MVH:Kaktus
Vad läser Du just nu?
Moderator: Moderatorgruppen
Algotezza skrev:Ling skrev:Algotezza skrev:Läser lite Coelho, Birgitta Trotzig, Södergrans samlade...
MVH
Algotezza
Vad tycker du om Coelho? Intressant att veta någon annans åsikt, i min omkrets är jag ensam om att ha läst Coelho. Har nu läst alla, tror jag.
På ett vis gillar jag honom - enkelt språk men ändå med ett visst andligt djup. Alkemisten som jag läste först var ju lite förutsägbar - det är bl.a. förutsägbarheten som kan vara lite besvärande. Det är dock avkopplande att läsa honom - och så gillar jag att det är mer psykologin och relationsspelet än action och mord och pengar som skapar spänning och intresse. Döden som sådan har för mig inget underhållninsgvärde.
Å andra sidan känns han ibland något insmickrande och lite väl "rätt" i en nyandlig tid: i Jag satte mig ned vid floden Pièdra och grät för han ju påpassligt fram en lagom "feministisk" gudsbild som ligger "rätt i tiden" utan att egentligen utmana den katolska kyrkans grundsyn på något sätt.
Men hans böcker är på det stora hela en angenäm erfarenhet för mig.
MVH
Algotezza
Jag kände en stor kärlek till mänskligheten när jag läste hans böcker, en kärlek som inte stoppade någonstans, ville bara omfamna allt och alla. Fick också en längtan efter att få vara ensam, få tid att känna efter, men jag har tagit mig stunder av ensamhet som har gett mig nog tillfredsställelse. Så jag håller med dig om att det har varit en angenäm erfarenhet att läsa Coelho. Stundtals blev jag dock både ledsen och bedrövad, och jag vet inte varför. Det kändes nästan som han glorifierade sökandet, och då ville jag också göra det. Men det gav sig.
Jag läste precis ut Dan Browns bok "I cirkelns mitt". Den innehåller inga teologiska gåtor(eller historiska för den delen) som "da Vinci koden" och "Änglar och demoner". Det tycker jag är mycket synd. Den är annars ungefär samma bok som de andra. Korta kapitel, fakta som blandas med fiction, en smart kille och en smart tjej som huvudpersoner och en lurig skurk. Jag tyckte att den var okej, men å andra sidan läste jag den i en stökig buss, den förtjänar att sittas med i några timmar i en bekväm soffa.
VA!?
-
Banana tree
Jag läser Terry Pratchetts Wyrd Sisters och John Miltons Paradise Lost.
Prattchett läser jag för att han form av satiriska humor får mig att ganska ofta skartta så att tårarna rinner.
Milton läser jag av rent intresse eftersom flera andra böcker jag läst har hänvisat till den.
Prattchett läser jag för att han form av satiriska humor får mig att ganska ofta skartta så att tårarna rinner.
Milton läser jag av rent intresse eftersom flera andra böcker jag läst har hänvisat till den.
I hate everybody who loves me and they hate me to.
-
transversal
Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson.
Handlar om: fusket i livsmedelsindustrin.
Läser för att: allmänbildning? Lite äckel-skräck-faktor?
Får mig att: bli en mer upplyst konsument. Verkligen. Var på Willys och handlade idag och läste på varenda innehållsförteckning. Japp. Fem E-nummer på Willys "rökta" kalkon.
Rekommenderar: javisst. Den går snabbt att läsa igenom och man behöver påminnas.
Handlar om: fusket i livsmedelsindustrin.
Läser för att: allmänbildning? Lite äckel-skräck-faktor?
Får mig att: bli en mer upplyst konsument. Verkligen. Var på Willys och handlade idag och läste på varenda innehållsförteckning. Japp. Fem E-nummer på Willys "rökta" kalkon.
Rekommenderar: javisst. Den går snabbt att läsa igenom och man behöver påminnas.
- LJUSUPPLEVELSE
Liza Marklunds "En plats i solen", Annika lika stresspushy som vanligt, rätt behaglig läsning
Platons "Staten", kommit lite halvvägs, han har sina ideer, man kanske skulle bli Officer.
Platons "Staten", kommit lite halvvägs, han har sina ideer, man kanske skulle bli Officer.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
KYREUS på PARNASSEN?
Ja, KYREUS, känner mig just nu som en intellektuell fripassagerare upp på PARNASSEN.
Har nämligen idagarna fått i min hand:
titel LAGARNA
alltså den genuine PLATON ´s geniala skrift om sakernas tillstånd
förord Jan stolpe, förlag ATLANTIS
"Se Venedig och sedan dö", säger talesättet.
Detsamma kunde sägas om instuderandet av denna geniala skrift.
Anno 2 009,
* CHRISTER KYREUS, mikrofilosof & poet
Har nämligen idagarna fått i min hand:
titel LAGARNA
alltså den genuine PLATON ´s geniala skrift om sakernas tillstånd
förord Jan stolpe, förlag ATLANTIS
"Se Venedig och sedan dö", säger talesättet.
Detsamma kunde sägas om instuderandet av denna geniala skrift.
Anno 2 009,
* CHRISTER KYREUS, mikrofilosof & poet
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
- Avantgardet
Till Kyreus!
Femte delen, alltså. Söker skrapa ihop pengar till den för att komplettera samlingen. Vet du när herr Stolpe tror sig vara klar med den sjätte och avslutande delen?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Återgå till "Kultur - konstarterna"