Fel åsikt om Beatles musik?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

oppnadittsinne.se

Fel åsikt om Beatles musik?

Inläggav oppnadittsinne.se » 04 aug 2008 19:29

När man läser kundernas recensioner på amazon.com märker man att det finns olika åsikter om allting. Men alla åsikter är av någon anledning inte lika accepterade. Skriver någon till exempel att Sgt Pepper´s lonely hearts club band är en dålig skiva, lämnar andra kunder låga kommentarer där själva andemeningen är "du kan ju ingenting om musik" eller "du förstår dig inte på musik". Kan man ha bättre eller sämre musiksmak? Kan det anses vara mer objektivt att tycka att en "erkänd" klassiker är en bra skiva än att tycka att den är skräp?
    Personligen gillar jag alla Beatles skivor. Men om jag skrev en bok om Beatles och skrev att deras bästa skiva är A hard day´s night och deras bästa låt är If I fell skulle det förmodligen inte tas på allvar av så värst många. Alla "vet" ju att Beatles bästa skiva är antingen Sgt Pepper eller Revolver, och deras bästa låt är ju antingen Strawberry fields forever, Yesterday eller A day in the life.
    Möjligen om jag verkligen förtydligade att det är en smaksak och detta bara är mina åsikter. Men att lägga fram dessa åsikter som "neutrala fakta" (vilket somliga författare verkar anse sig göra) skulle knappast bemötas med någon större respekt.
    Alla dessa färdiga, etablerade åsikter. Finns dom för att vi inte litar på vår förmåga att skapa våra egna åsikter?

Krenek

Inläggav Krenek » 08 aug 2008 22:02

Det är en smakfråga men vissa människors smak väger mer än andras.

Theirs [the Beatles] is a happy, cocky, belligerently resourceless brand of harmonic primitivism...  In the Liverpudlian repertoire, the indulgent amateurishness of the musical material, though closely rivalled by the indifference of the performing style, is actually surpassed only by the ineptitude of the studio production method.
Strawberry Fields suggests a chance encounter at a mountain wedding between Claudio Monteverdi and a jug band.
-- Glenn Gould
Thou shalt not sit with statisticians nor commit a social science.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Re: Fel åsikt om Beatles musik?

Inläggav Avantgardet » 08 aug 2008 22:41

oppnadittsinne.se skrev:När man läser kundernas recensioner på amazon.com märker man att det finns olika åsikter om allting. Men alla åsikter är av någon anledning inte lika accepterade. Skriver någon till exempel att Sgt Pepper´s lonely hearts club band är en dålig skiva, lämnar andra kunder låga kommentarer där själva andemeningen är "du kan ju ingenting om musik" eller "du förstår dig inte på musik". Kan man ha bättre eller sämre musiksmak? Kan det anses vara mer objektivt att tycka att en "erkänd" klassiker är en bra skiva än att tycka att den är skräp?
    Personligen gillar jag alla Beatles skivor. Men om jag skrev en bok om Beatles och skrev att deras bästa skiva är A hard day´s night och deras bästa låt är If I fell skulle det förmodligen inte tas på allvar av så värst många. Alla "vet" ju att Beatles bästa skiva är antingen Sgt Pepper eller Revolver, och deras bästa låt är ju antingen Strawberry fields forever, Yesterday eller A day in the life.
    Möjligen om jag verkligen förtydligade att det är en smaksak och detta bara är mina åsikter. Men att lägga fram dessa åsikter som "neutrala fakta" (vilket somliga författare verkar anse sig göra) skulle knappast bemötas med någon större respekt.
    Alla dessa färdiga, etablerade åsikter. Finns dom för att vi inte litar på vår förmåga att skapa våra egna åsikter?

Musik är aldrig bara en smaksak. Huruvida en skiva är bra eller dålig beror på vilka kriterier man "dömer" musik efter, en truism. Vad har man för måttstock, och vilken måttstock skall man gå efter? Vad är syftet med musik. Sådana frågor ligger dolda där, och måste ställas.

Vad har Glenn Gould gjort för nåt utom att svamla?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Krenek

Inläggav Krenek » 09 aug 2008 06:30

Avantgardet skrev:Vad har Glenn Gould gjort för nåt utom att svamla?

Han är vår tids främsta pianist.

Dividend

Inläggav Dividend » 09 aug 2008 09:40

SJälv tycker jag allt BEatles gjorde är skräp.

