det bara luddigare.

Jag menar bilder på någon som nyttjas i syften att agera som sexuellt upphetsande utan dennes medtycke är väl något som ingen borde behöva ställa upp på?

Och sexuella handlingar eller kontakter utan medgivande är inte heller något som någon borde behöva utstå.

Det är lika förkastligt vem som än nyttjas för andras syften utan villigt medgivande och med en införståddhet i vad det innebär.

Så varför göra en speciell term för det? Vad är det som är speciellt med pedofili? Ska det vara så att alla bilder på barn är porr?

Jag tycker det hela är nedvärderande mot individen när man säger att ålder enbart utgör ett hinder för en relation, oavsett medgivanden av individen i fråga.

Det är patroniserande och del i vad som skapar de här patriarkala strukturerna i samhället.

Och se vilken vidskepelse det är. Här kommer jag och invänder å den unges vägnar, då det måste anses absurt att dennes åsikt skall åsidosättas, att någon annan skall ta ansvaret och tvinga denna akt på dem, bara för att de är unga. Och direkt börjar det talas om de onda trollen jag väcker, hur ondskan smyger sig in. Vad är det för nonsens. Har jag någonsin uttryckt något som rättfärdigar något ont mot en annan?

Individer och människor är vad vi är. Det som är dåligt mot en ung är dåligt mot en gammal. Utnyttjande är mellan de båda parterna att bestämma det viktiga är att det råder ett sådant förhållande att alla är i en situation av fritt val (med tonvikt på detta med fritt val, det bör vara utan vanföreställningar och liknande, men det är absurt att tro att ingen skall ingå förhållanden utan sådant)

Om någon fruktar att unga skall förledas i fördärvet, tala med dem då, öppna dialoger så att ingen behöver söka sig till "den fula gubben" som intet vill väl. Samtala med de som anses vara omyndiga för att göra dem myndiga. Men frånta inte rätten till det egna valet på basis av någon obskyr anledning att rädda det som kan fördärvas. Ofta är det just då det går fördärvat. Och denna hetsjakt på att det inte skall vara relationer mellan för disparata åldrar skapar ju bara situationer av vilsna unga. Det konstlar våra relationer människor emellan.

Unga ser till vuxna och vill bli bekräftade på samma sätt. Att någon i tonåren söker bekräftelse i mer än bara att vara "söt" är väl inget konstigt. Hela den här mystifieringen av "pedofili" skapar avstånd i den naturliga processen av denna bekräftelse. De viktiga frågorna bakom "pedofili" göms. Vilket är utnyttjandet av människor generellt.

Jag är helt inne på att det är ett problem med pedofili. Men jag är av en helt annan åsikt kring hur man löser det. Det är ju som med "kyskheten" och kristendomen, synd och ångest skapade förnekandet av kroppen.

Ut med frågorna i det öppna, att tåga med högaffel skapar enbart just det som man vill undvika med folk som jobbar i det fördolda med dubbla identiteter.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Psykologi"