Det enda positiva man kan säga om dem är att de i alla fall skapade en ny typ av musik
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 aug 2008 10:09

De hade i alla fall sitt snälla sound som banade väg för popmusikens spridning. Var lite deppig när gruppen löstes upp, men inte på samma sätt som när Elvis dog, då kände jag sorg.  

Apropå musiksmak
Kan man låta bli att inte gilla de gamla godingarna som spelades i Tv-programmet Nattsudd?
Vilket guldarkiv de hade.:)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 aug 2008 10:36

Krenek skrev:
Avantgardet skrev:Vad har Glenn Gould gjort för nåt utom att svamla?

Han är vår tids främsta pianist.

Jag var ironisk, inte ignorant. Vad gäller detta påstående så är det dock felaktigt. Jag vet flera pianister som är långt mycket bättre. Keith Jarret, Herbie Hancock, Chick Corea, och många fler. Men så är det ju "negermusik" som de spelar...

Krenek

Inläggav Krenek » 09 aug 2008 14:03

Avantgardet skrev:Jag var ironisk, inte ignorant. Vad gäller detta påstående så är det dock felaktigt. Jag vet flera pianister som är långt mycket bättre. Keith Jarret, Herbie Hancock, Chick Corea, och många fler. Men så är det ju "negermusik" som de spelar...

Du lyckades kanske googla hans namn, men det är uppenbart att du inte lyssnat på hans musik. Jazz < Bach & Gould.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 aug 2008 14:10

Krenek skrev:
Avantgardet skrev:Jag var ironisk, inte ignorant. Vad gäller detta påstående så är det dock felaktigt. Jag vet flera pianister som är långt mycket bättre. Keith Jarret, Herbie Hancock, Chick Corea, och många fler. Men så är det ju "negermusik" som de spelar...

Du lyckades kanske googla hans namn, men det är uppenbart att du inte lyssnat på hans musik. Jazz < Bach & Gould.

:roll:

Nej, Bach & Gould blir inte jazz. Möjligtvis kan han införa ett stilistiskt element från jazzen i kompotten (inte för att jag lyssnat på just detta), men det förändrar inget, inte essentiellt sett. Har faktiskt ingen vidare respekt för Gould.

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 09 aug 2008 15:03

Jarrett, Hancock och Corea spelar alla tre lika mycket (inom citationstecken) 'konventionell' musik som jazz, de kan enkelt jämföras med Gould.

Argerich>Gould.
I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Djävulskap.
Logos är Djävulskap.
Ett gyckelspel. Ett skämt. Ett självbelåtet skratt...

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 aug 2008 16:37

Riktigt så enkelt är det inte, skulle jag påstå. Det är frågan om ett närmande till musiken, ett perspektiv på den. Traditionalister kan de väl vara allihopa, men traditionerna är inte desamma.

Krenek

Inläggav Krenek » 09 aug 2008 16:56

Avantgardet skrev:
Krenek skrev:

:roll:

Nej, Bach & Gould blir inte jazz. Möjligtvis kan han införa ett stilistiskt element från jazzen i kompotten (inte för att jag lyssnat på just detta), men det förändrar inget, inte essentiellt sett. Har faktiskt ingen vidare respekt för Gould.

Nu förstår jag dig mycket bättre som person, inte konstigt att du är postmodernist.

Krenek

Inläggav Krenek » 09 aug 2008 16:58

miles davis skrev:Jarrett, Hancock och Corea spelar alla tre lika mycket (inom citationstecken) 'konventionell' musik som jazz, de kan enkelt jämföras med Gould.

Argerich>Gould.

Vansinne.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 09 aug 2008 18:54

Jag har levt ihop med en musikrecesent. Han förfärades över min "dåliga" smak när jag lyssnade på hårdrocksballader  :lol: Och jag tyckte att det var ett stort skämt att hans yrke existerade  :lol: Nåja, vi tycker förstås om varann ändå.

Faller det dig i smaken, ja då är det bra för dig.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 aug 2008 19:30

Skogsälvan skrev:Jag har levt ihop med en musikrecesent. Han förfärades över min "dåliga" smak när jag lyssnade på hårdrocksballader  :lol: Och jag tyckte att det var ett stort skämt att hans yrke existerade  :lol: Nåja, vi tycker förstås om varann ändå.

Faller det dig i smaken, ja då är det bra för dig.

Nej, håller inte. Varför skulle musik (och konst) utgöra undantaget? Ett slags sfär där "smaken" härskar? Självfallet har konsterna att stå till svars också de, och kan inte komma undan med att det skulle vara en "fråga om smak". Naiv inställning säger jag.

Återgå till "Kultur - konstarterna"